Onderzoek Channel Factory: kerstinkopen schuiven op

Nederlanders beginnen steeds eerder met hun inkopen voor Sinterklaas en kerst. Uit onderzoek van technologie- en dataplatform Channel Factory blijkt dat steeds meer consumenten hun cadeaus al aanschaffen tijdens Black Friday. De gemiddelde besteding aan cadeaus voor de feestdagen ligt dit jaar boven de 500 euro. Voor een kwart van de Nederlanders spelen aanbiedingen en advertenties op YouTube een belangrijke rol bij hun aankoopbeslissingen.

YouTube beïnvloedt aankoopgedrag

De feestdagen blijven het belangrijkste winkelmoment van het jaar, maar de piek verschuift naar november. Waar Nederlanders vorig jaar gemiddeld 200 euro aan kerstcadeaus uitgaven, ligt dat bedrag nu iets lager op 183 euro. Tegelijkertijd nemen de bestedingen tijdens Black Friday toe, vooral aan kerstcadeaus. Ook tussen kerst en oud en nieuw blijven Nederlanders actief winkelen, met een gemiddelde uitgave van 136 euro.

Marco van de Lisdonk, Head of Sales Netherlands bij Channel Factory: “We zien dat consumenten hun aankopen naar voren halen en slimmer plannen. Black Friday is niet langer een los koopjesmoment, maar het startschot voor de hele feestdagenperiode.”

Video’s leiden sneller tot aankopen

Uit het onderzoek blijkt dat YouTube niet alleen inspireert, maar ook direct aanzet tot actie. Bijna een kwart van de Nederlanders deed vorig jaar een aankoop direct na het zien van een YouTube-advertentie. Nog eens 25 procent geeft aan dat waarschijnlijk te zullen doen. Vooral korte video’s hebben invloed: YouTube Shorts beïnvloedt het koopgedrag van 24 procent van de consumenten, tegenover 11 procent bij langere video’s.

De snelheid van handelen is opvallend. Vier procent van de kijkers koopt nog dezelfde dag een product dat ze in een advertentie zagen, en 15 procent doet dat binnen een week. Met een bereik van 95 procent onder Nederlandse internetgebruikers onderscheidt YouTube zich van andere platforms, waar betaalde abonnementen vaak advertenties uitsluiten.

Jongeren bepalen het tempo

Vooral 25- tot 34-jarigen geven de toon aan. Zij gebruiken YouTube niet alleen voor entertainment, maar ook als etalage vol productreviews en cadeautips. Deze groep besteedt per aankoop gemiddeld 150 euro, ruim vier keer zoveel als 55-plussers, die gemiddeld 35 euro uitgeven. Jongeren laten zich vooral inspireren door YouTube-creators.

Meer dan de helft van de Nederlanders kiest liever voor video’s van echte mensen dan voor AI-gegenereerde content. Dat aandeel ligt tussen 50 en 57 procent, afhankelijk van de productcategorie. Slechts 7 tot 9 procent heeft een voorkeur voor AI-video’s. Authenticiteit speelt daarmee een steeds grotere rol in de aanloop naar de feestdagen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Channel Factory lanceert Mental Health Inclusion List voor adverteerders

09-10-2025 | 15:25:19
De lijst bevat zorgvuldig geselecteerde YouTube-kanalen die positief bijdragen aan de mentale gezondheid, waardoor merken veilig kunnen adverteren naast content van therapeuten, ervaringsdeskundigen en hulporganisaties.

Channel Factory lanceert CPL-model voor oriëntatiefase

30-09-2025 | 09:25:00
Adverteerders kunnen eerder in het aankoopproces concrete leads vastleggen, in plaats van wanneer consumenten een merk actief zoeken.

Marco van de Lisdonk: YouTube groeit op tv met Channel Factory

26-09-2025 | 13:54:00
Tijdens DMEXCO 2025 sprak Bas Vlugt met Marco van de Lisdonk, Head of Sales bij Channel Factory.

Channel Factory en SilverLabs analyseren Nederlandse kijkdata

19-09-2025 | 12:53:00
Nederlanders besteden steeds meer tijd op YouTube, maar een groot deel heeft geen goed beeld van het eigen kijkgedrag.

[Vacancy] Channel Factory has a position for Senior Client Solution Manager

28-07-2025 | 15:54:00
Channel Factory is directly looking for Senior Client Solution Manager - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.