Hoe PR-campagnes indirect je rankings beïnvloeden

Over SEO en contentmarketing 

Wanneer je een eigen bedrijf hebt, dan is het natuurlijk prettig om je SEO goed voor elkaar te hebben. Op die manier word je namelijk beter gevonden met je bedrijf in Google. Contentmarketing is ook een onderdeel dat hierbij komt kijken. Je kunt door middel van PR-campagnes indirect je rankings beïnvloeden en dat is natuurlijk alleen maar goed. Hieronder lees je precies hoe je dat kunt doen met je bedrijf en waar je dan rekening mee moet houden.

1. Earned media leidt tot natuurlijke backlinks

Om te beginnen is het goed om te kijken naar earned media en waarom dat kan leiden tot natuurlijke backlinks. Wanneer je namelijk een goede PR-campagne draait, dan kan het zijn dat je merk wordt opgepikt. Als je het echt heel goed doet, dan kan het maar zo zijn dat bekende bloggers of influencers jouw product of dienst kunnen zien. Op die manier kan het zo zijn dat ze je product of dienst vermelden op hun eigen website. 
Zo krijg je natuurlijke backlinks, wat alleen maar heel gunstig is voor je SEO. Zeker als je een artikel krijgt op een grote nieuwssite over je bedrijf. Doordat je wordt opgepikt her en der, kan Google dit ook op een positieve manier opvatten. Google ziet je namelijk als betrouwbaar, door een sterk signaal van autoriteit, wat kan leiden tot een hogere ranking. Door middel van een linkbuilding platform kun je ervoor zorgen dat je een betere ranking in Google behaald door links te laten plaatsen. Links op externe websites zijn zeer positief en zorgen op de lange termijn voor een goed resultaat.

2. Merksentiment en zoekvolume stijgen door PR 

Naast dat je bekend kunt worden door earned media, zijn er ook andere dingen die je kunt bereiken met PR. Je verhoogt door PR namelijk je naamsbekendheid, waardoor mensen jouw bedrijf sneller op gaan zoeken in Google zelf. Doordat er meer branded searches komen, geeft Google een signaal dat je merk populair en dus relevant is voor het publiek. Dit zorgt ook weer voor een betere ranking.

3. PR-content versterkt je contentmarketingstrategie

Door middel van een stabiele PR-campagne zorg je ervoor dat er unieke en nieuwswaardige content gemaakt wordt. Dit wordt vervolgens weer gedeeld en kan geciteerd worden. Dit heeft een positieve invloed op jouw merk. Het kan namelijk bijdragen aan E-E-A-T, wat steeds belangrijker begint te worden voor SEO. Content met hoge kwaliteit zie je niet alleen positief ontvangen worden in Google, maar kan ook een ronde maken op social media. Dit zorgt ervoor dat je meer verkeer krijgt en ook meer autoriteit.

Marelle van Beerschoten keynote spreker iO-congres

11-11-2025 | 09:58:53
Ze deelt het podium met gedragswetenschapper Michaël Van Damme en ondernemer, journalist en uitgever Alexander Klöpping.

Trojan Monkeys gaat social content Flink maken

06-11-2025 | 11:10:36
Met deze stap wil de bezorgsupermarkt haar positie als supermarkt aan huis sterker neerzetten en dat duidelijker laten terugkomen in de sociale kanalen.

Michaël Van Damme spreker op Contentmarketing & Webredactie 2025

28-10-2025 | 16:56:00
Tijdens zijn sessie laat hij zien hoe AI organisaties helpt om razendsnel grote groepen te bereiken, zonder de persoonlijke verbinding te verliezen.

Matter verenigt labels en richt zich op merken en retailmedia

16-10-2025 | 09:00:00
Matter werkt voortaan wereldwijd onder één naam. De labels MPG, SOCIAL.INC, Gicom en Matter New York verdwijnen

Britse IPA: Influencers genereren de hoogste langetermijn-ROI

10-10-2025 | 16:45:00
Volgens een onderzoek van het Britse Institute of Practitioners in Advertisers (IPA) levert influencer marketing commerciële rendementen die vergelijkbaar zijn met andere mediakanalen op korte termijn, en presteert aanzienlijk sterker na verloop van tijd


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.

Accenture Song maakt kerstcampagne voor Smyths Toys

18-11-2025 | 11:53:00
De campagne zet de speelse dynamiek tussen een jongen en zijn hond centraal om de merkbeleving rondom Kerstmis te versterken in meerdere Europese landen.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Customer Success bij Bauer Media Outdoor Nederland

18-11-2025 | 09:06:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Customer success bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Junior Projectmanager

18-11-2025 | 07:32:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Junior Projectmanager - Hoorn
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.