Gemeenteraad Utrecht wil fossiele reclame per 2026 verbieden

Aangenomen motie Partij voor de Dieren vraagt B&W een officieel voorstel daarvoor te maken

De gemeenteraad van Utrecht wil per 1 januari 2026 alle publieke reclame in de openbare ruimte voor fossiele reclames verbieden. Daartoe heeft de gemeenteraad op 8 mei 2025 een motie op initiatief van de Partij voor de Dieren aangenomen. De motie vraag roept het College van Burgemeester & Wethouders op om een raadsvoorstel te maken waarmee de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt gewijzigd.

Officieel besluit volgt nog

Het officiële besluit dat te doen is nog niet door de gemeenteraad genomen. De motie beschrijft wel minitieus hoe de tekst van de APV volgens de indieners moet worden. Daarbij gaat het om handelsreclame voor de producten en diensten fossiele brandstoffen, vliegvakanties/vliegtickets, grijze stroom- en gascontracten, cruisereizen en auto’s met een fossiele of hybride brandstofmotor.

Reclames aan de bedrijfspanden waar de activiteiten plaatsvinden mogen als het aan de gemeenteraad ligt, nog wel. De bedoeling is de verboden ook voor masten bij de A2 en A12 te laten geleden. Het is nu aan het Utrechtse College van Burgemeester & Wethouders om spoedig een officieel raadsvoorstel te maken en bij de gemeenteraad in te dienen. Theoretisch kan het College van B&W de motie naast zich neerleggen, maar ook langer erover doen waardoor de datum van 1 januari 2026 niet haalbaar is.

Ruime meerderheid

De motie werd ingediend door Maarten van Heuven van de Partij voor de Dieren waarbij Pvda, GroenLinks, ChristenUnie, Volt, Bij1, Horizon, Student & Starter, Groep Zwanenberg en EenUtracht de motie mede indienden. VVD, CDA, D66 en UtrechtNu stemden tegen het initiatief, waarmee 25 van de 42 stemmen voor het voorstel zijn,.

2038

Oorspronkelijk zou het verbod op fossiele reclame nog jaren duren bij aflopende exploitatiecontracten via de private contracten met betrekking tot de gunning van reclameruimte. Nu dit via de APV geregeld wordt, kan deze volgens de gemeenteraad veel eerder worden ingevoerd. Anders zou die pas per 2038 volledig worden ingevoerd, omdat dan het laatste contract afloopt.

Voorzieningenrechter

De indieners putten een juridische grondslag uit een door de voorzieningenrechtbank Den Haag uitgesproken vonnis die stelde dat tegenover de algemene gezondheidsbelangen van de burgers immers slechts het commerciële belang van de adverteerders bestaat en dat de gemeente Den Haag er volgens de rechter terecht heeft op heeft gewezen dat alle beetjes helpen en dat de gemeente haar steentje wil bijdragen. De rechtszaak was door TUI en de brancheorganisatie ANVR aangespannen die een hoger beroep en/of bodemprocedure overwegen.

Lokaal beleid?

Verschillende partijen in de reclamesector verzetten zich tegen lokaal beleid waardoor een lappendeken aan verschillende regels omtrent wat wel en niet mag bij buitenreclame. Zij vinden dat dit soort discussies niet in gemeenteraden thuishoren, maar in de Tweede Kamer op landelijk niveau. Willem Albert Bol pleit in de DutchMedia Podcast voor een landelijk verbod op lokaal buitenreclamebeleid. Moties die in deTweede Kamer oproepen tot (onderzoeken naar) een landelijk reclameverbod voor fossele reclame haalden tot nu toe geen meerderheden.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:00
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

O2H Creative Solutions versiert Amsterdam voor jubileumjaar

16-10-2025 | 15:13:06
De stad Amsterdam viert haar 750-jarig bestaan, en dat is ook buiten niet te missen.

Museumnacht: Laat jouw AI-kunst zien op groot scherm

13-10-2025 | 22:08:00
CSDM stelt een groot scherm beschikbaar in metrostation Amsterdam CS, waar het winnende werk tijdens Museumnacht wordt vertoond.

[Vacatures] Bauer Media Outdoor Nederland zoekt een Sales Support

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland
 

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.