Kaliber ontwikkelt herpositionering Rodenbach: The sour brew for the happy few

Nu zuurbier wereldwijd aan populariteit wint, ziet het Belgische Rodenbach als grondlegger van de bierstijl Vlaams Roodbruin kans voor verdere internationale groei. Samen met het Utrechtse bureau Kaliber is een herpositionering en nieuwe merkidentiteit ontwikkeld, die de polariserende smaak van het bier omarmt.

In het Belgische Roeselare wordt volgens eeuwenoud traditioneel recept bier gebrouwen én gerijpt op eikenhouten foeders, wat zorgt voor de karakteristieke friszure smaak. Een smaak waar je van houdt of totaal niets mee hebt. Niet een bier voor iedereen, maar de vele gewonnen bierawards bewijzen dat je tot de happy few behoort als het bij je smaakpalet past. Of zoals de internationale campagneregel luidt: We’re not for everyone, but we might be for you.

Merkidentiteit

Rodenbachs merkidentiteit laat bierliefhebbers direct voelen dat het ander bier is dan de trendy hopbom of traditioneel abdijbier. Met een centrale rol voor het roodbruine bier en een subtiele rol voor de eikenhouten foeders, terug te vinden in de reflectie van het wijnglas en in de ringvormige lijnen van de tekst. Ook de bieretiketten, 4-packs en omdozen hebben een duidelijke focus op het biertype en de rijping op foeders gekregen. De jaarlijkse limited edition Rodenbach Vintage heeft een volledig nieuw jasje gekregen om dit bier een meer exclusieve uitstraling te geven.

Sytse Kooistra, Strategy Director van Kaliber: “Rodenbach is bijzonder geworden door al 200 jaar hetzelfde te doen. En daar heel goed in te zijn. We merkten alleen dat de potentie van de brouwerij groter was dan het bestaande merk Rodenbach.”

Erik Soeteman, Global Marketing Director bij SFB: “We zijn met Kaliber teruggegaan naar de basis van het merk en hebben met de juiste bouwstenen een fundering gecreëerd, die we gevalideerd hebben aan de hand van Daniel Kahneman’s System 1-methodiek. Nu staat er een positionering die volledig aansluit bij onze internationale groeiambities.”

De komende weken wordt de positionering en merkidentiteit internationaal uitgerold in horeca, retail en Rodenbach’s eigen digitale kanalen.

Credits:

Royal Swinkels Family Brewers / Rodenbach - Pamela de Groote, Erik Soeteman | Strategie, creatie en packaging design - Kaliber Interactive, Matthijs Schoo, Rogier Verbeek | Fotografie - Peek Creative Studios | Behavioural design onderzoek - SUE Behavioural Design

www.kaliber.net

www.palm.be/nl/rodenbach

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.