Jumbo trekt WK-reclame terug

Jumbo heeft per direct besloten om de WK-televisiereclame die op 1 november 2022 voor het eerst te zien was, stop te zetten. Op sociale media, waaronder Facebook, Instagram en Twitter, is flink geklaagd over de reclame waarin bouwvakkers in polonaise als supporters van het Nederlands elftal dansend over bouwsteigers lopen.

De kritiek heeft betrekking op de gevoeligheden omtrent de arbeidsomstandigheden waar in Qatar bouwarbeiders hebben gewerkt aan onder meer de stadia om het WK Voetbal mogelijk te maken. Daarbij zouden 6500 mensen zijn omgekomen. Ook bij de Stichting Reclame Code zijn klachten binnen gekomen die de Reclame Commissie nog gaat behandelen.

Jumbo stelt zich nu te realiseren dat in deze reclame een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en stelt dat dat dat nooit de bedoeling is geweest. Jumbo zegt dit te ten zeerste te betreuren en biedt excuses aan.

In de reclame waren bekende Nederlanders als Frank Lammers, René Froger, Maike Meijer, Gerard Joling en rapper Donnie (Donald Ellerström) te zien. Laatstgenoemde zegt daarbij tegen de bouwvakkers: "Een beetje doorwerken, dan zijn we op tijd thuis voor de wedstrijd". Ze worden ze vervolgens begeleid door de bouwsteigers met de tekst 'We lopen de polonaise, gaan nooit meer slapen'.

Jumbo heeft de video op al zijn social media off air gehaald. 

www.jumbo.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.

[Vacatures] Alfred zoekt een Senior Producer

24-09-2025 | 08:00:00
Alfred  is per direct op zoek naar een Senior Producer - Full-time · Amsterdam

SuperRebel.Agency ontwikkelt internationale merkfilm VGP

23-09-2025 | 11:01:42
Het project vormt het centrale onderdeel van een campagne die deze week in achttien landen start

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur Video Qmusic

23-09-2025 | 09:27:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur Video Qmusic - Amsterdam

Joe Public en ALDI benadrukken bekroonde kwaliteit in campagne

23-09-2025 | 09:04:00
Joe Public Amsterdam heeft voor ALDI een vervolg ontwikkeld in de Fans van Voordeel-campagne.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.