Marketing Report
[Interview] Ruurd Neurink: Porsche omarmt met groot succes elektrificatie - niet de laatste keer dat wij de grenzen opzoeken

[Interview] Ruurd Neurink: Porsche omarmt met groot succes elektrificatie - niet de laatste keer dat wij de grenzen opzoeken

In aanloop naar de bekendmaking van de Marketing100 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerde marketeers. Vandaag spreken wij met Ruurd Neurink, Manager Marketing & Communication bij Porsche.

Wat voor jaar was 2021 voor Porsche?

2021 was wederom een lastig jaar als het gaat om Covid-19, zowel qua productie in Zuffenhausen als de mogelijkheid om unieke klantervaringen te bieden. Events waren lastig te organiseren en Porsche Centra moesten de showroom van tijd tot tijd sluiten. Maar ondanks dat alles was het ook een heel goed jaar voor Porsche. Wereldwijd zijn we de historische grens gepasseerd van meer dan 300.000 afleveringen aan onze klanten, in Nederland kunnen we ook spreken van een succesvol jaar. Het hoogtepunt is de Porsche Taycan, die na de introductie eind 2019 in het afgelopen jaar al voor 30 procent deel uitmaakt van de door ons nieuw verkochte voertuigen. Volgens vele puristen een controversiële stap om vanuit Porsche de elektrificatie te omarmen, maar dit is niet de eerste keer (of de laatste keer) dat wij vanuit productontwikkeling de grenzen opzoeken.

Wat valt er op gebied van digitalisering voor marketeers te doen in 2022?

Ieder jaar weer een nieuwe uitdaging toch? Of is het tegenwoordig al iedere zes maanden, of ieder kwartaal? Ik denk dat het voor veel bedrijven nog echt op de optimalisatie zit. Beter, scherper en effectiever targeten, meer impact en betere alignment in het totaalplan. Mijn belangrijkste tip: focus, heb impact en ga dan verder met de next best thing. Digitalisering gaat vaak gepaard met opportunisme, maar daarmee dus ook vaak tegen impact en effectiviteit in. 

Hoe kijk jij naar de ontwikkeling van influencermarketing?

Influencermarketing, dat bestaat al sinds jaar en dag en noemden we lang geleden mond-tot-mond reclame. Het enige dat veranderd is, is dat het bereik groter is geworden door middel van social media en dat het ook inspeelt op de impulsiviteit van klanten en hun verwachtingen. Maar met een groter bereik, weten we ook uit traditionele media en de cycli die we daarin hebben meegemaakt, heeft dit niet altijd de gewenste impact. Dus de ontwikkeling die ik zie, is dat merken weer veel kritischer gaan kijken naar merkimago versus kortstondige impact en daarbij ook vaker de keuzes gaan maken om duurzame samenwerkingen aan te gaan voor meer impact op de langere termijn. Samenwerkingen die gebaseerd zijn op intrinsieke wederzijdse liefde voor het merk.

Blijft duurzaamheid voor merken ook in 2022 de trend?

Jazeker, maar ik vind de benoeming trend niet meer op zijn plaats. Duurzaamheid moet geïntegreerd zijn in de bedrijfsvoering en de mentaliteit van haar medewerkers. En daarmee moet het begrip duurzaamheid ook veel dieper ontleed worden en begrepen worden. Want wat voor de één duurzaam is, is voor de ander een basisprincipe. 

Waarmee kunnen media-exploitanten jou in 2022 blij maken?

Op de eerste plaats: goede deskresearch op mijn merk en daarmee relevante voorstellen maken en dus zeker niet wat er goed bij het eigen media platform past. Daar zit echt een wezenlijk verschil in en zorgt er dus helaas ook voor dat ik vaak vroegtijdig afhaak bij commerciële proposities.

Ben je tevreden met hoe mediabereiksonderzoek zich ontwikkelt?

Persoonlijk vind ik het te algemeen qua inzichten. Wil je voor mij relevant zijn als media, dan moet je de moeite doen om je echt in mijn merk te verdiepen. En bereik is ook alleen maar een getal, en wie wil er een getal zijn? Het gaat om relevantie.

Wordt branding in 2022 belangrijker dan ooit? 

Branding wordt niet belangrijker dan ooit. Een merk is een identiteit, waarin een waarde voor klant en medewerker schuil gaat. Branding is altijd belangrijk geweest. Wij stoppen hier veel tijd in, niet om in de oneindigheid te filosoferen, maar om er altijd scherp op te blijven dat wij eer doen aan de heritage van een fantastisch mooi merk en dat deze liefde voor het merk blijft, zowel bij onze klanten en fans als bij onze medewerkers, maar ook dat wij de liefde doen oplaaien bij mensen die ons voorheen niet in overweging namen.

Wat ga je aan de bureaus waarmee je werkt in 2022 vragen wat je nog niet eerder hebt gedaan?

Nog een tandje erbij? Maar vooral zorgen dat alles wat ze doen in naam van Porsche geen compromis is op enig vlak. De kwaliteit van de experience voor onze klanten staat bovenaan en voor mij draait het samenwerken met onze bureaus dan ook om een gedeelde mentaliteit; just do it till the job gets done. En daarmee praat ik eigenlijk ook niet zoveel over de term bureaus. Ik zie ze als partners en als een verlengstuk van mijn marketingteam, dus zo intens werken we ook samen.

Wat zou elke marketeer in Nederland in 2022 moeten leren?

Dat het tijd kost om een goed merk constructief te bouwen, dus neem je tijd. En ik besef heel goed dat ik maar een ieniemienie klein onderdeeltje ben van een merk als Porsche, dus bepaal ook goed waar je wel impact kan hebben en waar niet. Daarnaast vind ik dat iedere marketeer ook de hospitality mindset vanuit de horeca moet leren. We moeten als marketeers altijd klaar staan voor onze klanten en collega's en die service attitude hebben wij nodig, ook omdat marketeers de laatste jaren nog wel eens (te) belangrijk (gemaakt) worden binnen bedrijven. Wij hebben vaak de mooiste job van het bedrijf, maar stay humble. We doen het met z'n allen.

Wat is het laatste nieuws?

Bij ons kun je nog altijd kiezen tussen drie aandrijflijnen. De Porsche Taycan Sport Turismo als volledig elektrische sportwagen en daily driver, de Porsche Cayenne E-Hybrid Platinum Edition of de Porsche 718 GT4 RS met de hoogtoerige emotionele zes-cilinder boxermotor. 

En dat is alleen nog maar het product nieuws, want de komende tijd gaat er nog veel meer gebeuren. Wil je ons toffe nieuwe content platform zien? Surf dan snel naar discovered.porsche.nl

www.porsche.nl

 

Zie ook:

Born05 en Glasnost (Ace) ontwikkelen contentplatform voor Porsche Nederland (Pon)

recent hielden wij een radio-interview met Ruud Neurink over Porsche. Luister dat interview hier

Andere recente marketeer-interviews:

[Interview] Jorieke de Vries (Lidl): Ik zou niet snel een stand alone influencer-campagne optuigen

[Interview] Nienke van de Streek (ALDI): Voorkom dat je als marketeer in een marketing bubble terecht komt

[Interview] Ard Bossema (Grolsch): Media-exploitanten maken mij in 2022 blij met creativiteit en impact

[Interview] Ana Henriques (TUI): Impact maken wordt steeds ingewikkelder

[Interview] Greo Belgers (Triodos Bank): Innovatie komt van mensen, niet van technologie

 

Lees alles over het Media100 | Marketing100 Event 2022 van 9 maart hier

Marketing100 wordt gesponsord door

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.