Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie

Van werkende Nederlanders stelt 14 procent dat zij niet volledig achter de producten of diensten staan die hun werkgever levert. Dit blijkt uit onderzoek van Become Alliance onder 1065 werkende Nederlanders, uitgevoerd door PanelWizard.

Mogelijk komt dit door het (beperkte) nut dat de producten of diensten in hun ogen hebben. Zo vindt een op de acht ondervraagden dat hetgeen deze organisaties verkopen weinig toevoegt of verbetert aan de wereld.

Bijdragen aan samenleving

Met name veel werkenden onder de dertig jaar verkopen een product of een dienst waar zij niet volledig in geloven (17 procent) en waarvan zij vinden dat deze weinig bijdraagt aan de samenleving (19 procent). We zien dat van de zestigplussers slechts 11 procent negatief is over hun aanbod.

Verder valt op dat hoogopgeleiden vaker volledig achter hun commerciële aanbod staan (89 procent) dan middelbaar en praktisch opgeleiden (beiden 84 procent).

Eric Bartels, oprichter en CEO van Become Alliance: “Het is verontrustend hoeveel werkende mensen tegenwoordig nog werk doen waar zij niet volkomen in geloven. Voldoening uit je werk krijgen is op die manier bijna onmogelijk en als je iets echt niet leuk vindt, doe je het ook niet goed. Dat is zowel voor de persoonlijke ontwikkeling van een individu, als voor de bedrijfsresultaten onwenselijk.”

Buiten werktijd

Niet alleen op kantoor, maar ook buiten werktijd is 49 procent van de werkende Nederlanders het liefst zo min mogelijk bezig met de producten of diensten die zij verkopen. Dit geldt aanzienlijk vaker voor praktisch opgeleide (55 procent) dan hoogopgeleide respondenten (44 procent). De verschillen tussen deze groepen blijken nog groter wat leerbereidheid betreft: maar liefst 29 procent van de praktisch geschoolden wil niet blijven leren over de verkochte producten of diensten, tegenover slechts veertien procent van de hoogopgeleiden.

Eric Bartels: “De bereidheid om eigen inspanning te leveren staat sterk in verband met de purpose van een werknemer. Wil je de motivatie van je werknemers verhogen, dan moet je als organisatie klaar zijn voor een verandering van mindset, denken én gedrag. Extrinsieke motivaties zoals geld moeten worden losgelaten, om zo de volledige potentie uit je werknemers te krijgen.”

www.becomingalliance.com

www.mediatic.eu

Lees ook:

Smartshore: Werknemerswelzijn verdient vaste plek in beleid

15-05-2025 | 10:35:07
Werkgevers investeren volop in groei en innovatie, maar besteden volgens Smartshore te weinig aandacht aan hun medewerkers.

Een op vijf Nederlandse ouderen niet blij met woning

13-05-2025 | 09:34:00
Een derde van hen staat ervoor open om bij familie in te trekken. Iets meer, 37 procent, ontvangt familie liever zelf in huis.

Floors Group neemt Laminaat.nl over

07-05-2025 | 09:13:28
De overname past binnen de groeistrategie van het vloerenbedrijf dat in 2025 vijftien jaar bestaat. Laminaat.nl blijft onder eigen naam opereren

BOAS hangt vuile was van de mode-industrie buiten

29-04-2025 | 10:30:00
Werkgeluk speelt een steeds grotere rol bij de keuze voor een werkgever, maar wordt door veel organisaties nog als secundair gezien.

Werkgeluk volgens Inner Smile Company geen bijzaak meer

15-04-2025 | 14:17:41
Werkgeluk speelt een steeds grotere rol bij de keuze voor een werkgever, maar wordt door veel organisaties nog als secundair gezien.

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.