[Interview] Bouke Lukkien: digital in 2023 nog belangrijker

Rondom de bekendmaking van de Media100, Producenten50 en Reclamebureau100 publiceren we een serie interviews.  Bouke Lukkien is CEO van Lukkien.

Welke algemene trends zijn er volgens jou in 2022 en welke verwacht je in 2023?

Wat ik vooral heb gezien in 2022 is een toename van de integratie van content, media en data. In plaats van aparte silo’s zie je dat deze 3 aspecten elkaar steeds meer raken en beïnvloeden. Voor 2023 wordt digital nog belangrijker – niet alleen in data en channels, maar ook de mogelijkheden van digitale techniek in de productie van content zèlf: metaverse, virtual production, CGI, augmented reality. Allemaal digitale ontwikkelingen die ons vak, als contentmakers, steeds verder doen evolueren.

Welke ontwikkelingen zie je op het vlak van de branded content producties?

We zien steeds meer voorbeelden van branded content die méér is dan een reclameboodschap in een ander jasje – adverteerders en bureaus ontdekken dat een effectieve contentmarketing-strategie gebaseerd moet zijn op content die ook echt waardevol is en daarom gewenst wordt door hun doelgroepen. We zien steeds meer van onze klanten die zich opstellen als media en aantrekkelijke content willen maken.

Welke ontwikkelingen zijn volgens jou gaande bij het neerzetten van een merkidentiteit?

Onder invloed van wereldwijde ontwikkelingen zie ik dat merken zich steeds meer focussen op hun kern, de essentie van hun bestaan: waartoe zijn wij op aarde? Wat voegen wij toe en wat laten we achter? Bij veel bedrijven en merken zien we dit besef nu vooral vanuit de organisatie zèlf komen, in plaats van uit een weloverwogen, meer opportunistische tactiek in een marketingplan.

Hoe ging het in 2022 met Lukkien en wat verwacht je komend jaar?

Het is een bijzonder jaar geweest met veel hoogtepunten maar vooral één groot dieptepunt: het overlijden van Bouke Lukkien Sr., onze oprichter maar vooral man, mijn vader en opa. Dit heeft een bijzonder hoogtepunt ook overschaduwd: we bestaan dit jaar precies 50 jaar. Maar vanwege de verdrietige omstandigheden rondom zijn overlijden hebben we besloten om het pas volgend jaar te vieren.

Paul van Kuilenburg (Alfred) gaf via een Sinterklaasboodschap aan dat humor steeds meer ontbreekt in reclames. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Reclame is vaak een spiegel van de maatschappij en we leven in een tijd waarin, naast positieve zaken, natuurlijk een gevoel van onzekerheid en dreiging speelt. Dit zie je in mijn ogen ook terug in de reclame. De Kerstcommercials van de verschillende retailers waren hiervan een mooi voorbeeld, denk ik. Wel degelijk wat humor, maar vooral ook emotie, ontroering en veel aandacht voor liefde en samenzijn.

Jullie zetten onder meer in op virtual productions met jullie virtual production studio. Kan je meer over deze ontwikkeling vertellen?

Virtual Production is een super voorbeeld van hoe digitale techniek – in dit geval de combinatie van een enorm LED-scherm, CGI omgeving en een engine uit de game-wereld – ons vak beïnvloedt en verbetert. Dankzij onze nieuwe Virtual Production studio en de bestaande Lukkien-mogelijkheden zoals productie, decorbouw, casting en CGI kunnen we nu in eigen huis producties doen waar we vroeger voor in verre buitenlanden of onder onzekere omstandigheden moesten schieten. We kunnen nu elke denkbare omgeving, volledig gecontroleerd, gewoon in Ede bouwen en producties draaien in virtuele omstandigheden die niet van echt te onderscheiden zijn.

Op welke producties ben je het meest trots uit het afgelopen jaar?

De producties waarbij we live action combineren met CG renders van producten, bijvoorbeeld voor Publicis Boomerang Heineken Jackdaw campagne waarbij we voor 6 landen social media content gemaakt hebben en waarbij alle flesjes, blikjes Heineken 100% CG zijn en daardoor makkelijk aan te passen.

Begin dit jaar was de Metaverse veel in het nieuws. Daarna werd het stiller rondom dit thema. Hoe kijken jullie aan tegen deze ontwikkeling?

Lukkien is altijd geïnteresseerd geweest in innovatie en we hebben er altijd veel in geïnvesteerd, getuige ook de recente introductie van onze VP Studio. Ook wat betreft de Metaverse houden we de vinger nadrukkelijk aan de pols. We zien de potentie maar over het algemeen stappen we echt concreet in als we vanuit onze klanten signalen krijgen dat ze hierin geïnteresseerd zijn. Tot nu toe hebben we nog weinig gesprekken met onze klanten over de Metaverse dus stellen we ons op als een smart follower’.

Dit jaar betekende ook het jaar waarin de grondlegger van Lukkien, Bouke Lukien sr. helaas overleed. Wat laat hij jullie na voor het bedrijf?

Er is veel dat we van hem missen en het verdriet over zijn toch onverwachte afscheid is groot. Maar tegelijkertijd is ons bedrijf een levend monument voor hem als professional, ondernemer en mens. De principes van Bouke senior en onze moeder zijn nog altijd zichtbaar in alles wat we doen: een slimme ondernemersgeest, oog voor innovatie en nieuwe kansen, het geloof in de kracht van een one stop shop, het bouwen van een familiegevoel en toewijding aan kwaliteit. Principes die zij hebben neergezet en die nog altijd leidraad zijn binnen ons bedrijf.

www.lukkien.com

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.