Dutch PR Awards 2025 - Kassabon

HAGENS PR heeft een PR-strategie ontwikkeld voor ABN AMRO Helpt

Naam Case: ABN AMRO: Kassabon | Inzender: HAGENS PR | Categorie: Finance

Kunnen jullie HAGENS PR introduceren?

Wij zijn HAGENS, een onafhankelijk, creatief en strategisch PR-bureau. Wij maken verhalen die mensen willen doorvertellen; in de media, op de werkvloer en aan de keukentafel. Met onze klanten maken wij maatschappelijke impact. Of het nou voor de overheid is, een museum, of een multinational - het uitgangspunt blijft altijd hetzelfde: mensen.

Wie was de opdrachtgever?

ABN AMRO; namens ABN AMRO Helpt. ABN AMRO Helpt ondersteunt klanten bij bank- en geldzaken.

De briefing en de doelstellingen

In een snel digitaliserende wereld vindt ABN AMRO het essentieel dat iedereen zelfstandig én met vertrouwen zijn bankzaken kan regelen. Maar dat is voor een groeiende groep Nederlanders, onder wie ouderen, laaggeletterden en mensen met beperkte digitale vaardigheden, niet vanzelfsprekend. ABN AMRO vindt het belangrijk dat niemand buitenspel komt te staan. Realiteit leert dat deze groep juist ook minder makkelijk te bereiken is via reguliere communicatiekanalen.

Om dit te realiseren vroeg ABN AMRO Helpt aan HAGENS PR om een overkoepelende PR-strategie te ontwikkelen voor structurele zichtbaarheid van de hulp die de bank biedt. Het belangrijkste doel is laten zien dat ABN AMRO Helpt er is voor iedereen die wel eens vastloopt en ervoor te zorgen dat klanten Helpt beter weten te vinden.

‘De kassabon’ ontwikkelden we vanuit deze bredere opdracht, om de hulpmogelijkheden beter zichtbaar te maken voor doelgroepen die moeilijk te bereiken zijn via reguliere kanalen.

Inzichten en strategie

Het startpunt van de campagne is het inzicht dat iedereen wel eens hulp nodig heeft bij geld- en bankzaken: 1 op de 6 Nederlanders heeft weleens moeite met bank- en geldzaken regelen. Onder hen ook ouderen, laaggeletterden en mensen die minder digitaalvaardig zijn; aandachtsgroepen die doorgaans moeilijk te bereiken zijn. De campagne had daarom een duidelijke uitdaging: hoe bereik je deze moeilijk bereikbare doelgroep?

Het antwoord: op een plek waar écht iedereen komt, namelijk de supermarkt. Op basis van openbare data selecteerden we een gemeente waarin de beoogde doelgroep bovengemiddeld vertegenwoordigd is. Binnen dit gebied zijn we vervolgens op zoek gegaan naar een supermarkt waar de doelgroepen ook klant zijn. Om die groep te bereiken met een boodschap waar zij ook echt bij geholpen zijn.

Daarom is bewust gekozen voor een bijzondere drager van de boodschap: een kassabon. Door hulp aan te bieden in de alledaagse omgeving van de doelgroep, laat ABN AMRO zien dat het een bank is die zich actief inzet om persoonlijke barrières weg te nemen. Mensen worden stap voor stap meegenomen in de digitale verandering. Op hun tempo, in hun taal. Simpel, maar krachtig.

De case

Om financiële hulp letterlijk binnen handbereik te brengen startten we namens ABN AMRO Helpt en in samenwerking met het Ouderenfonds, Senioren Brabant-Zeeland, Ouderenbond en Stichting ABC een pilot met de PLUS in Waalwijk. Op de achterkant van elke kassabon stond een korte, eenvoudig geschreven boodschap: 'Heb jij weleens moeite met je bankzaken? 1 op de 6 Nederlanders heeft daar soms hulp bij nodig', met een telefoonnummer erbij zodat er meteen hulp kan worden gevraagd. Deze kassabon met boodschap distribueerden wij op een vernieuwende wijze. Zo veranderden we een alledaags papiertje in een onverwacht, persoonlijk hulpmiddel.

Om de boodschap krachtig te verspreiden, kozen we voor een gelaagde PR-aanpak. We begonnen bottom-up: met pre-pitching naar regionale media, inclusief interviewaanbod met adviseurs van ABN AMRO Helpt, een ervaringsdeskundige en een onafhankelijke expert met kennis van de doelgroep. Bij livegang stonden we paraat met een gerichte één-op-één persbenadering van nationale media en een beeldbank van de kassabon.

De visuele aanpak bleek een schot in de roos: door letterlijk te laten zien hoe hulp eruit ziet, zie je de kracht van de geboden oplossing. Zo brachten we de boodschap niet alleen onder de aandacht via de media, maar ook dichter bij de mensen om wie het echt draait.

 

www.dutchpr-awards.nl

Lees hier alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden

Beeckestijn Business School is kennispartner van de Dutch PR Awards

Je werk verandert. Jij verandert. Dat vraagt continu om nieuwe kennis & skills. Beeckestijn Business School helpt je hierbij. Wat wil jij leren?

www.beeckestijn.org


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:19:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats

De Wolven wint ZILVER bij Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Luchtige menstruatiegesprekken met vaders, om menstruatietaboe te doorbreken

SuperRebel wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
De app Rijnmondveilig informeert inwoners bij rampen en incidenten. Toch werd de app nauwelijks gebruikt.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.