Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie

Van werkende Nederlanders stelt 14 procent dat zij niet volledig achter de producten of diensten staan die hun werkgever levert. Dit blijkt uit onderzoek van Become Alliance onder 1065 werkende Nederlanders, uitgevoerd door PanelWizard.

Mogelijk komt dit door het (beperkte) nut dat de producten of diensten in hun ogen hebben. Zo vindt een op de acht ondervraagden dat hetgeen deze organisaties verkopen weinig toevoegt of verbetert aan de wereld.

Bijdragen aan samenleving

Met name veel werkenden onder de dertig jaar verkopen een product of een dienst waar zij niet volledig in geloven (17 procent) en waarvan zij vinden dat deze weinig bijdraagt aan de samenleving (19 procent). We zien dat van de zestigplussers slechts 11 procent negatief is over hun aanbod.

Verder valt op dat hoogopgeleiden vaker volledig achter hun commerciële aanbod staan (89 procent) dan middelbaar en praktisch opgeleiden (beiden 84 procent).

Eric Bartels, oprichter en CEO van Become Alliance: “Het is verontrustend hoeveel werkende mensen tegenwoordig nog werk doen waar zij niet volkomen in geloven. Voldoening uit je werk krijgen is op die manier bijna onmogelijk en als je iets echt niet leuk vindt, doe je het ook niet goed. Dat is zowel voor de persoonlijke ontwikkeling van een individu, als voor de bedrijfsresultaten onwenselijk.”

Buiten werktijd

Niet alleen op kantoor, maar ook buiten werktijd is 49 procent van de werkende Nederlanders het liefst zo min mogelijk bezig met de producten of diensten die zij verkopen. Dit geldt aanzienlijk vaker voor praktisch opgeleide (55 procent) dan hoogopgeleide respondenten (44 procent). De verschillen tussen deze groepen blijken nog groter wat leerbereidheid betreft: maar liefst 29 procent van de praktisch geschoolden wil niet blijven leren over de verkochte producten of diensten, tegenover slechts veertien procent van de hoogopgeleiden.

Eric Bartels: “De bereidheid om eigen inspanning te leveren staat sterk in verband met de purpose van een werknemer. Wil je de motivatie van je werknemers verhogen, dan moet je als organisatie klaar zijn voor een verandering van mindset, denken én gedrag. Extrinsieke motivaties zoals geld moeten worden losgelaten, om zo de volledige potentie uit je werknemers te krijgen.”

www.becomingalliance.com

www.mediatic.eu

Lees ook:

Eén op vier Nederlanders houdt geld gescheiden in relatie

07-07-2025 | 11:34:00
Uit onderzoek van bunq blijkt dat 26 procent van de Nederlanders met een vaste partner hun financiën grotendeels gescheiden houdt.

Michiel Verstraten: Elke dag posten maakt het verschil

04-07-2025 | 12:12:00
Michiel Verstraten, oprichter en eigenaar van YouLynq.me, legt uit hoe personal branding werkt in de praktijk

Clever Strategy behaalt als eerste Inner Smile Certificering

23-06-2025 | 10:17:00
Met deze stap wil het bureau uit Rotterdam laten zien dat levens- en werkgeluk geen HR-project is, maar de basis voor duurzame groei.

eFaktura.nl lanceert BUKKI voor anderstalige ondernemers

16-06-2025 | 11:54:00
eFaktura.nl heeft BUKKI gelanceerd, een digitaal opdrachtenplatform voor anderstalige ondernemers in de bouw-, installatie- en transportsector.

Smartshore: Werknemerswelzijn verdient vaste plek in beleid

15-05-2025 | 10:35:07
Werkgevers investeren volop in groei en innovatie, maar besteden volgens Smartshore te weinig aandacht aan hun medewerkers.

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.