[Interview] Ries Bokken (Maxxium): Consumenten zullen juist meer waarde gaan hechten aan niet-digitale initiatieven

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerde marketeers. Vandaag spreken wij met Ries Bokken, Senior Brand Manager Zamora Company bij Maxxium.

Wat voor jaar was 2021 voor jouw merken?

Waar de hoop groot was dat 2021 weer een enigszins normaal jaar zou worden, bleek de praktijk helaas anders. En waar sommige branches noodgedwongen (weer) nagenoeg tot stilstand kwamen, floreerden andere als nooit tevoren. In die eerste categorie valt ook de veelgeplaagde horeca, een ontzettend belangrijk kanaal voor het bouwen van spirits-merken zoals de onze - onder meer Licor 43 & Villa Massa. In groot contrast met de dramatische ontwikkeling daar, staat een sterke groei in het retailkanaal. Het goede nieuws voor onze merken is dat consumenten dus ondanks alle uitdagingen hun diners, borrels en feestjes zijn blijven houden, zij het in een aangepaste setting. Overall kijken we terug op een succesvol jaar, maar blijft de vurige wens bestaan dat de voor velen zo geliefde horeca en evenementensector snel weer meer ruimte krijgen.

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Dat is uiteraard sterk afhankelijk van de branche- en/of merkspecifieke uitdagingen maar de verdere samensmelting van de off- en online wereld gaat sneller en sneller. Waar digitale marketingactiviteiten - logischerwijs - voor steeds meer merken de kern vormen, verwacht ik dat, door alle gebeurtenissen de afgelopen twee jaar, consumenten juist óók weer meer waarde zullen hechten aan andere - niet-digitale - initiatieven. Belangrijkste is dat marketeers vanuit een geïntegreerde aanpak - blijven - denken om de consument op het juiste moment via het juiste kanaal met een relevante boodschap te bereiken.

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

In de afgelopen jaren in sneltreinvaart een vast onderdeel van de marketingmix van nagenoeg ieder merk geworden. De effectiviteit en credibility ervan wordt regelmatig betwist, maar ook hier denk ik dat het succes (of falen) ervan in sterke mate afhankelijk is van de merkuitdaging. In de beginperiode was het pionieren en veel uitproberen zonder dat het effect écht goed meetbaar was, maar tegenwoordig zijn er steeds meer tools beschikbaar om dit inzichtelijk te maken. De credibility ervan blijf ik discutabel vinden, hoewel dit bijvoorbeeld voor campagnes gericht op conversie minder relevant is dan awareness of imago.

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Uiteraard. De trend is natuurlijk al een tijdje gaande, maar we komen nu langzaam in de fase waarin de impact voor een groter publiek ook zichtbaar wordt. Hoe verder het klimaat verslechtert, hoe groter de roep om acties met échte impact. Merken kunnen hier een belangrijke rol spelen, mits duurzaamheid organisatie breed omarmd wordt. We moeten wel oppassen dat we niet verder verdrinken in het (groene) keurmerken moeras en we greenwashing (beter) leren herkennen.

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Passende en onderscheidende oplossingen die aansluiten bij veranderend consumentengedrag/mediaconsumptie, uiteraard rondom onder meer de genoemde topics.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Ga back to the basics & keep it simple, stupid.

www.zamoracompany.com
www.maxxium.nl

 

Lees ook:

[Interview] Maarten Post (HORNBACH): Optimaliseren en verreiken van content staat hoog op de kalender

[Interview] Bibianne Roetert (Tony's Chocolonely): Fans vertellen graag over een beweging waar zij zich onderdeel van voelen

[Interview] Casper Mooyman (Domino's): Door bureaus word ik graag verrast met innovatieve en gedurfde ideeën voor ons merk

[Interview] Ingrid Timmer (Storytel): Maak de consument duidelijk waar je merk voor staat

[Interview] Pieter Kop (DAS): Ook voor juridische dienstverlening geldt dat toegang belangrijker is dan bezit


Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing250 wordt gesponsord door


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.

ING start campagne rond verduurzamen woning

26-09-2025 | 09:21:36
De bank wil hiermee laten zien dat energiebesparende maatregelen niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook financieel voordeel kunnen opleveren.

Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne

26-09-2025 | 09:07:00
Samen met VML The Cocktail en het merk Mr. Men Little Miss werd personage Mr. Ridiculously Good bedacht

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager Digital Marketing

26-09-2025 | 08:53:00
Springbok is per direct op zoek naar een Projectmanager Digital Marketing - Den Bosch

Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt

26-09-2025 | 08:51:00
Nieuwe data tonen een industrie die zich concentreert rond drie techgiganten
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.