[Interview] Niko Backspin (Serviceplan Culture) over cultuurmarketing

Tijdens Adnight 2024 op de locatie van Serviceplan Group sprak Niko Backspin met Mario Walden en Tyrone van der Meer, oprichters van The Notorious IBE, over het belang van authentieke culturele connecties. Als Chief Cultural Officer bij Serviceplan Culture, helpt Niko Backspin merken toegang te krijgen tot subculturen.  

In dit kader sprak Tom Huijgen, Strategy Director bij Serviceplan, met hem over culturele marketing en hoe merken zich kunnen verbinden met diverse gemeenschappen in een veranderend cultureel landschap.

Culturele marketing is een relatief jonge marketingdiscipline. Wat houdt het precies in?

De discipline zelf is jong, maar de wereldwijde vraag groeit snel. In een snel veranderende wereld van sterk gediversifieerde communicatiekanalen, culturele drijfveren en toenemende individualisering zijn authentieke en respectvolle merkboodschappen in de taal van de doelgroep essentieel. Kortom: consumenten willen dat merken hun taal spreken. Tegelijkertijd willen moderne merken niet alleen dicht bij de popcultuur staan, maar deze ook begrijpen en er deel van uitmaken. Dit lukt vooral als je op lange termijn en op gelijke voet samenwerkt. Weg van de klassieke culturele campagnes en overgaan op cultuurgevoelige marketing, d.w.z. gevoel voor de cultuur, voor de taal, de kanalen en de waarden van een cultuur of subcultuur. Alleen dan is echte merkdifferentiatie mogelijk.

Je bedoelt dat culturele marketing doelgroepen op nieuwe manieren probeert te bereiken?

Ja en nee. Wij zijn ervan overtuigd dat het traditionele doelgroep-denken niet meer van deze tijd is. Deze modellen zijn al te vaak gebaseerd op demografische factoren, maar bereiken hun grenzen, vooral in de digitale ruimte. Ze zijn oppervlakkig en staan te ver af van de realiteit van het leven van de potentiële kopers. Om verspilling te voorkomen, volgen we een aanpak die veel sterker gericht is op interesses en complexe (media)consumptie. Met Serviceplan Culture bieden we diepe toegang tot communities. En juist daar ontstaan de trends die niet langer gedicteerd worden door traditionele massamedia.

Is deze aanpak meetbaar? Met andere woorden, kunnen we het succes van culturele marketing bewijzen?

Wat we willen bereiken is een 'return on culture' - een investering in een cultuur of subcultuur die echt relevant is voor merken. Niet op korte termijn, maar op lange termijn. Ons product is gebaseerd op een cultural fit-analyse, een datagestuurde aanpak die de juiste cultuur voor het merk identificeert en kansen ziet - of het nu gaat om hiphop, LGBTQI+, gaming of K-pop. We combineren deze gegevensinzichten altijd met de stem van de cultuur. Serviceplan Culture vertrouwt hiervoor op onze Culturele Raad. Zogenaamde smaakmakers die met eerlijke feedback en een no-nonsense blik diverse culturele aspecten, waarden en taal checken op relevantie en met consulting expertise werken als gelijken voor merken. Onze KPI voor marketingafdelingen is wat wij de Cultural Value Proposition (CVP) noemen. Een meetbaar resultaat dat niet alleen de relevantie van subculturen voor merken, maar ook het succes van creatieve maatregelen zichtbaar en tastbaar maakt.

www.house-of-communication.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Shirin Arfa-Kia: Europa’s antwoord op de agent-economie

27-10-2025 | 11:30:00
Shirin Arfa-Kia, AI & Innovation Consultant bij Mediaplus, legt uit waarom Europese alternatieven als Sōkosumi onmisbaar zijn en zet de voordelen op een rij

Serviceplan en MediaMarkt starten gezamenlijke merkcampagne

06-10-2025 | 15:15:00
MediaMarkt start een nieuwe fase in de merkcampagnes met een creatieve interpretatie van de bekende pay-off Ik ben toch niet gek.

SERVICEPLAN x ADNIGHT | The Deadline

19-09-2025 | 09:04:00
Tijdens deze editie van Adnight duikt Serviceplan Amsterdam dieper in het omgaan met deadlines en stress op de werkvloer.

Alex Turtschan: Gen Z herschrijft de sociale spelregels

18-08-2025 | 08:00:00
Media evolueert net als de natuur: van eenvoudige netwerken naar hypergedifferentieerde ecosystemen.

Marc Verschoor CEO Serviceplan Group Netherlands

12-08-2025 | 08:00:00
Marc Verschoor is per 1 september 2025 benoemd tot CEO en Managing Partner van de Serviceplan Group Netherlands. Hij neemt de functie over van de huidige CEO en Managing Partner Christiaan van Betuw die na 16 jaar de organisatie (tijdelijk) verlaat


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

StudioM lanceert KNVB x Eurojackpot-campagne Mr. Beker

04-11-2025 | 14:26:00
De samenwerking viert de charme van de Eurojackpot KNVB Beker en positioneert Eurojackpot als naamgever van het toernooi.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.