NBCUniversal krijgt boete van 14,3 miljoen voor monopolievorming licentierechten

NBCUniversal, de film- en televisietak van Comcast, heeft van de Europese Commissie een boete van 14,3 miljoen euro gekregen voor het overtreden van de mededingingsregels. Het bedrijf geeft licentierechten af voor de verkoop van producten met afbeeldingen waar het het merkenrecht van heeft. Speelgoed van Jurassic Park, Minions-rugzakken of Shrek-bekers zijn daar voorbeelden van. Licentiehouders betalen een vergoeding aan NBCUniversal.

NBCUniversal gaf volgens de Europese Commissie te veel restricties voor het mogen verkopen van de producten. Zo was het licentiehouders soms alleen toegestaan aan bepaalde klanten of EU-landen de producten te verkopen. Dit werd zo gedaan omdat per land zaken werden afgeschermd en een Spaanse winkel niet via een Belgische groothandel de produkten mocht inkopen. Daarnaast mochten bepaalde producten überhaupt niet verkocht worden in bepaalde landen. Hierdoor hadden consumenten minder keuze.

De Europese Commissie stelt dat het niet toegestaan is zulke restricties toe te passen in het kader van het vrije verkeer van personen en goederen. De praktijken duurden van begin 2013 tot september 2019 toen NBCUniversal in het kader van de onderzoeken al haar licentie-afnemers heeft aangegeven dat de restricties zijn vervallen. De boete is 30 procent lager uitgevallen omdat NBCUniversal meewerkte aan het onderzoek.

De Europese Commissie schat in dat er circa 50 miljard euro aan merchandising wordt omgezet in de Europese Unie van in totaal 230 miljard euro aan wereldwijde merchandisingomzet. Eerder waren Nike, FC Barcelona, Juventus en Hello Kitty al beboet voor soortgelijk gedrag.

www.europa.eu
www.nbcuniversal.com
www.comcast.com

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.