[Interview] Antoine Houtsma (Joe Public): Reclame kan veel efficiënter als je bureaus beloont voor hun output

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Antoine Houtsma is Managing Director van Joe Public.

Kun je jouw bureau introduceren?

Joe Public bestaat inmiddels 12 jaar en we doen een aantal dingen anders dan alle andere bureaus. Het belangrijkste daarbij is dat niet op uurbasis werken maar voor vaste tarieven die voor al onze klanten hetzelfde zijn. Ze hangen in ons bureau aan de muur zoals je ook bij McDonalds je menu samenstelt. Of je nou een Unilever bent, een OHRA of een stichting ALS, elke klant betaalt hetzelfde. Deze werkwijze komt voort uit het heilige geloof dat reclame veel efficiënter kan als je bureaus beloont voor hun output in plaats van hun input.

Het is natuurlijk volstrekt onzinnig om bureaus te belonen om inefficiënt te werk te gaan. Als je op uurbasis beloond wordt, is de prikkel voor bureaus om met zoveel mogelijk mensen zo lang mogelijk over een project te doen. Elke adverteerder die in overvolle meetings met een reclamebureau heeft gezeten weet dat het zo werkt. En anders weten ze het nu hahaha. Bij Joe Public ligt juist de prikkel om zo efficiënt mogelijk met onze tijd om te gaan. En dat leidt absoluut niet tot minder kwalitatief werk, we zijn bij alle prijzenfestivals goed vertegenwoordigd, de Effies voorop. Daar wonnen we vorige week 3 Effies waarmee we op een totaal komen van 12 Effies in de laatste 8 jaar.a

Wat is het laatste nieuws?

In lijn met onze internationale ambities dopen we momenteel onze naam om in Joe Public Amsterdam. We hebben ‘Take-Away Advertising’ van de ramen gekrabd en als je nu over de Valkenburgerstraat in Amsterdam rijdt (als je door de IJ-tunnel Amsterdam binnenkomt) zie je levensgroot JOE PUBLIC AMSTERDAM op de ramen staan. Naast Joe Public Antwerpen (vorig jaar door ons gestart) en Joe Public Johannesburg, Kaapstad en Durban (van onze Zuid-Afrikaanse partners) hopen we komend jaar Joe Public Londen hieraan toe te voegen.

Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2023 met veel plezier verwelkomd?

De meest tot de verbeelding sprekende adverteerder waar elk bureau wel voor wil werken is natuurlijk Grolsch. Die pitch hebben we onlangs gewonnen en we zijn nu bezig met de eerste briefings. Er zijn ook nog namen van nieuwe klanten die ik helaas nog niet kan noemen. Over een paar weken ben je de eerste!

Voor welke klanten zou Joe Public Amsterdam graag werken?

Begin dit jaar zijn we voor het eerst in ons 12-jarige bestaan mee gaan doen aan betaalde pitches. Dat doen we omdat we merkten dat de meeste grote adverteerders die een bureau zoeken dat toch altijd middels een pitch doen. Ondanks ons aantrekkelijke model met vaste lagere tarieven dan onze concurrenten. Met een Grolsch hebben we nu bijvoorbeeld zo’n adverteerder voor ons weten te winnen. Daarnaast zouden we graag een bank en een grote supermarkt verwelkomen. We hebben daar de ervaring en kwaliteiten voor aan boord en we willen dit graag laten zien.

Waarom zou Antoine Houtsma in de top 10 moeten staan van deze verkiezing?

Ik vind niet dat hij daarin moet staan hoor. Invloedrijk? Ik? Ja binnen mijn eigen bureau zeker. En een beetje daarbuiten misschien. Ik hoor wel dat door onze vernieuwende manier van werken veel bureaus ook met menukaarten proberen te werken of dat klanten ernaar vragen. En ook inhouse-commercials produceren wordt hier en daar geprobeerd. Maar als ik eerlijk ben hecht ik niet zo aan dit soort individuele prijzen. Wat ik het allermooist vind is als we als bureau worden gezien als het beste bureau. De verkiezing tot Bureau van het Jaar een paar jaar geleden, was dan ook de mooiste dag van m’n leven. Ik hoop dat mijn vrouw dit niet leest trouwens. Misschien kunnen jullie hier zo’n slotje op zetten, net als bij de Adformatie?

Jullie werken voor veel retailklanten en hebben lang voor Lidl gewerkt. Waarom past retail zo goed bij jullie bureau?

