
Happiness Amsterdam: het effect van positieve creativiteit
Nik Sluijs is Creative Partner en is samen met Strategy Partner Daan de Raaf oprichter van het creatief bureau Happiness Anywhere. We spreken het duo over de filosofie van Happiness Anyway en onder meer het evenement The Hapiness Effect dat ze samen met onderzoeksbureau System1 organiseren.
Waar staat Happiness Anywhere voor?
Daan de Raaf: Happiness Anywhere komt voort uit 2 gedachten. Natuurlijk, Happiness betekent geluk, daar blijft het niet bij. De happiness-emotie blijkt uit onderzoek van System1 twee keer zo effectief te zijn als iedere andere (positieve) emotie in communicatie. Je kan dus stellen dat ‘happiness’ als emotie en wij als bureau een ‘economical multiplier’ zijn voor merken en bedrijven. Daarom is onze missie om merken te helpen met het verspreiden van ‘happiness’. Met creatief werk dat de klanten van onze klanten een goed gevoel geeft of gelukkig maakt. Een economische hefboom zijn is op zich al reden genoeg. Maar deze filosofie maakt de wereld om ons heen en ons werk ook nog eens een heel stuk leuker.
Nik Sluijs: Anywhere staat voor grenzeloos. Wij geloven dat creativiteit tijdloos en grenzeloos is. Een geweldig idee en origineel denkwerk kan overal ontstaan en kan je niet langer tegenhouden aan de grens van een land. Het maakt niet meer uit waar talent zit. We hebben de afgelopen tijd allemaal geleerd dat we heel goed kunnen samenwerken, ook als we niet fysiek bij elkaar zitten. Daarom werken we vanuit vier Happiness vestigingen (Brussel, Gent, Ho-Chi-Minh, Parijs en Amsterdam) en twee productiestudio’s (Brussel & Ho-Chi-Minh), waardoor we overhead minimaliseren en kwaliteit maximaliseren. Met 150 mensen en nog veel meer ‘friends of happiness’ maken we teams op maat om iedere mogelijke uitdaging op te pakken, waar die zich ook stelt.
Op welke soort klanten richten jullie?
Daan de Raaf: We hebben geen specifieke type klant, behalve dat ze onze voorkeur voor positieve communicatie met ons delen, dat ze een gedegen strategische aanpak gericht op gedragsverandering willen hanteren …
Nik Sluijs: … en geloven dat creativiteit een hefboom is voor effectiviteit. Creativity that triggers happiness that triggers business, anywhere. Gelukkig bestaan die klanten in alle categorieën en formaten.
Daan de Raaf: En die vinden we buiten de landsgrenzen, maar ook zeker hier in Nederland.
Hoe is jullie werkwijze?
Daan de Raaf: We maken gebruik van ons model op basis van de vier Happiness Hormones, om tot onderscheidende inzichten en ideeën te komen. Happiness kan je op meer manieren creëren dan met humor of entertainment, hoewel die zeker niet onbelangrijk zijn. Maar geluk als menselijke drijfveer echt doorgronden, brengt ons tot unieke ideeën en oplossingen.
Nik Sluijs: Soms op een heel andere manier dan je zou verwachten. Je kunt bijvoorbeeld ook een frictie wegnemen, mensen nieuwe dingen laten ontdekken of met elkaar in contact brengen. Zo zijn er verschillende manieren om creatieve communicatie te maken die langer blijft hangen en meer effect heeft.
Daan de Raaf: Happiness is ook echt verankerd in onze cultuur. Happiness is the ultimate rebellion. Against negativities. Against impossibilities. Creativiteit is natuurlijk krachtig, maar tegelijkertijd ook fragiel. Een vernieuwend idee kan snel sneuvelen. Maar als je jezelf dwingt om iedere briefing en ook iedere discussie positief te benaderen, ontstaan er mogelijkheden waar je met negativiteit nooit komt. Je komt samen ook echt veel verder als klanten blij worden als ze met je samenwerken.
Jullie filosofie is happy people make great work and great work is what makes people happy. Hoe voeren jullie dit in de praktijk uit? En hoe zorg je dat dit bij merken ook zo uitstraalt?
Daan de Raaf: Dat haakt toch een beetje in op het vorige. We geloven dat we tussen klant en bureau en binnen ons bureau een ‘opwaartse spiraal’ kunnen creëren, waarbij we zorgen dat onze mensen en onze klanten blij worden door voor en met ons te werken. Want als ze dat zijn dan biedt dat de ruimte om met elkaar echt heel goed werk te maken.
Dan is er de energie en het vertrouwen om het beste uit iedere opdracht te halen. Naar klanten toe hebben we een heilige regel. Natuurlijk zal er regelmatig stress zijn, maar dan wel HappyStress. Nooit sadness. Dan gaan we snel aan tafel zitten met de klant. Intern namen we het Happy People Program over waar Happiness in Brussel Best Employer of the Year mee is geworden op de Agency of the Year awards.
