
Dutch PR Awards 2025 - TeamNL Legends
TeamNL Legends bij opening TeamNL Huis powered by Nederlandse Loterij – Olympische Spelen Parijs 2024
Naam Case: TeamNL Legends bij opening TeamNL Huis powered by Nederlandse Loterij – Olympische Spelen Parijs 2024 | Inzender: NewsLab | Categorie: PR Stunt
Kunnen jullie NewsLab introduceren?
NewsLab is een full service PR-bureau: van planning tot executie. Ons team bestaat uit ervaren (senior) adviseurs en jong PR-talent, een mooie mix van mensen met uiteenlopende interesses en vaardigheden in strategie, creatie, copy, paid PR, mediarelaties en events. Wat ons bindt, is de nieuwsgierigheid naar onze klanten, hun markt, ons vakgebied en nieuws. Onze professionals hebben een ruime ervaring in de sectoren food & drinks, fintech, lifestyle, retail, FMCG, travel, (consumer) tech, fashion, beauty, interieur en entertainment. Binnen deze werelden vertellen we de verhalen van klanten via verschillende kanalen, zoals via onze mediacontacten, via samenwerkingsvormen met influencers, via videoproducties of (branded) content marketing.
House of Sports is een full service sportmarketingbureau en is dagelijks actief in de wereld van topsport, bedrijfsleven en media. Van strategie tot en met executie begeleiden wij onze opdrachtgevers met een team van zo’n 45 enthousiaste sportmarketeers om het beste uit campagnes en projecten te halen. Met een echte topsportmentaliteit hebben we als motto: We make it happen!
Wie was de opdrachtgever?
Nederlandse Loterij x NOC*NSF
De briefing en de doelstellingen
Sinds 1992 was het Holland Heineken House het thuis van oranje tijdens de Olympische Spelen. Vanaf de Zomerspelen in 2024 is het, het TeamNL Huis, powered by Nederlandse Loterij. NOC*NSF en Nederlandse Loterij willen van het nieuwe TeamNL Huis een plek maken waar samen genieten van sport centraal staat en waar successen van oranje worden gevierd. De opening van het TeamNL Huis is hét moment om de toon te zetten voor de rest van de Olympische Spelen en dit verhaal goed over het voetlicht te brengen. Doel is een spraakmakende opening te organiseren die bijdraagt aan een succesvolle start van het TeamNL Huis voor NOC*NSF en Nederlandse Loterij. Belangrijkste uitdaging hierbij is hoe er - direct vanaf de start - gezorgd kan worden voor de juiste positionering van het TeamNL Huis, verder te bouwen op de nieuwe identiteit en een momentum te creëren waarbij het potentiële Oranjesucces afstraalt op het merk Nederlandse Loterij als grootste supporter van de sport in Nederland.
Inzichten en strategie
Het TeamNL Huis heeft als doel om sport centraal te zetten. Met dat inzicht zijn we - vanuit de gedachte dat de prestaties uit het verleden de inspiratiebron zijn voor de prestaties van nu en morgen - teruggegaan naar de gouden helden van toen. Alle, nog levende, gouden medaillewinnaars van eerdere Olympische Zomerspelen zijn daarom uitgenodigd om gezamenlijk af te reizen naar Parijs en de deuren te openen van het nieuwe thuis van Oranje. Daar staat samen genieten van sport centraal en worden successen gevierd. Een unieke groep mensen die samen een groot deel van de vaderlandse sportgeschiedenis vertegenwoordigen, een schat aan mooie verhalen. Verhalen die we goed konden inzetten richting media. En door het centraal stellen van deze sporticonen werd het sportieve karakter van het nieuwe TeamNL huis direct stevig neergezet.
De stunt
Aan de vooravond van de Olympische Spelen in Parijs is een PR-strategie ontwikkeld met als kern de Olympische prestaties van Nederlandse gouden medaillewinnaars uit het verleden.
De officiële opening van het Team NL Huis fungeert als platform voor een campagne waarbij een groep van ruim 70 ‘Team NL Legends’ als eregast aanwezig is. Als eerbetoon aan hun topprestaties - Nederland won vóór de Zomerspelen van Parijs in totaal al 149 gouden medailles - reizen deze olympische iconen op vrijdag 26 juli op uitnodiging van NOC*NSF en Nederlandse Loterij af naar de Franse hoofdstad. Oude tijden herleven op Rotterdam Centraal tijdens een enthousiast weerzien tussen de olympische sporthelden. Het illustere reisgezelschap stapt vervolgens in de ‘gouden’ Eurostar, die korte tijd later in beweging kwam om hen naar Parijs te brengen. Op zaterdag 27 juli opent het TeamNL Huis in hun aanwezigheid de deuren. Gezamenlijk symboliseren deze sporticonen het fundament van TeamNL, gebouwd op hun prestaties. Aan Joop Zoetemelk (77) en Kiran Badloe (29) de eer om, samen met Anneke van Zanen-Nieberg (voorzitter NOC*NSF) en Arno de Jong (CCO Nederlandse Loterij), het eerste TeamNL Huis te openen. Met een symbolische grote gouden schaar knippen de oudste en jongste aanwezige gouden medaillewinnaar het lint door, om vervolgens de eerste stappen in hét thuis voor Oranje te zetten, samen met alle andere aanwezige TeamNL Legends. In het TeamNL Huis vinden zij hun gouden momenten vereeuwigd en halen ze tijdens een ‘golden brunch’ herinneringen op aan alle bijzondere prestaties uit het verleden. Het bij elkaar brengen en daadwerkelijk krijgen van deze bijzondere groep gouden helden was een stunt op zich.
Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier
Over de founding partners van de Dutch PR Awards
PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.
De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dutch PR Awards 2025 - Become a Lord or Lady with DFDS
Dutch PR Awards 2025 - Pensioen Lotto Trekkingmachine
Dutch PR Awards 2025 - Volvo Midsommar Getaway
Dutch PR Awards 2025 - Staatsloterij Winbeleving Oudejaarsloterij
Gepubliceerd door: Bas Vlugt