
[Interview] Even bellen met … Marnix Tiggeloven (Fitzroy) over de samenwerking met Fairphone
Na een intensieve pitch heeft Fitzroy het creatieve werk voor Fairphone gewonnen. Het Amsterdamse B-corp, dat al tien jaar duurzame smartphones ontwikkelt, wil zijn impact vergroten door een bredere doelgroep aan te spreken. Marketing Report belt even met Marnix Tiggeloven, founder van Fitzroy, om te vragen hoe zij de missie van Fairphone naar een hoger niveau willen tillen.
Gefeliciteerd met het binnenhalen van Fairphone als klant! Hoe voelt het om de lead agency te zijn voor een merk dat zoveel impact maakt in de tech-industrie?
Dank je! Het voelt heel speciaal om voor een merk als Fairphone te werken, niet alleen vanwege hun missie, maar ook omdat er zo’n betrokken en enthousiast team achter zit. Ze zitten in een fase waarin ze willen groeien en een bredere doelgroep in meerdere landen willen aanspreken. Voor ons is het geweldig dat we mede door het werk aan de visuele identiteit en de ontwikkeling van de campagne op bijna alle facetten van het merk waarde kunnen toevoegen. Dat maak je niet vaak mee, voor zo’n mooi merk..
Hoe verliep het pitchproces en wat denk je dat jullie uiteindelijk heeft onderscheiden van de concurrentie?
Het proces was zeker intensief en we wisten dat we te maken hadden met stevige concurrentie. Uiteindelijk hebben we gewonnen op een idee dat heel sterk op zowel het merk als sales werkt. Wat denk ik ook meespeelde, is dat we met andere labels van United Playground goed gekeken hebben naar het mediaplan en hoe alles zou landen in de funnel. Die integrale aanpak stuurde ook onze creatie.
Wat betekent het voor jullie bureau om met een merk als Fairphone samen te werken, gezien hun missie rondom duurzaamheid en ethische productie?
Het betekent dat we nog kritischer moeten kijken naar hoe we dingen doen. Vooral als het gaat om productie, moeten we bewuste keuzes maken. Fairphone heeft een missie die verder gaat dan alleen duurzaamheid als marketinginstrument; het zit verweven in alles wat ze doen. Voor ons is het belangrijk om die kernwaarden mee te nemen in elke stap van het creatieve proces zonder de ook commerciele doelstellingen te verliezen.
Wat was de belangrijkste briefing vanuit Fairphone bij het ontwikkelen van de nieuwe visuele identiteit?
We gaan een bredere doelgroep aanspreken, en die kiezen niet alleen vanwege de missie van Fairphone, maar ook op basis van functionaliteit en hoe het merk zich presenteert. Er was veel te winnen op dat gebied. De visual identity was met alle respect een beetje stoffig. Veel van het nieuwe design is geïnspireerd door de ideeën en plannen voor nieuwe ontwikkelingen binnen Fairphone, wat ons richting gaf in hoe we het merk nog beter kunnen positioneren.
Kun je iets vertellen over de creatieve visie achter de nieuwe visuele identiteit? Welke elementen vinden jullie belangrijk om te benadrukken in het nieuwe design?
Naast de input die we hiervoor hebben beschreven, hebben we gekeken hoe we design elementen welke Fairphone centraal stelt bij het ontwikkelen van nieuwe producten kunnen meenemen in de Visuele Identiteit. Helaas kan ik hier niet te veel over verklappen, maar er komt nog veel moois aan!
Hoe gaan jullie de balans vinden tussen de technologische innovatie van Fairphone en hun kernwaarden van duurzaamheid in de visuele identiteit?
Technologische innovatie en duurzaamheid hoeven elkaar niet uit te sluiten, integendeel! Wat Fairphone doet, is baanbrekend in beide domeinen. Onze uitdaging is om die dualiteit visueel aantrekkelijk te maken. We laten technologie zien op een manier die niet kil of afstandelijk is, maar juist warm en mensgericht. Het gaat erom dat de consument voelt dat ze niet alleen een goede telefoon kopen, maar ook een goed gevoel.
Hebben jullie vergelijkbare projecten gedaan waarbij een merk zich moest positioneren in meerdere internationale markten? Wat zijn de uitdagingen die jullie hierbij tegenkomen?
Jazeker, we hebben met Stoov, Naïf en Yumeko. eigenlijk min of meer dezelfde uitdagingen gehad. Een prachtig product, maar relatief onbekend bij het grote publiek. Tegelijkertijd moesten we zowel awareness voor het merk bouwen als sales genereren. Die ervaring nemen we zeker mee in onze aanpak voor Fairphone.
Hoe ga je de visuele identiteit in verschillende markten zoals Duitsland, Frankrijk en het VK consistent houden, terwijl je toch rekening houdt met lokale nuances?
Voor de visuele identiteit zelf zie ik weinig uitdagingen, want een sterk design moet overal werken. Voor de campagne ligt het wat anders, daar worden de culturele verschillen relevanter. We hebben hier creatieven die in Duitsland hebben gewerkt, kennis van de UK-markt, en we gaan lokale partners inschakelen om onze ideeën en aannames te testen. Op die manier weten we zeker dat de campagne in alle markten resoneert zoals we dat voor ogen hebben.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Fitzroy en LiveWall ontwikkelen game-ervaring voor Campina
Doritos' Minecraft-portaal genereert miljoenen interacties
Fitzroy ontwikkelt campagne voor Campina High Protein Greek
Jur Baart: AI, een nieuwe jonge collega met heel veel talent
Jur Baart: 25.360 reclamebureaus
Gepubliceerd door: Saskia van Weert