Brand Potential wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

Case Become a Lord or Lady with DFDS bekroond met zilver in de categorie Travel

Naam Case: Become a Lord or Lady with DFDS | Inzender: Brand Potential Benelux | Categorie: Travel

De jury: Met Become a Lord or Lady with DFDS zet Brand Potential een origineel en humoristisch concept neer dat de merkbeleving meteen vergroot.
Slim getimed en cultureel relevant, met crossmediale zichtbaarheid en meetbare impact; zelfs op toerisme.
Een helder te verbeelden verhaal dat laat zien hoe creativiteit en timing samen het verschil maken.
Een kleine case met groot effect: terecht bekroond met zilver.

Lees hier de winnende case:

Kunnen jullie Brand Potential introduceren?

Wij zijn Brand Potential (voorheen Coopr), een internationaal merk- en communicatiebureau. Door onderzoek, strategie, design en PR bouwen wij aan merkinvloed. Duidelijk, overtuigend en creatief.

Wie was de opdrachtgever?

DFDS Seaways.

De briefing en de doelstellingen

Naar aanleiding van het 30-jarig jubileum van DFDS wilden zij de algemene naamsbekendheid vergroten onder een breder publiek. Daarnaast wilde DFDS de route van Amsterdam naar Newcastle promoten als dé toegangspoort tot Schotland.

De briefing vroeg om een PR-campagne die het jubileum, de route en DFDS als ferrymaatschappij onder de aandacht brengt op een creatieve manier. Het doel was om DFDS niet alleen te positioneren als transportmiddel, maar als aanbieder van unieke reiservaringen vol met verhalen, passend bij deze mijlpaal.dia in te kopen, maar om via een zorgvuldig gecureerde experience te bouwen aan langdurige mediarelaties en positieve aandacht te genereren op basis van een oprechte ervaring.

Inzichten en strategie

De inzichten die aan de basis lagen van deze campagne: Schotland is in opkomst als populaire reisbestemming onder een jongere doelgroep, maar deze groep weet nauwelijks dat je er eenvoudig met DFDS naartoe kunt reizen. Daarnaast is DFDS vooral zichtbaar in trade media, terwijl de jongere doelgroep zich juist laat inspireren door lifestyle media.

Op basis van deze inzichten kozen we voor een frisse strategie: we verlegden de focus van traditionele transport- en reispublicaties naar consumer- en lifestyle media, om zo het merk DFDS relevant te maken voor een jonger, lifestyle-georiënteerd publiek.

Het campagneconcept speelde in op de groeiende behoefte aan authentieke, betekenisvolle reiservaringen én de toenemende interesse in Schotland onder jonge reizigers. Tegelijkertijd grepen we het 30-jarig jubileum van de route IJmuiden-Newcastle aan als haakje om het verhaal te brengen.

Door een PR-activatie te combineren met (branded) content gericht op lifestyle publicaties, bereikten we een nieuwe doelgroep die DFDS anders niet zou overwegen voor hun volgende reis.

De case

Stel je voor: je mag de titel Lord of Lady dragen... Dat klinkt misschien als een grapje, maar wij maakte dit mogelijk met onze PR-activatie om het 30-jarige bestaan van de IJmuiden-Newcastle route te vieren en om Newcastle als toegangspoort tot Schotland te promoten. Zeven mediatitels kregen exclusief de unieke kans om “groot” grondbezitter te worden en daarmee de titel Lord of Lady te ontvangen. Daarnaast stelde DFDS in samenwerking met Highland Titles nog 60 certificaten beschikbaar, elk met de coördinaten van een eigen stukje Schotse grond, om te verspreiden via de media en winacties en zo ook hun lezerspubliek de titel Lord of Lady te schenken.

Na ontvangst in Schotse sferen met doedelzakspeler op een van de DFDS-ferry’s in IJmuiden, kregen de aanwezige media een etiquette-training van Anne-Marie van Leggelo (bekend van Dames in de Dop), zodat ze meteen wisten hoe je je als een echte Lord of Lady gedraagt. Daarna volgde een rondleiding over het DFDS-schip door een spokesperson van DFDS, en een vijfgangen lunch waarbij de geleerde etiquette uit de workshop direct toegepast werd. Na afloop gingen alle mediarelaties naar huis met een officieel certificaat van een eigen stuk grond én hun nieuwe titel Lord of Lady.

Foto: Jurgen Jacob Lodder

www.dutchprawards.nl

 

Beeckestijn Business School is kennispartner van de Dutch PR Awards

Je werk verandert. Jij verandert. Dat vraagt continu om nieuwe kennis & skills. Beeckestijn Business School helpt je hierbij. Wat wil jij leren?

www.beeckestijn.org


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Maarten Molenbeek (Douane Nederland) Woordvoerder van het jaar bij Dutch PR Awards 2025

28-10-2025 | 08:30:00
Maarten Molenbeek is uitgeroepen tot Woordvoerder van het Jaar bij de Dutch PR Awards 2025

TEAM LEWIS wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:15:00
Niets zo mooi als speelgoed van een ander

RAI wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Van 7 tot en 11 mei vond in RAI Amsterdam het EASL-congres (European Association for the Study of the Liver) plaats

De Wolven wint ZILVER bij Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
Luchtige menstruatiegesprekken met vaders, om menstruatietaboe te doorbreken

SuperRebel wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
De app Rijnmondveilig informeert inwoners bij rampen en incidenten. Toch werd de app nauwelijks gebruikt.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.