Nik Sluijs: Als je dan vervolgens werk maakt dat resoneert, waar mensen het over hebben, en dat echt werkt, dan wordt iedereen daar ook weer blij van. Dat biedt vervolgens nog weer meer ruimte om beter en scherper werk te maken. Waar iedereen weer blij van wordt. En zo gaat dat door.
Jullie hanteren de grappige term UPMS oftewel Undefined Perpetually Mutating Specimen. Kunnen jullie die uitleggen?
Nik Sluijs: Ja, the agile agency is zo saai, nietwaar? In deze tijden is flexibiliteit en aanpassingsvermogen zo verschrikkelijk belangrijk. Je moet je blijven ontwikkelen, blijven leren, blijven veranderen. Of het nu gaat om technologie, onze klanten, marktstructuren, mediaplatforms; alles is fluïde en veranderlijk. Afdelingsnamen, functietitels, proposities - ze veranderen steeds en zeggen daarom ook steeds minder. We laten ons niet vastleggen in namen of een specifiek type bureau. UPMS betekent dat we die verandering omarmen, steeds zien als kans. Niet als bedreiging. We krijgen er energie van. Dat is het soort mensen dat bij Happiness werkt; de UPMS.
Kan je enkele recente cases toelichten?
Daan de Raaf: Ik denk dat ons laatste werk voor Marktplaats een heel goed voorbeeld van onze filosofie is. We hebben inmiddels drie speelgoedcampagnes ontwikkeld voor de feestdagen. Telkens met het doel om (groot)ouders te motiveren om tweedehands cadeaus te overwegen, in plaats van nieuw. De eerste was gewoon goed werk.
Sympathiek en passend bij het merk. De tweede campagne was wat spannender. Een sociaal experiment waarbij ouders worden geconfronteerd met het verschil tussen hoe zij zelf en hun kinderen naar tweedehands speelgoed kijken. Het resultaat was nog veel beter dan verwacht, met een EFFIE als gevolg. Dat gaf vertrouwen en daarom konden we afgelopen feestdagen een campagne ontwikkelen die nog scherper was.
Nik Sluijs: Die campagne is gebaseerd op het verrassende maar zo voor de hand liggende inzicht dat kinderen altijd al het speelgoed van een ander willen. Er is tenslotte niets zo mooi als het speelgoed van een ander. Herkenbaar voor echt iedere ouder; ook het gedrag wat erbij hoort. Het gewoon afpakken, het bijna uit de handen van de ander kijken, jou erom gaan vragen of het stiekem mee naar huis nemen. Met een lichtvoetige executie en de juiste tone of voice, de herkenning van ouders, de muziek en ontwapenende blikken van kinderen, bracht deze campagne precies de gewenste positieve emoties. Dat is echt het resultaat van een goede samenwerking.
Daan de Raaf: Deze Marktplaats-campagne is heel goed ontvangen. En het letterlijke bewijs dat geen enkel kind problemen heeft met tweedehands speelgoed. In aanloop naar The Happiness Effect hebben we de campagne ook laten testen door System1. Maar daarvoor moet je naar het event komen…
Op 23 januari organiseren jullie samen met System1 het Engelstalige evenement The Happiness Effect: How to multiply your effectiveness with creativity in het Amsterdamse Ketelhuis. Wat is de insteek van dit evenement en wat staat daar op het programma?
Daan de Raaf: Het internationale gerenommeerde onderzoeksbureau System1 – Mark Ritson, Binet & Field, Byron Sharp verwijzen er vaak naar – ontdekte dat happiness als emotie twee keer zo effectief is als elke andere positieve emotie in communicatie. Met andere woorden: Happiness is een serieuze zaak. En dat vinden wij ook.
Nik Sluijs: Reden genoeg om de handen ineen te slaan met System1, voor een inspirerende sessie over creativiteit en effectiviteit. We koppelen onze filosofie en creatieve expertise aan de onderzoeksdata van System1. En delen concrete manieren voor marketeers om geluk te brengen bij hun doelgroep en zo hun merk succesvoller te maken. Uiteraard geïllustreerd met creatieve topcases, en veraangenaamd met een drankje. Natuurlijk houden we rekening met iedereen die aan Dry January doet, haha.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
VIA en MAD MOJO lanceren Cannes Off The Grid
Creative Family breidt uit naar België met Chapoo
N=5, HOWDY en Patta ontwikkelen campagne Mentrum
Joe Public groeit internationaal met een duidelijke missie
Alfred lanceert ASN Bank-campagne Nu al zin in morgen
Gepubliceerd door: David de Jong