
[Interview] Even bellen met… Gerben van der Rijt (Wayne Parker Kent) over Stayokay
Wayne Parker Kent ontwikkelde een social format voor Stayokay dat laat zien dat de keten de perfecte plek is voor iedereen die waarde hecht aan verbindingen met anderen tijdens hun reis. Daar willen we meer over weten, dus we bellen met Gerben van der Rijt, Creative Director van het bureau.
Hoe is het idee voor de campagne ontstaan?
Wij maken graag social content voor een merk en niet voor de likes. Dat betekent dat we altijd beginnen met waar dat merk voor staat. In dit geval werden we op pad gestuurd om te laten zien dat Stayokay meer is dan een jeugdherberg. Het is een ontmoetingsplek voor mensen die op zoek zijn naar avontuur en het ontmoeten van nieuwe mensen. Als je dat in het extreme doortrekt, betekent dit dat je als vreemden binnen kunt komen en als vrienden weggaat. ‘Meet as strangers, leave as friends’ werd toen het centrale idee. Dat hebben we een zetje gegeven in een social format, waarin we vreemden een spel lieten spelen waarmee ze elkaar op een leuke manier leerden kennen. Zo ontstonden mini-verhaaltjes waarin we konden laten zien wat Stayokay anders maakt dan de rest.
Welke unieke elementen zijn er verwerkt in het social format van deze campagne?
De gasten spelen ‘Two truths, one lie’ in de video. Dat spel kent iedereen, waarschijnlijk van werkborrels, maar is nog niet vaak gebruikt in social content. Het was de perfecte manier om gasten van Stayokay elkaar beter te leren kennen. En door de bizarre antwoorden werd het nog leuk om naar te kijken ook.
Hoe verloopt de samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Stayokay?
Goed! We zijn pas net aan het daten, maar zoeken elkaar steeds vaker op. Zo’n format moet altijd even z’n plekje vinden en geoptimaliseerd worden. Daarin zijn we heel open naar elkaar, wat volgens mij altijd de beste resultaten geeft. Zeker op de lange termijn als we echt verkering krijgen.
Wat waren de belangrijkste doelstellingen van Stayokay voor deze campagne?
Zoveel mogelijk mensen laten zien dat Stayokay meer is dan een jeugdherberg. We zijn daar pas net mee begonnen, maar de eerste content doet het goed.
Op welke manier maakt deze campagne duidelijk dat Stayokay meer is dan een hostel?
Om te beginnen hebben we gefilmd in The 5Th, de social hangout van Stayokay. In de campagne komt geen stapelbed, ontbijtbuffet of receptie voor. We focussen puur op de kant die mensen nog niet kennen van Stayokay en laten zien dat hier veel te beleven valt en -heel belangrijk- dat je hier mensen kunt ontmoeten die net als jij op zoek zijn naar avontuur en sociale interacties.
Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen tijdens het creëren van de campagne?
Stayokay organiseert veel events waar veel mensen op af komen. Maar in de executie kwamen we erachter dat niet alle avonden even geschikt waren voor het schieten van de content. Een pubquiz wil je niet onderbreken en als die DJ de volumeknop open gooit wil je liever dansen dan spelletjes spelen voor een camera. Uiteindelijk vonden we de perfecte avond en waren veel mensen bereid om mee te doen.
Wat zijn de verdere plannen voor deze samenwerking en de toekomst van Stayokay’s marketingstrategie?
We hebben nog een paar episodes van dit format op de plank liggen, dus die gaan eerst live. Maar wat ons betreft smaakt dit naar meer en helpen we Stayokay graag verder om met behulp van social content en goede verhalen aan het merk te bouwen.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
[Vacatures] Mediahuis zoekt een Project Manager Wayne Parker Kent
[Vacatures] Mediahuis zoekt een Account Director Wayne Parker Kent
Wayne Parker Kent maakt social documentaire voor bierbrouwerij De 7 Deugden
Wayne Parker Kent laat met social format zien dat Stayokay meer is dan een hostel
[Whitepaper] Mediahuis: Bijna 30 procent van de jongeren overweegt te stoppen met social media
Gepubliceerd door: Saskia van Weert