Havas: omzet- en resultaatgroei in eerste helft 2025

Havas heeft in de eerste helft van 2025 een netto omzet van 1,34 miljard euro gerealiseerd. Dat is een groei van 2,9 procent. In het eerste kwartaal was nog sprake van een groei van 5,2 procent netto omzet (649 miljoen euro), maar in het tweede kwartaal vlakte dat af naar 0,8 procent (697 miljoen euro).

De omzetgroei is volgens Havas het resultaat van nieuwe klantcontracten, investeringen in kunstmatige intelligentie en sterke prestaties in Noord-Amerika.

Opvallend is dat de Europese omzet in het eerste kwartaal daalde met 0,2 procent om in het tweede kwartaal weer te stijgen met 2,6 procent. Met name Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk noemt Havas als goed presterende markten in het tweede kwartaal.

Winst stijgt

De operationele winst van Havas steeg van 125 miljoen naar 134 miljoen euro over het eerste half jaar.Het netto resultaat dat aan aaneelhouders wort toeberekend bedroeg 74 miljoen euro over het eerste half jaar (was 71 miljoen in H1, 2024, een stijging van 4 procent). Havas stelt dat dit bereikt is ondanks hogere financiële lasten door wisselkoersverliezen . 

Het is voor het eerst dat Havas sinds zijn beursnotering in Amsterdam halfjaarcijfers rapporteert.  

Yannick Bolloré, Chairman en CEO van Havas: "Havas heeft een solide eerste halfjaar achter de rug, met een organische groei van 2,3 procent en een sterke aanwas van nieuwe opdrachten, vooral in Noord-Amerika. Onze wereldwijde strategie – inmiddels verder ontwikkeld tot Converged.AI – bewijst zijn waarde en levert impact voor onze klanten wereldwijd.”

Gezond groeitempo in meerdere regio’s

Noord-Amerika was koploper met 4,6 procent organische omzetgroei in het tweede kwartaal, mede dankzij dubbele groeicijfers bij Havas Health. Latijns-Amerika groeide met 8,6 procent in de eerste helft van het jaar waarbij in het eerste kwartaal 16,6 procent groei geerapporteerd werd. In de regio’s Azië-Pacific en Afrika daalde de omzet met 4,9 procent door lagere klantactiviteit in China.

De omzetverdeling binnen Havas laat zien dat Havas Creative goed was voor 41 procent van de nettowinst, gevolgd door Havas Media (36 procent) en Havas Health (23 procent). Havas breidde zijn aanbod uit met vijf overnames in Europa en Amerika en kondigde nieuwe samenwerkingen aan met Ostro en YouGov.

AI-gedreven aanpak draagt bij aan marges

Havas bevestigt de vooruitzichten voor 2025: een organische groei boven de twee procent, een aangepaste ebit-marge tussen de 12,5 en 13,5 procent en een dividenduitkering van 40 procent. Voor 2028 heeft Havas als doelstelling 14 tot 15 procent margedoelstellnig van aangepaste ebita-marge, dividend/pay out radio van 40 procent.

In het najaar volgt een reverse stock split als onderdeel van een herstructurering van het kapitaal waarbij 10 aandelen worden omgewisseld voor 1 aandeel. Het aandeel Havas is sinds de beursintroductie niet meer waard geworden: het noteert 8,6 procent lager dan de introductiekoers.

Yannick Bolloré: "Ik wil onze klanten bedanken voor hun vertrouwen en onze teams voor hun creativiteit, die ons telkens weer onderscheidt.”

Klanten

Olive Garden, CaixaBank, Lombard Odier, Pennylane, Realme, Rahat Rooh, PKO BP, Generalitat de Catalunya, TIM en Cencosud zijn de klanten  die Havas Media binnenhaalde in het tweede kwartaal.

Havas Creative haalde  American Residential Services, Google, Meta en Toyota binnen in het tweede kwartaal.

www.havas.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Havas wil sneller AI-gedreven organisatie worden

18-06-2025 | 09:47:00
Het in Amsterdam beursgenoteerde Havas heeft aangekondigd zichzelf sneller te willen omvormen tot een AI-gedreven organisatie

Dr. Theiss Naturwaren kiest Havas Media Germany als mediapartner

09-04-2025 | 10:27:00
Dr. Theiss Naturwaren heeft Havas Media Germany gekozen als mediapartner om de merkstrategie te moderniseren en meer doelgroepen te bereiken.

Genomineerden voor de AMMA Awards 2025 bekend

27-03-2025 | 12:32:00
Tijdens de AMMA nominatieweek, die van 24 tot en met 27 maart plaatsvond, zijn alle kanshebbers voor de Annual Masters in Media Awards bekendgemaakt.

De toekomst van influencermarketing

25-02-2025 | 12:30:18
Influencermarketing, wat ooit een niche-strategie was, is nu uitgegroeid tot een van de belangrijkste tools binnen digitale marketing

Havas Lemz ontwikkelt campagne voor Optimel Probiotica

18-02-2025 | 14:04:00
Na de introductie van Optimel Proteïne vorig jaar, lanceert Optimel nu een nieuwe productlijn: Optimel Probiotica

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.