Zoals ik al zei zijn wij gewend zo efficiënt mogelijk te werken. Dat betekent dat we zelfs een geïntegreerde campagne een week na briefing al kunnen presenteren. Deze snelheid is essentieel om goed te kunnen schakelen met retailklanten. Daarbij hebben we met Joe Public Shoot ook ons eigen productielabel dat heel veel gewend is qua onmogelijke budgetten en timings.

Hoe dol zijn jullie op pitches?

We horen zojuist dat we aan de slag mogen voor een heel leuk FMCG-merk, dus op dit moment zijn we dol op pitches. Maar dat kan over een paar maanden weer anders zijn. Nee, eerlijk gezegd gaan we liever na een eerste kennismaking aan de slag met een eerste project. En dan weet een adverteerder na een of twee weken al of de samenwerking bevalt en of het naar meer smaakt. Maar zoals gezegd, als een pitch nodig is om interessante adverteerders naar binnen te krijgen, so be it!

www.joepublic.nl

Lees alles over M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 Lees ook:

M100 2024 op LinkedIn

31-12-2024 | 10:39:00
Op 4 december vond het M100 Event plaats in Spant! in Bussum. Tijdens dit event werden de 7 M100 lijsten bekendgemaakt van de meest invloedrijke mensen in ons vak.

[DutchMedia Podcast] over extra Ster-reclames of NPO-bezuinigingen, APG/Netflix en trends voor 2025

20-12-2024 | 13:57:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

PR100 2025 | Maud Burgers opnieuw meest invloedrijk in Nederlandse PR wereld

19-12-2024 | 12:03:00
Maud Burgers is de nummer 1 in de PR100 2025. De PR100 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld.

[Column] Darre van Dijk (TBWA\NEBOKO): Prompt It Like It's Hot

13-12-2024 | 09:38:00
Als je voor de derde keer op rij verkozen wordt als meest invloedrijke persoon in advertising dan moet je natuurlijk ook iets zeggen

[Column] Jerome Kuijken: Waarom de M100 meer is dan een lijst

12-12-2024 | 15:07:00
De M100: Sommige vakgenoten doen er een beetje ongemakkelijk over, maar ik vind het geweldig dat ik ervoor genomineerd word en in die lijst sta.

Fightclub en Marketing Report lanceren voetbalkaartjes van de 250 beste marketeers van Nederland

11-12-2024 | 07:24:00
De Marketing250 is de verkiezing van de 250 beste marketeers van Nederland, georganiseerd door Marketing Report.

[Column] Christien van de Sande: Waarom staat digitale inclusie nog niet op de roadmap van 2025!?

10-12-2024 | 14:54:00
In deze column vertelt Christien van de Sande van Level Level over wat haar opviel tijdens de M100; dat ze aan vrijwel iedereen moest uitleggen wat digitale toegankelijkheid is.

Victor Knaap op nummer 1 in DigitalAgency100 2025

08-12-2024 | 11:03:00
Victor Knaap is de nummer 1 in de DigitalAgency100 2025. De DigitalAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen die werken bij digital agencies in Nederland

[DutchMedia Podcast] over het mediadebat, reclame bij streamingdiensten, Jouw ID en de M100-lijsten

06-12-2024 | 12:07:36
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Maiko Valentijn nummer 1 in MediaAgency100 2025

05-12-2024 | 08:12:00
De MediaAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse mediabureauwereld. Op 4 december 2024 is de MediaAgency100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

PR100 2025

04-12-2024 | 21:56:00
De PR100 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse PR wereld. Op 4 december 2024 is de PR100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

CreativeAgency100 2025

04-12-2024 | 21:55:00
De CreativeAgency100 2025 is de lijst van de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse creative agency wereld. Op 4 december 2024 is de CreativeAgency100 2025 bekendgemaakt tijdens het M100 Event in Spant! in Bussum

TAMBR maakt adaptief AI soundlogo voor de M100 2025-lijsten

03-12-2024 | 21:47:00
Het M100 Event, hét podium voor de meest invloedrijke professionals uit de media- en marketingwereld, heeft een uniek soundlogo gekregen

[Marketing Report Radio] Adjiedj Bakas: De grijze consument gaat geld uitgeven!

22-11-2024 | 09:14:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over vergrijzing, de doelgroep 59+ in reclame en de luiheid van reclamemakers.

[Marketing Report Radio] Cees Faes (Fightclub): Marketing is oorlog, en wij zijn in it to win it

21-11-2024 | 11:09:00
Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over de succesvolle M100-campagne, de kracht van creatieve marketingstrategieën en het belang van een sterk eigen verhaal als bureau.

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.