NMO Luisteronderzoek: simulcast leidt tot issues
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft bekend gemaakt dat er bij het NMO Luisteronderzoek issues zijn als er op meerdere media hetzelfde geluid te horen is. Met name bij de GrandPrix Radio als de Formule 1 wordt uitgezonden alsmede bij NPO Radio 2 en het Eurovisie Songfestival valt op dat het bereik extreem hoog werd (en het marktaandeel ook verhoogd was). Dit komt waarschijnlijk doordat het geluid van de televisie werd aangemerkt als het radiogeluid.
Dat gebeurt met name als er evenementen zijn die zowel op tv te zien als op de radio te horen zijn. Dan gaat het mis in de rapportages. Kijkers naar tv worden dan onterecht geregistreerd als radioluisteraars.
Volgens NMO is het zo dat daar waar het geluid van de radiozender afwijkt van het geluid op televisie en de afwijking korter duurt dan 300 seconden, het risico bestaat dat de tv-kijker onterecht meetelt in het bereik van de radiozender. Dat is volgens NMO commercieel gezien alleen een probleem als er daardoor meer luisteraars worden gerapporteerd voor een commercialblok dat alleen op de radio te horen was en niet op televisie. Dit komt door de zogenaamde bridging-regels die gaten in de data repareren
NMO geeft aan dit te willen verhelpen met encoding zodat alleen het radiosignaal herkend wordt. Volgens NMO wordt dit in de loop van 2023 geimplementeerd. Dat gaat nog een tijdje duren want NMO spreekt in de loop van 2023. Voor de lange termijn noemt NMO het denkbaar dat bij simulcast-situaties die vooraf bekend zijn, alleen encoding wordt toegestaan voor de rapportage.
www.nationaalmediaonderzoek.nl
Zie ook:
NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen
NMO Online en Vinex over retail(merken), online bereiksonderzoek en data
NMO Kijkonderzoek fase 2 (Video Totaal) uitgesteld naar 2026
NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider
NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd
Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday
NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen
SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games
CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong