
Eva Rausch: GUT is explosief gegroeid en we staan nog maar aan het begin
[Interview] Managing Director GUT Europa deelt haar visie op de Europese markt
GUT is een onafhankelijk reclamebureau met een wereldwijde aanwezigheid en kantoren in Miami, Buenos Aires, São Paulo, Toronto, Mexico-Stad, Los Angeles, Amsterdam, Madrid en New York. Het bureau positioneert zich als een moedig en transparant fullservice creatief netwerk, gespecialiseerd in reclame, marketing en communicatie.
Eva Rausch is de Managing Director voor Europa. In dit interview deelt ze haar visie op de Europese markt, haar plannen om GUT’s wereldwijde creatieve oplossingen af te stemmen op het diverse Europese publiek en de trends die de industrie vormgeven.
Met meer dan twintig jaar ervaring in de industrie heb je een reputatie opgebouwd in het stimuleren van transformatieve groei. Hoe ben je van plan die ervaring in te zetten in je nieuwe rol als Managing Director Europa bij GUT?
GUT heeft sinds de oprichting in 2018 een explosieve groei doorgemaakt en we staan nog maar aan het begin. De groei en het momentum van het netwerk zijn een van de dingen waar ik het meest enthousiast over ben. Mijn rol zal zich richten op het benutten van alle geweldige kansen die voor ons liggen, waarbij ik mijn ervaring inzet om wereldwijde merken en bureaus te helpen nieuwe uitdagingen aan te gaan en resultaten te boeken.
Voor mij is een essentieel element om dit te bereiken het blijven stimuleren van de bedrijfscultuur. Uit mijn ervaring blijkt dat als een team als één geheel werkt, met dezelfde waarden en doelen voor ogen, zowel het bureau als de klanten succesvol zullen zijn en groeien.
Bij GUT hanteren we de prioriteiten: mensen eerst, werk op de tweede plaats en klanten op de derde plaats. We erkennen dat als onze mensen gelukkig zijn, ze uitzonderlijk werk zullen leveren dat resultaten oplevert, en als ze dat doen, zullen onze klanten tevreden zijn. Deze mensgerichte benadering is een van de belangrijkste redenen waarom ik voor het bureau heb gekozen. We zijn enorm ambitieus, en met de combinatie van onze twee kantoren in Europa kunnen we een unieke mix van talent, lokale expertise en een wereldwijd perspectief bieden die ongeëvenaard is.
Je hebt gewerkt bij gerenommeerde bureaus zoals Ogilvy en Wieden+Kennedy. Hoe hebben deze ervaringen je leiderschapsstijl gevormd, vooral in creatieve omgevingen?
Ik heb het geluk gehad om in mijn vroege carrière mijn vaardigheden als zakelijke leider te ontwikkelen en tegelijkertijd mijn passie voor creativiteit en vakmanschap te ontdekken bij deze twee legendarische, maar zeer verschillende bureaus. Beide ervaringen hebben mijn benadering van leiderschap op diepgaande manieren gevormd.
Wieden+Kennedy heeft mijn passie voor de industrie aangewakkerd door mij de magie van onbegrensde creativiteit te laten zien: creativiteit die grenzen verlegt en mensen op een diep menselijk niveau raakt. Bij Ogilvy heb ik mijn zakelijke vaardigheden verder aangescherpt, waardoor ik nauwer met klanten kon samenwerken en een nog groter vertrouwen kon opbouwen. Ik heb ook geleerd hoe belangrijk diverse, wereldwijde perspectieven zijn bij het opbouwen en transformeren van grote, wereldwijde merken.
Dit zijn cruciale lessen die mij nog steeds dagelijks leiden.
Uiteindelijk geloof ik, zoals ik eerder aangaf, dat cultuur een cruciale rol speelt in het succes van een creatief bureau. Het is essentieel dat de leiding een veilige en ondersteunende omgeving creëert waarin talent kan floreren.
GUT heeft een ongeëvenaarde cultuur die bewust en doelgericht is ontworpen om diversiteit in al haar vormen te omarmen, creativiteit en liefde voor ons vak te stimuleren en, belangrijker nog, creatief gedreven zakelijke resultaten te leveren. Ik ben van plan om voort te bouwen op deze sterke basis om onze aanwezigheid in Europa verder te versterken.
GUT is aanzienlijk gegroeid met de lancering van nieuwe kantoren in Europa. Welke unieke uitdagingen en kansen zie je in de verdere uitbreiding van GUT’s aanwezigheid op de Europese markt?
We hebben een geweldige kans om onze gedurfde, creatieve aanpak, die geworteld is in onze waarden van moed, transparantie en intuïtie, naar deze ongelooflijk diverse markt te brengen. Meer dan ooit hebben klanten baanbrekende creatieve oplossingen nodig voor hun zakelijke uitdagingen, geleverd met flexibiliteit, snelheid en op schaal.
Als een echt wereldwijd netwerk binnen Globant GUT hebben we alle middelen in handen om elke klantuitdaging waar ook ter wereld aan te pakken. Deze unieke combinatie van expertise en toonaangevende creativiteit is ongeëvenaard.
We zijn ervaren in het samenwerken met verschillende klanten, interne bureaus en externe partners. Klanten worden aangetrokken door onze flexibiliteit en wendbaarheid. Onze unieke combinatie van lokale en mondiale perspectieven in onze kantoren in Amsterdam en Madrid geeft ons een duidelijk voordeel in de regio, en ik ben enorm enthousiast over wat de toekomst brengt.
Hoe ben je van plan GUT’s wereldwijde creatieve oplossingen af te stemmen op het diverse Europese publiek, terwijl je de gedurfde, grensverleggende creatieve aanpak van het bureau behoudt?
Het afstemmen van wereldwijde creatieve oplossingen op diverse Europese doelgroepen begint met diepgaand menselijk inzicht en een scherp begrip van de lokale cultuur. Onze strategie- en datateams zijn meedogenloos in het blootleggen van inzichten die gedragingen, cultuur en lokale nuances weerspiegelen — en deze omzetten in creatieve brandstof. Daar ontstaat gedurfde en effectieve creativiteit.
Onze aanpak is altijd geweest om ons diepgaand onder te dompelen in elke stad, cultureel, sociaal en economisch, terwijl we tegelijkertijd creatieve grenzen verleggen en conventies uitdagen. Omdat onze teams bewust divers zijn samengesteld, begrijpen ze van nature de unieke nuances van elke markt, terwijl ze een wereldwijd perspectief behouden. Dit stelt ons in staat om gedurfde campagnes te creëren die zowel hyperlokaal als wereldwijd relevant aanvoelen.
GUT’s gedurfde benadering van creativiteit heeft een nieuwe standaard gezet in de industrie. Wat maakt volgens jou GUT’s creatieve filosofie onderscheidend van andere netwerken en hoe wil je de grenzen blijven verleggen in de Europese reclamewereld?
Bij GUT is onze naam onze leidraad. Het herinnert ons dagelijks aan het soort werk dat we willen maken: werk dat mensen raakt, de cultuur vormgeeft en tastbare bedrijfsresultaten oplevert. We willen de wereld inspireren om hun instinct te volgen, want je instinct is je tweede brein.
GUT is een moedig bureau voor moedige klanten, omdat we weten dat moed leidt tot zakelijk succes. Onderzoek van Cannes Lions en WARC heeft zelfs aangetoond dat de meest emotioneel prikkelende campagnes de aandacht trekken, emoties oproepen en herinneringen creëren die commerciële prestaties stimuleren.
Onze onwrikbare focus op moedige, zakelijk gedreven creativiteit, geworteld in onze kernwaarden moed, transparantie en intuïtie, maakt ons uniek en dat is de reden waarom ons werk altijd opvalt.
Als de nieuwe Managing Director voor Europa, wat is jouw visie voor de toekomst van het bureau in de regio? Waar zie je GUT over drie tot vijf jaar en wat zijn je belangrijkste prioriteiten om die visie te realiseren?
Mijn visie is om GUT uit te laten groeien tot het meest diverse, creatieve en invloedrijke netwerk in Europa. Ik geloof dat wanneer mensen floreren, creativiteit floreert. En wanneer creativiteit floreert, groeit het bedrijfsleven. Daarom wil ik blijven bouwen aan een diverse en inclusieve werkplek waar toptalent uit alle achtergronden zich gesteund voelt om het beste werk van hun leven te maken.
Net zo belangrijk is dat ik wil dat onze teams in GUT Amsterdam en GUT Madrid plezier hebben, omdat wij geloven dat de kwaliteit van het werk direct evenredig is aan hoeveel plezier we hebben.
Welke opkomende technologieën en trends zullen volgens jou de Europese reclame-industrie het meest beïnvloeden en waarom?
AI, immersieve ervaringen en de creator-economie veranderen het speelveld. Kunstmatige intelligentie transformeert de creatie en personalisatie van content. Immersieve ervaringen herdefiniëren merkbetrokkenheid. De creator-economy democratiseert contentcreatie.
Deze technologieën bieden enorme kansen voor merken om op innovatieve manieren in contact te komen met hun publiek. Tegelijkertijd vereisen ze dat we wendbaar blijven en creativiteit als onze leidraad blijven hanteren.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Allianz Direct en Somention richten zich op GenZ met video’s
Jeroen Oppatja Managing Director van VML Nederland
[Vacatures] Springbok zoekt een Digital Media Buyer
Countdown to Cannes - Emily Oostveen, Crip
[Vacancy] Scooperz has a position for Account Director EMEA
Gepubliceerd door: Laura Heerlien