
Hoe PR-campagnes indirect je rankings beïnvloeden
Over SEO en contentmarketing
Wanneer je een eigen bedrijf hebt, dan is het natuurlijk prettig om je SEO goed voor elkaar te hebben. Op die manier word je namelijk beter gevonden met je bedrijf in Google. Contentmarketing is ook een onderdeel dat hierbij komt kijken. Je kunt door middel van PR-campagnes indirect je rankings beïnvloeden en dat is natuurlijk alleen maar goed. Hieronder lees je precies hoe je dat kunt doen met je bedrijf en waar je dan rekening mee moet houden.
1. Earned media leidt tot natuurlijke backlinks
Om te beginnen is het goed om te kijken naar earned media en waarom dat kan leiden tot natuurlijke backlinks. Wanneer je namelijk een goede PR-campagne draait, dan kan het zijn dat je merk wordt opgepikt. Als je het echt heel goed doet, dan kan het maar zo zijn dat bekende bloggers of influencers jouw product of dienst kunnen zien. Op die manier kan het zo zijn dat ze je product of dienst vermelden op hun eigen website.
Zo krijg je natuurlijke backlinks, wat alleen maar heel gunstig is voor je SEO. Zeker als je een artikel krijgt op een grote nieuwssite over je bedrijf. Doordat je wordt opgepikt her en der, kan Google dit ook op een positieve manier opvatten. Google ziet je namelijk als betrouwbaar, door een sterk signaal van autoriteit, wat kan leiden tot een hogere ranking. Door middel van een linkbuilding platform kun je ervoor zorgen dat je een betere ranking in Google behaald door links te laten plaatsen. Links op externe websites zijn zeer positief en zorgen op de lange termijn voor een goed resultaat.
2. Merksentiment en zoekvolume stijgen door PR
Naast dat je bekend kunt worden door earned media, zijn er ook andere dingen die je kunt bereiken met PR. Je verhoogt door PR namelijk je naamsbekendheid, waardoor mensen jouw bedrijf sneller op gaan zoeken in Google zelf. Doordat er meer branded searches komen, geeft Google een signaal dat je merk populair en dus relevant is voor het publiek. Dit zorgt ook weer voor een betere ranking.
3. PR-content versterkt je contentmarketingstrategie
Door middel van een stabiele PR-campagne zorg je ervoor dat er unieke en nieuwswaardige content gemaakt wordt. Dit wordt vervolgens weer gedeeld en kan geciteerd worden. Dit heeft een positieve invloed op jouw merk. Het kan namelijk bijdragen aan E-E-A-T, wat steeds belangrijker begint te worden voor SEO. Content met hoge kwaliteit zie je niet alleen positief ontvangen worden in Google, maar kan ook een ronde maken op social media. Dit zorgt ervoor dat je meer verkeer krijgt en ook meer autoriteit.
CMO's zetten sterker in op creators dan op AI en social ads
[Forum] Wat is goede content?
Kidfluencers: staatssecretaris herhaalt aankondiging aangescherpte wetgeving
Vandaag is de laatste dag om cases in te zenden voor de Content Marketing Awards 2024
Flowbox versterkt Europese positie met overname Dreaminfluence
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen
Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in
Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld
[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative
Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025
Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien