Micky Adriaansens wil frequentiepakketten Sublime, Slam! en Radio Veronica ongeclausuleerd veilen

Minister Micky Adriaansens (VVD) wil de frequentienetwerken die Sublime, Slam! en Radio Veronica thans gebruiken en die een clausulering bevatten, ongeclausuleerd maken en veilen bij de algehele herverdeling van landelijke commerciële radiofrequenties. Er zouden alleen kavels voor Nederlandstalige muziek (thans door 100% NL gebruikt) en nieuws/actualiteiten (thans door BNR Nieuwsradio gebruikt) overblijven als geclausuleerde frequentiepakketten.

Dat zou betekenen dat 7 van de 9 landelijke FM-frequentienetten via een veiling zullen worden verdeeld waarbij geen programmaverplichtingen gelden. Dit meldt de ACM in zijn advies over de aankomende radiofrequentieverdeling die per 1 september 2023 zou moeten ingaan.

De minister heeft zelf nog geen uitsluitsel gegeven over  hoe de veiling van de landelijke commerciële radiofrequenties wordt georganiseerd. 13 december 2022 doet het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) uitspraak over de door Talpa Network, FD Mediagroep en RadioCorp aangespannen beroepszaak inzake de uitspraak van de Rotterdamse rechtbank die een herverdeling van de landelijke radiofrequenties eist per 1 september 2023.

Huidige voorschriften

Sublime, een radiozender die via Audiohuis onderdeel is van Mediahuis, gebruikt thans een kavel waar op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 07 tot 19 uur 87 procent aan klassieke of jazzmuziek te horen moet; op zaterdag moet dit 100 procent zijn en zondag 98 procent. Slam! dat onderdeel is van RadioCorp moet 95 procent  muziek uitzenden van 07 tot 19 uur waarvan maximaal 7,5 procent in gangbare popmuziek-hitlijsten mag staan en minimaal 50 procent korter dan 1 jaar geleden mag zijn uitgebracht.

Radio Veronica moet minstens 85 procent muziek uitzenden met maximaal 4,3 procent uit gangbare hitlijsten waarbij de muziek ouder dan 5 jaar moet zijn en geen klassiek en/of jazz mag worden uitgezonden.

In de huidige situatie moet 100% NL tussen 07:00 en 19:00 uur 70 procent Nederlandstalige muziek draaien, 20 procent Europees producten 45 procent muziek die jonger is dan 1 jaar.

Voortbestaan Sublime, Slam! en Radio Veronica?

Indien de clausuleringen worden losgelaten is de vraag of (de eigenaren van) radiostations als Sublime (Mediahuis), Slam! (RadioCorp) en Radio Veronica (Talpa Network) bereid zijn voor veel hogere prijzen te bieden op de radiofrequenties en daarmee een zelfde soort radiostation te kunnen exploiteren.

Bij een veiling en bod op een ongeclausuleerd frequentienetwerk moeten om het veilingbedrag terug te verdienen veel hogere omzetten en dus marktaandelen benodigd zijn om die via reclame te kunnen terugverdienen.

Dat zou dus gezien de huidige marktaandelen een veel breder format betekenen voor deze radiostations. Het is ook de vraag of het radiostation Kink (van Leon Ramakers met Jan Hoogesteijn en Michiel Veenstra als boegbeelden) met een ongeclausuleerde veiling in staat is een businessmodel rond te krijgen zonder dat het format van deze zender wijzigt.

Zie ook: ACM: beperk eigendom tot drie landelijke zenders bij frequentieverdeling

www.rijksoverheid.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.