Fitzroy genomineerd voor Dutch YouTube Works Awards 2024 met Smyle

Fitzroy is met hun campagne voor Smyle genomineerd voor de Dutch YouTube Works Awards 2024 in de categorie Changemakers. We spreken ze over hun nominatie.

Waarom denk je dat de campagne goed past bij de categorie Changemakers? Hoe illustreert deze campagne het beste deze categorie?

Smyle is een tandpastaproduct dat geen plastic of microplastics gebruikt. Elk jaar worden er 20 miljard tandpastatubes geproduceerd, waarvan 1,5 miljard belanden op vuilnisbelten en in de oceanen. Smyle wil mensen laten zien dat hun product zorgt voor een schone glimlach en schoon is voor Moeder Natuur. Smyle is een start-up en had geen groot budget voor campagnes. Daarnaast wil Smyle alleen campagnes maken die Moeder Natuur niet schaden. Dus hebben we het grootste en schoonste billboard ter wereld gemaakt. Om de wereld dit unieke billboard te laten zien, hebben we een film gemaakt en op YouTube geplaatst. In plaats van de 100 mensen op het strand hebben we met dit schone billboard 2,8 miljoen mediaweergaven bereikt. We haalden het nationale nieuws en wereldwijde nieuwszenders.

Wat was de achtergrond en de context van de campagne?

Een product dat goed is voor je tanden en ook goed is voor Moeder Natuur is wat Smyle de wereld wil vertellen. Maar als start-up heb je geen budget nodig om op te vallen als je een opvallend stukje reclame hebt dat de wereld kan laten zien dat je er bent, ondanks een budget van nul euro.

Wat was het doel van de campagne?

We wilden de wereld laten zien dat je je tanden kunt schoonmaken zonder Moeder Natuur vuil te maken met plastic. Daarnaast wilden we geen posters of materialen gebruiken voor advertenties die schadelijk zouden zijn voor Moeder Natuur. We wilden de schoonste advertentie ter wereld maken en ook de grootste advertentie van 1200 m².

Wat was het creatieve idee en wat was de uiteindelijke creatieve uitvoering?

We hebben een belangrijke boodschap gecreëerd voor de wereld om te vertellen dat we geen plastic en microplastics gebruiken. We hebben de tekst in het zand gemaakt: Net als ons product laat dit billboard geen microplastics of afval achter. Verpletter, poets, glimlach!

Welke rol speelde deze bij het helpen bereiken van je campagnedoel(en)?

De boodschap stond in het zand geschreven, maar zou verdwijnen na het maken ervan. Door de film konden we de wereld laten zien wat we hebben gedaan en wat er met het billboard gebeurde toen het water de tekst raakte.

Via de film konden miljoenen mensen zien wat we hebben gedaan. En dit alles met een film die nul euro kostte.

Wat waren de resultaten tegen de specifieke doelen en KPI's die je wilde bereiken? 

Met de film kon Smyle nieuwe markten en supermarkten laten zien dat ze er waren. De film opende de deuren bij Plus, Albert Heijn, Etos, Holland & Barrett, Ekoplaza, Jumbo en 3000 andere retailers.

Je kunt Smyle nu krijgen bij 3000 retailers en 1300 tandartsen.

Met slechts één film en een geweldig product steeg de merkbekendheid met 500 procent!!!

Wat was de strategie om deze doelstellingen en doelen te behalen?

Smyle had merkbekendheid nodig. Zonder budget is het alleen mogelijk om op te vallen als je iets doet dat opvalt. Maar wat we probeerden te doen moest een merkverbinding hebben met het merk Smyle.

Het andere grote obstakel was dat wat we deden gezien moest worden door consumenten en supermarkten. Het moest schoon zijn en verbonden zijn met een merk dat een B-corp is. Door de stunt en het filmen hiervan, en door YouTube te gebruiken als springplank voor pers en supermarkten, werd het een enorm succes, zowel op het gebied van branding als verkoop.

www.fitzroy.nl

www.wesmyle.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Higuita en Fitzroy vallen in de prijzen bij Ocean Outdoor

17-10-2025 | 11:05:00
Tijdens een feestelijke awardshow in The Loft in Amsterdam heeft Ocean Outdoor de winnaars van de Digital Creative Competition 2025 bekendgemaakt

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

Fitzroy ontwikkelt identiteit en communicatie voor Poows

06-10-2025 | 09:44:52
Poows richt zich op het toegankelijk maken van voedingssupplementen en dagelijkse medicijnen voor honden en katten.

Anne-Marie Twigge: Meer betekenis in een gebroken wereld

29-09-2025 | 13:02:15
Volgens Ipsos Global Trends 2025 daalde het optimisme over "jij en je familie" in één jaar met zeven punten.

Jur Baart: Zonder juniors hebben we straks geen seniors meer

25-09-2025 | 11:53:00
Ons vak zit in een stormachtige periode waarbij het steeds lastiger wordt voor net afgestudeerden om te starten bij een creatief strategisch bureau
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.