Foodl: nieuwe marktplaats voor horeca

De Nederlandse online marktplaats Foodl is van start gegaan. Foodl wil het voor chefs, bartenders, horecaondernemers en de producenten van eten en drinken mogelijk maken om directe handel met elkaar te drijven. Na een succesvolle aanloopperiode in het najaar van 2019, is het platform van start gegaan. In de afgelopen maanden heeft Foodl al meer dan 150 merken aan zich weten te binden. Hierbij gaat het om zowel kleinere spelers in de foodmarkt als gevestigde namen. De eerste 100 klanten uit de regio Amsterdam mogen één maand exclusief van het platform gebruikmaken.

Annemarie Blaauw
en Gaby Westdorp, oprichters van Foodl:  "Digitale platforms hebben de toekomst, zo hebben bedrijven als Amazon, Bol.com en AirBnB de afgelopen jaren in verschillende sectoren bewezen. Ook in de foodservicemarkt, waar jaarlijks maar liefst 20 miljard omgaat, is het tijd voor een digitale revolutie. Die willen we met Foodl inzetten en dat doen we met een open vizier: samenwerking binnen de sector is in onze visie cruciaal.”

Omdat Foodl zich niet met inkoop of distributie bezighoudt, zijn groothandels niet noodzakelijk concurrentie. Het platform kan voor hen evengoed als voor andere leveranciers van eten en dranken juist als extra afzetmarkt dienen. Zoals Bol.com ooit startte met een focus op boeken en cd’s, wil Foodl vanuit een focus op dranken gestaag uitbreiden naar andere productcategorieën zoals brood, groenten, fruit, vis, vlees, droge kruidenierswaren (DKW) en non-food. De startup heeft door een samenwerking met Kitchen Republic reeds een uniek assortiment van kleine, innovatieve food startups. I'm a new Text block ready for your content.

Foodl maakt het leven van chefs en horecaondernemers een stuk gemakkelijker. Onhandige bestellijsten, eindeloos verschillende leveranciers en omslachtige processen of inlogcodes maken plaats voor extreem gebruiksgemak, radicale transparantie en continue innovatie. Zo wordt het voor gebruikers bijvoorbeeld spoedig mogelijk om via voice ordering en WhatsApp bestellingen te doen, hebben ze direct toegang tot het assortiment van de aan het platform verbonden aanbieders en zijn alle prijzen transparant. Foodl is via desktop, laptop, tablet en smartphone voor iedereen toegankelijk.

Gaby Westdorp: "Het is het meest vergelijkbaar met een Bol.com, maar dan voor foodservice. Iedereen uit de wereld van foodservice krijgt direct toegang tot het aanbod van tal van leveranciers en de leveranciers zelf bepalen het assortiment, de prijs en regelen de levering. Het platform is enkel facilitator en zorgt voor een efficiënte afhandeling.”

De interesse in het platform vanuit leveranciers blijkt groot. Sinds de oprichting begin dit jaar heeft Foodl al meer dan 150 merken aan zich weten te binden. Onder hen scharen zich zowel kleinere spelers in de foodmarkt als gevestigde namen. Foodl verwacht in het eerste jaar een omzet van één miljoen euro te behalen en voorziet in de daaropvolgende jaren exponentiële groei.

De eerste 100 klanten uit de regio Amsterdam mogen één maand exclusief van het platform gebruikmaken. De startup wil samen met de eerste gebruikers kijken naar verbeterpunten en het platform zo mogelijk nog efficiënter inrichten. Na deze eerste maand breidt Foodl uit met de volgende groep horecaondernemers. In de tussentijd kan iedereen professional of particulier – het platform bezoeken om een indruk van de online marktplaats en het aanwezige aanbod te krijgen.

www.foodl.nl

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.