Omnicom koopt Inter Public Group (IPG) en wordt wereldwijd grootste groep

Omnicom heeft aangekondigd Inter Public Group (IPG) te kopen. Beide in New York beursgenoteerde bedrijven maakten dit bekend, waarbij aandeelhouders van IPG aandelen van Omnicom zullen verkrijgen.

In de praktijk zullen IPG-aandeelhouders na de transactie 39,4 procent van Omnicom in handen krijgen, waarbij de Omnicom-aandeelhouder met 60,6 procent de controle houden. Het gecombineerde bedrijf zal wereldwijd 100.000 medewerkers tellen en end-to-end diensten leveren op het vlak van media, marketing, data, digital commerce, reclame, gezondheidszorgdiensten, pr en branding.

John Wren zal CEO en bestuursvoorzitter blijven met Phil Angelastro als CFO. Philip Krakowsky en Daryl Simm worden co-presidenten en COO waarbij Philip Krakowsky ook co-voorzitter wordt van de integratieboard.

De bedoeling is dat de overname 750 miljoen dollar aan besparingen zal opleveren. Op basis van 2023 zal het combinatiebedrijf 25,6 miljard dollar genereren met 3,9 miljard dollar aan aangepaste ebita-winst. 57 procent van de omzet komt uit de Verenigde Staten, de rest van elders.

De verwachting is dat de overname in de tweede helft van 2025 zal plaats vinden. Omnicom wordt met de overname het grootste reclamebedrijf ter wereld, WPP (inclusief GroupM) voorbij strevend. De geplande overname was de afgelopen dagen al gelekt via de Wall Street Journal.

In Nederland vallen de creatieve bureaus TBWA\Neboko, DDB Amsterdam, de pr-bureaus Fleismannhillard, Ketchum en Porter Novelli alsmede het mediabureau Omnicom Media Group (Annalect, OMD, PHD) onder Omnicom. Mediabureaus Mediabrands, UM en Initiative, digital agencies Kinesso, content marketingbureau Yune en creative agency FCB Amsterdam vallen onder IPG. Ook Weber Shandwick, Mullenlowe en Magna vallen onder IPG.

www.omnicomgroup.com

www.interpublic.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Countdown to Cannes - Mariia Buchkaryk, OMD

09-06-2025 | 09:00:00
In the countdown to Cannes Lions, MarketingReport will be introducing you to the RA*W Summercourse 2025 delegation

Countdown to Cannes - Hassan Khan, OMG

08-06-2025 | 09:00:00
In the countdown to Cannes Lions, MarketingReport will be introducing you to the RA*W Summercourse 2025 delegation

[Vacancy] Kinesso has a position for Addressable Consultant

06-06-2025 | 09:47:00
Kinesso is directly looking for Addressable Consultant

Nicky Levinschi: Welk type mediabureau past bij jou merk?

04-06-2025 | 11:33:02
Een goed mediabureau is meer dan alleen een uitvoerder, je gaat idealiter met elkaar een duurzame strategische relatie aan.

VAB-onderzoek: tv-reclame verhoogt digitale betrokkenheid

04-06-2025 | 10:52:00
Een analyse van de Video Advertising Bureau (VAB) toont aan dat tv-campagnes een significante toename in website- en appbezoek genereren

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.