NBCUniversal krijgt boete van 14,3 miljoen voor monopolievorming licentierechten

NBCUniversal, de film- en televisietak van Comcast, heeft van de Europese Commissie een boete van 14,3 miljoen euro gekregen voor het overtreden van de mededingingsregels. Het bedrijf geeft licentierechten af voor de verkoop van producten met afbeeldingen waar het het merkenrecht van heeft. Speelgoed van Jurassic Park, Minions-rugzakken of Shrek-bekers zijn daar voorbeelden van. Licentiehouders betalen een vergoeding aan NBCUniversal.

NBCUniversal gaf volgens de Europese Commissie te veel restricties voor het mogen verkopen van de producten. Zo was het licentiehouders soms alleen toegestaan aan bepaalde klanten of EU-landen de producten te verkopen. Dit werd zo gedaan omdat per land zaken werden afgeschermd en een Spaanse winkel niet via een Belgische groothandel de produkten mocht inkopen. Daarnaast mochten bepaalde producten überhaupt niet verkocht worden in bepaalde landen. Hierdoor hadden consumenten minder keuze.

De Europese Commissie stelt dat het niet toegestaan is zulke restricties toe te passen in het kader van het vrije verkeer van personen en goederen. De praktijken duurden van begin 2013 tot september 2019 toen NBCUniversal in het kader van de onderzoeken al haar licentie-afnemers heeft aangegeven dat de restricties zijn vervallen. De boete is 30 procent lager uitgevallen omdat NBCUniversal meewerkte aan het onderzoek.

De Europese Commissie schat in dat er circa 50 miljard euro aan merchandising wordt omgezet in de Europese Unie van in totaal 230 miljard euro aan wereldwijde merchandisingomzet. Eerder waren Nike, FC Barcelona, Juventus en Hello Kitty al beboet voor soortgelijk gedrag.

www.europa.eu
www.nbcuniversal.com
www.comcast.com

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.