Gookie Sassen: Goede doelen winnen maandagen én media

[Interview] Closed on Monday over ElevatorBrief en gratis creativiteit voor non-profits

Goede doelen krijgen via ElevatorBrief kans op een kwartaal lang creativiteit én een mediacampagne ter waarde van 15.000 euro. We spreken met Gookie Sassen, oprichter van Closed on Monday, over het initiatief en de samenwerking met De Speld & Partners.

Kun je uitleggen wat de ElevatorBrief precies inhoudt en wat jullie ermee willen bereiken?

We draaien het pitchproces een keertje om. In plaats van dat het bureau met ideeën komt leuren, nodigen we non-profits uit om hun briefing bij ons te komen pitchen. In ruil daarvoor maken ze kans op een kwartaal lang gratis maandagen. En nu dus ook op free publicity.

Waarom hebben jullie gekozen om non-profits een kwartaal lang de creatieve maandagen van jullie team aan te bieden?

We zochten naar een manier om onze maandagen nog beter in te zetten. Zoals in elke samenwerking geldt: hoe meer je de tijd hebt om elkaar te leren kennen, samen te brainstormen en ideeën uit te werken, hoe sterker het resultaat. Daarnaast willen we laten zien wat we in huis hebben zodra we wat meer creatieve vrijheid hebben. We hopen daarom op non-profits die bereid zijn samen met ons het ongemak op te zoeken.

Hoe verloopt het proces voor organisaties die meedoen? Wat moeten ze aanleveren en hoe wordt er gekozen?

Ze hebben tot 6 oktober om zich aan te melden via https://www.closedonmonday.studio/brief, waar ze hun briefing uploaden. Inmiddels hebben zich 15 non-profits aangemeld, waarvan er maximaal zes worden uitgenodigd voor de pitchdag van 3 november. Daar wordt bepaald welke briefing:

  1. het meest urgent is (dat wil zeggen: het meeste bijdraagt aan de staat van de wereld van vandaag),

  2. echt verandering teweeg kan brengen, en

  3. het beste bij ons past.
    Samen met onze adviseur Dennis Karpes maken we die keuze.

Wat maakt volgens jullie een goed idee geschikt om door te groeien tot een campagne met zoveel bereik?

Dat hebben wij zelf in handen. Een idee dat succesvol is op verschillende fronten: commercieel en maatschappelijk.

Hoe kwam de samenwerking met De Speld & Partners tot stand, en wat voegt hun deelname concreet toe aan de ElevatorBrief?

Veel non-profits vinden het lastig om jongeren op een luchtige, originele manier te bereiken. De Speld & Partners geeft ons de kanalen om jongeren op luchtige wijze te bereiken en te activeren. De Speld & Partners laat dat al met succes zien voor veel maatschappelijke partners en goede doelen waar ze mee samenwerken. Humor beweegt jongeren ook voor de moeilijke dingen in het leven.

Met een mediawaarde van 15 duizend euro staat er veel op het spel. Hoe zorgen jullie dat die investering het meeste effect oplevert voor het goede doel?

Zeker, maar door de inzichten van De Speld & Partners weten we precies wie we bereiken en welke toon we aan moeten slaan om het bereik te vergroten.

Welke ervaringen hebben jullie tot nu toe opgedaan met de ElevatorBrief? Zijn er voorbeelden van eerdere winnaars of projecten die veel impact hebben gehad?

Nee, nog niet. Het is een nieuw initiatief. Wel hebben we gemerkt dat heel veel goede doelen erg positief zijn.

Tot slot: welk advies zouden jullie geven aan non-profits die zich willen inschrijven om hun kansen op een winnend idee te vergroten?

Niet te lang nadenken, gewoon doen. Iedereen kan wel wat hulp gebruiken vandaag de dag.

www.closedonmonday.studio

www.despeld-partners.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.