Facebook en andere (sociale) media moeten gebruikersdata reclame minimaliseren

Meta (het moederbedrijf van Facebook) moet het gebruik van data voor (gepersonaliseerde) reclame minimaliseren. Ook andere (social) media moeten zich aan deze uitspraak houden. Dit blijkt uit een arrest van het Europees Hof van Justitie van 4 oktober 2024.

Tot nu toe gebruikt Meta alle persoonlijke gegevens die het ooit heeft verzameld voor reclame. Gebruikersgegevens van Facebook kunnen bijvoorbeeld teruggaan tot 2004 en gegevens bevatten die zijn ingevoerd door de gebruiker, door andere gebruikers of gegevens die zijn verzameld via online tracking of tracking op mobiele apps.

Gegevensminimalisatie

In de Europese richtlijn AVG is het principe opgenomen van gegevensminimalisatie, waarbij alleen strikt noodzakelijke gegevens worden opgeslagen en bewaard. Meta heeft deze regel simpelweg genegeerd.

Oostenrijkse privacy voorvechter

De Oostenrijkse privacy-voorvechter Maximilian Schrems had tegen Meta een rechtszaak aangespannen, omdat hij niet accepteerde dat er reclame te zien was voor homoseksuele personen, terwijl hij deze informatie nooit op Facebook had geplaatst, maar wel elders op internet op een openbaar forum. Ook verzamelde Facebook vind ik leuks om (politieke) doelgerichte reclame voor de gebruiker te laten zien.

Oostenrijkse rechters

De zaak kwam bij de Europese rechter na een aantal (negatieve) uitspraken bij Oostenrijkse rechters en het Oostenrijkse hooggerechtshof die prejustitiële vragen heeft neergelegd bij het Europees Hof. De zaak begon overigens in 2014; het duurde 10 jaar voor de zaak tot een Europese uitspraak leidde.

Uitspraak

De Europese rechter stelt dat het beginsel van minimale gegevensverwerking bepaalt dat gegevensverwerkers, waaronder online sociale mediaplatforms als Facebook, geen gegevens mogen gebruiken die van de betrokkene of derden zijn verzameld op het platform of daarbuiten, om te gebruiken, analyseren en/of samen te voegen met het oog op gerichte reclame. En dat zonder dat er beperkingen in tijd of aard van de gegevens is.

Ook als een persoon zich buiten een platform uit over persoonlijke zaken, mag een platform dat niet gebruiken voor reclamedoeleinden.

Precedent

De uitspraak van het Europees hof is relevant voor alle partijen die gegevens verzamelen van consumenten in de Europese Unie.

Betaald abonnement zonder gepersonaliseerde reclames

Facebook heeft overigens aangegeven per 6 november 2023 zijn diensten uitsluitend gratis voor de gebruikers aan te blijven aan diegenen die ermee instemden dat hun persoonsgegevens werden verzameld en gebruikt om gepersonaliseerde reclame tot hen te richten. Met een betaald abonnement kan men Facebook gebruiken zonder gerichte reclame te ontvangen. Het lijkt er op alsof de uitspraak ondanks deze gratis en betaalde variant ook van toepassing blijft op de gratis variant van Facebook.

De volledige uitspraak is hier te vinden

Foto: Depositphotos.com

www.curia.europa.eu

www.meta.com

www.facebook.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Freelance Senior Designer

12-11-2025 | 09:26:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Freelance Senior Designer - Amsterdam

Cheil Benelux lead agency voor Nongshim

10-11-2025 | 12:06:00
Centraal staat het thema ruimte: ruimte voor vrijheid, vooruitgang, het klimaat en voor elkaar.

[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Eindredacteur (crossmediaal) bij Quest

10-11-2025 | 08:28:00
Hearst Netherlands is per direct op zoek naar Eindredacteur (crossmediaal) bij Quest

Reuters: Meta verdient 10 procent via scam en illegale omzet

07-11-2025 | 12:49:00
Persbureau Reuters stelt dat Meta (met Facebook, Instagram, Whatsapp) in 2024 circa 10 procent oftewel 16 miljard dollar (13,8 miljard euro) van zijn wereldwijde omzet verdient met scam en verboden goederen

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

INDIE scherpt merkpositie PLUS aan met pay-off

12-11-2025 | 10:14:01
De centrale belofte is dat de formule in 440 winkels dagelijks lokaal het verschil wil maken door net dat beetje extra te doen.

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Campagnecoördinator Audio & Radio

12-11-2025 | 09:42:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Campagnecoördinator Audio & Radio - Amsterdam

[Vacatures] LEQUAL zoekt een Client Lead

12-11-2025 | 08:01:00
LEQUAL is per direct op zoek naar Client Lead

Natwerk en ARTIS lanceren DONKER IN ARTIS!

11-11-2025 | 11:54:00
Terwijl Amsterdam oplicht in feestverlichting, kiest ARTIS bewust voor duisternis.

Krasloten en Ambassadors realiseren AI-gedreven campagne

11-11-2025 | 11:28:55
Krasloten lanceert de campagne rondom de jaarlijkse Decemberkalender, die grotendeels is ontwikkeld met behulp van Artificial Intelligence.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.