 
 
Omzet discounters in kerstperiode veel hoger dan service-supermarkten
Tijdens de piekperiode van kerst en Oud & Nieuw hebben supermarkten 12 procent meer omzet gedraaid dan een jaar geleden. Dat zegt data- & insightsbedrijf Hiiper na een analyse van haar cijfers.
Uit de analyse blijkt verder dat de verschillen per week nogal uiteenlopen. Joep Smeets, directeur van Hiiper: “De omzetstijging zat hem vooral in de laatste volle week vóór Kerst. Daar is de index liefst 122. In de week van Kerst en de week van Oud & Nieuw zien we ook een stijging, maar deze was veel minder hoog met een index van 107 en 108. Dit is waarschijnlijk te verklaren doordat consumenten eerder begonnen met kerstinkopen.”
Hogere prijzen
De omzetstijging is dan ook vooral het gevolg van een toename in het aantal transacties, terwijl het gemiddelde bonbedrag licht is gedaald (index 97). De gemiddelde besteding per persoon kwam op index 108 uit. Dat komt vooral door de gestegen prijzen.
Vrijwel alle grote landelijke supermarktketens hebben meer omzet gedraaid. Maar met name de discounters hebben het goed gedaan. Joep Smeets: “De omzet van de discounters is over de gehele periode met 20 procent gestegen, terwijl de servicesupermarkten met 9 procent een veel minder grote stijging lieten zien.”
Lidl, Plus en Dirk wonnen marktaandeel, waar Albert Heijn en Jumbo marktaandeel verloren.
 Volg Marketing Report op LinkedIn!
 Volg Marketing Report op LinkedIn!
 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager
Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv
Happy Horizon wint pitch van Tricorp Workwear
ReumaNederland kiest Media Reverse voor mediaplanning
DJI werft vakmensen voor rol als arbeidsbegeleider
Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert
 
	 
	