Heinz-jingle scoort hoogste herkenning in onderzoek TAMBR

De klassieke jingle van Heinz Sandwich Spread blijkt ook na vijftien jaar afwezigheid nog stevig in het geheugen van consumenten te zitten. Dat blijkt uit onderzoek van sonic branding agency TAMBR, in samenwerking met Talpa Media en Unravel Research.

De tune Dus wat ik steeds op tafel zet… wordt door 98 procent van de luisteraars correct gekoppeld aan het merk, en 81 procent herkent het geluid direct.

Het onderzoek richtte zich op de impact van klassieke soundlogo’s uit de jaren 80 en 90,

waarvan er veel al jaren niet meer op radio of televisie zijn te horen. Onder andere de geluiden van Heinz, Duo Penotti, Johma, Cup-a-Soup en RedBand bleken diep verankerd in het collectieve geheugen van consumenten.

Heinz en Duo Penotti blijven hangen

In de huidige markt worden soundlogo’s vaak ingekort tot enkele seconden, maar de jingles van vroeger tonen hun duurzaamheid. De Heinz-jingle scoort volgens TAMBR hoog op termen als catchy, eigentijds en pakkend. Dat de tune na zoveel jaren afwezigheid nog zulke scores behaalt, onderstreept de kracht van goed ingezette sonic branding.

Boaz Disselkoen, marketingverantwoordelijke voor Kraft Heinz BeNeLux: "De herkenbaarheid van de tune en de sterke koppeling aan het merk Heinz Sandwich Spread tonen aan dat een goed doordacht en consistent ingezet soundlogo een aanzienlijke impact kan hebben op de merkbekendheid. Audio raakt iets fundamenteels in ons geheugen. Dat de Heinz-tune nog altijd zo sterk resoneert, bewijst de kracht van een goed uitgevoerde sonic branding strategie. Vandaag de dag blijven we met onze merken zoeken naar de oorwurm die Heinz Sandwich Spread werd. Niet alleen omdat het werkt voor je product en merk, maar als marketeer is het een ultieme droom om mee te werken aan een klassieker."

Jingles met melodie en verhaal blijven lang hangen

Ook Duo Penotti (Twee smaken in een potti…) en Johma (Salades van Johma, verrassend lekkere…) laten zien dat melodieuze en langere jingles effectief zijn. Bijna 90 procent van de luisteraars koppelt deze geluiden nog altijd correct aan het merk. Volgens TAMBR komt dit door de narratieve opbouw, muzikale herkenbaarheid en jarenlange consistentie in campagnes.

Slogans met blijvende herkenning

Niet alleen jingles, maar ook slogans laten sporen na. 4 uur Cup-a-Soup en RedBand, als je voor pret bent worden door tachtig procent van de luisteraars nog altijd moeiteloos herkend. Andere klassiekers als Ze smelten de kazen (ERU), Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet en Geknipt voor de trek (Twix) scoren lager en missen de brede herkenning.

Audio essentieel in merkstrategie

Volgens TAMBR biedt goed ingezette audio structurele voordelen voor merken. Sonic branding draagt bij aan merkherkenning, emotionele beleving en koopintentie. Daarbij speelt radio een belangrijke rol, doordat het een groot aandeel in mediaconsumptie heeft en merken hiermee breed kunnen communiceren. Door de herkenbaarheid en impact van soundlogo’s goed te benutten, kunnen merken een sterke positie in het brein van de consument verwerven.

www.tambr.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




  Lees ook:

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

[Case] Giesbers Retail: DA - De vriendelijke specialist

04-06-2025 | 15:54:00
DA wil zich nadrukkelijk onderscheiden als de vriendelijke specialist. Giesbergsretail en Hippo Creative Studios hebben dit vertaald naar een tv-commercial

Willemijn van Hussen (TAMBR): Audio is je merkstem

10-04-2025 | 11:00:00
Willemijn van Hussen is te gast bij Marketing Report TV. Zij vertelt over de herkenbaarheid van soundlogo’s, stemmen en sonic branding

Live happy van TUI bekendste soundlogo van touroperators

12-02-2025 | 09:23:00
Het soundlogo van TUI is in korte tijd uitgegroeid tot de bekendste jingle in de reisbranche. Live Happy werd in 2022 gelanceerd, maar is inmiddels bekend bij driekwart van de consumenten.

De onbenutte kracht van soundlogo's

04-02-2025 | 16:14:00
DPG Media Radio in samenwerking met Kinesso, TAMBR en Unravel heeft onderzoek gedaan naar de effectiviteit van soundlogo's
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:00
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.

DEPT en Histor lanceren creatorgedreven campagne

21-10-2025 | 15:04:00
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

Heineken en LePub spelen met AI-vriendschap

21-10-2025 | 11:46:00
De bierbrouwer zet het contrast neer tussen kunstmatige verbondenheid en het merkstandpunt dat échte vrienden ontstaan aan een échte bar met een echt bier.

[Vacatures] iO zoekt een Senior Contentmanager

21-10-2025 | 10:29:00
iO is per direct op zoek naar Senior Contentmanager - Campus Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.