GH+O ontwikkelt campagne voor 113 over suïcidepreventie
Merk- en campagnebureau GH+O heeft voor 113 Zelfmoordpreventie een landelijke campagne ontwikkeld die naasten aanmoedigt om te praten over zelfdodingsgedachten. De campagne de vraag stellen kan een leven redden is de eerste die wordt gelanceerd onder de nieuwe Wet Integrale Suïcidepreventie, die op 1 januari 2026 ingaat. Daarmee ondersteunt 113 gemeenten in hun verantwoordelijkheid om lokaal suïcidepreventiebeleid te voeren.
Vanaf 1 december is de campagne zichtbaar via televisie, streamingdiensten, radio, podcasts en digitale media. In 2026 volgt een verdere regionale uitrol in samenwerking met gemeenten en partners.
Naasten centraal in de campagne
De campagne toont herkenbare situaties waarin mensen, soms aarzelend, maar met moed, vragen naar zelfdodingsgedachten. Jochum Veerman, marketing- en communicatiemanager bij 113: "Naasten zijn soms bang dat erover praten iemand op ideeën kan brengen, of dat het hun relatie kan schaden. Dat is begrijpelijk, maar ook een gemiste kans, want de vraag stellen is juist van levensbelang."
Monique Kavelaars, bestuurder van 113: "Praten over zelfdodingsgedachten kan ongelooflijk opluchten en kan het begin van een oplossing zijn. Het is spannend om te vragen of iemand aan zelfdoding denkt, maar met deze campagne willen we mensen helpen dat belangrijke gesprek tóch aan te gaan."
Intieme toon en herkenbare situaties
GH+O kiest bewust voor een rustige, menselijke aanpak in een medialandschap vol harde boodschappen. De campagnebeelden laten alledaagse, veilige momenten zien waarin mensen voorzichtig het gesprek aangaan, zoals tijdens een autorit of in een omhelzing.
Wiesje Procee, strateeg en conceptmaker bij GH+O: "Het concept draait om het inzicht dat het stellen van de vraag, hoe onhandig ook, echt een leven kan redden. We wilden dat moment van aarzeling eerlijk vastleggen. Als mensen weten dat 113 hen daarbij kan helpen, kunnen we echt iets veranderen in Nederland."
Strategische aanpak van gedrag en gevoel
De campagne vormt het begin van de Nationale Voorlichtingsstrategie Suïcidepreventie. In 2026 wordt deze verdiept en lokaal uitgerold. Danique de Jong, strateeg en gedragsexpert bij GH+O: "Bij een thema als zelfdoding moet je keuzes maken die zowel gedragsmatig als maatschappelijk verantwoord zijn. We hebben de campagne ontworpen vanuit het echte leven, met situaties waarin gesprekken veilig voelen. De mediastrategie sluit daarbij aan: groot bereik waar het persoonlijk en dichtbij blijft. Zo versterken creatie, gedragsinzichten en kanaalkeuzes elkaar."
Credits:
Opdrachtgever: 113 Zelfmoordpreventie – Jochum Veerman | Babette Tierie | Marcel van Kanten | Martine van Putten | Bureau: GH+O | Strategie: Danique de Jong | Wiesje Procee | Concept: Wiesje Procee | Kevin Gozems | Jan Willem Wessels | Account: Eva van Meurs-van Santen | Liedeke Pol | TVRC: Videobrouwers (producent) | Jeroen Houben (regisseur) | Wiesje Procee (creative director) | Kevin Gozems (creative director) | Marco Bottenberg (DOP) | Karim Hamad (producer) | Vera Allerz (productie) | Philip de Iongh (1AD) | Gijs Bijl (1AC) | Wiegert de Vries (gaffer) | Julian den Ouden (best boy) | Robin van den Brink (visagie) | Josine Immoos (kleding) | Kotryna Buruckaitė (set dress) | Johannes de Jong (edit) | Daan Janssen (edit) | Erik van den Heuvel (grading en sound) | Fotografie: Bram Schelling | Voice-over: Tamara Schoppert | Media: De Media Balie | Think Yellow | PR: 113 Zelfmoordpreventie – Scarlet Hemkes
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Guerrilla-actie fritz-kola stelt grote verpakkingen ter discussie
INDIE Amsterdam maakt kerstcommercial voor Schoonenberg
Capitola maakt Immersive Maquette Amsterdam
NOISE groeit door naar 80 medewerkers
Beyond Creative: mensgerichte marketing in een AI-tijdperk
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen