Dutch PR Awards 2025 - Ayvens: Stad van morgen

Counter ondersteunt Ayvens bij merkbekendheid na fusie ALD en LeasePlan

Naam Case: Ayvens: Stad van morgen | Inzender: Counter Collective | Categorie: B2B

Kunnen jullie Counter Collective introduceren?

Wij zijn Counter Collective, een story first communicatiebureau. Wij zijn PR- en communicatieadviseurs, branding experts en designers, maar bovenal verhalenmakers: wij bouwen verhalen, wij vertellen verhalen en wij verspreiden verhalen. Verhalen die mensen raken, beïnvloeden en activeren. Door storytelling helpen wij merken, bedrijven en organisaties aan zichtbaarheid, merkbekendheid, thought leadership en groei. Dit doen we voor innovatieve merken, vaak actief branches als mobiliteit, bouw, industrie, tech, techniek en zakelijke dienstverlening. Denk aan Ayvens, EasyPark en Mourik.

Wie was de opdrachtgever?

Ayvens is het nieuwe mobiliteitsmerk dat is ontstaan uit de fusie van ALD Automotive en LeasePlan. Ayvens is de grootste leasemaatschappij van Nederland en wereldwijd een toonaangevende speler op het gebied van duurzame mobiliteit.

De briefing en de doelstellingen

Na de fusie tussen ALD Automotive en LeasePlan werd Ayvens gelanceerd als nieuw merk. Aan Counter de opdracht om Ayvens in Nederland te helpen bouwen aan naamsbekendheid en relevantie. De doelstellingen waren drieledig:

  1. Vergroten van de merkbekendheid van Ayvens in de Nederlandse markt.
  2. Positioneren van Ayvens als koploper in duurzame en flexibele mobiliteit.
  3. Vergroten van de zichtbaarheid en autoriteit van Ayvens in het maatschappelijke debat, onder meer rondom het thema zero-emissiezones en stadslogistiek. Met als extra subdoelstelling Roy Driessen, segment directeur LCV, te positioneren als kennisexpert.

Dit vroeg om een strategische en langlopende PR-aanpak die meer was dan een eenmalige lancering. Ayvens wilde nadrukkelijk meer zijn dan een mobiliteitsprovider: een partner voor ondernemers en beleidsmakers in de transitie naar emissievrije stedelijke mobiliteit.

De uitdaging lag in het combineren van inhoudelijke expertise met urgentie in de actualiteit, een verhaal dat niet alleen verteld, maar ook gedragen en gedeeld wordt. Belangrijk daarbij was om op te vallen in een markt die volop in beweging is en waarin veel partijen zich profileren rondom duurzaamheid.

Inzichten en strategie

Het speelveld van stedelijke mobiliteit verandert snel. Gemeenten voeren zero-emissiezones in en ondernemers moeten hun logistiek en voertuigen/wagenpark daarop aanpassen. Ons inzicht: hoewel dit beleidsmatig vaststaat, ontbreekt het bij veel ondernemers aan kennis, tijd en handelingsperspectief.

Onze strategie was gebouwd op drie pijlers:

  • Framing & narratief: We ontwikkelden een overkoepelend narratief over het spanningsveld tussen ondernemers die hun werk willen doen en regelgeving die hen (tijdelijk) belemmert. Ayvens positioneerden we als de partner die begrijpt én vooral meedenkt in oplossingen. Kernboodschap: samen naar zero!
  • Inhoudelijke onderbouwing: Met een onderzoek naar ondernemersperceptie van zero-emissiezones, eigen data (zoals TCO-berekeningen die elektrische bestelbussen voor het eerst goedkoper tonen dan diesel in 2025) en samenwerkingen met o.a. Spijkstaal, bouwden we een sterk inhoudelijk fundament.
  • Langdurige media-aanpak: Geen ‘persmoment’, maar een serie verhalen en invalshoeken verspreid over meerdere maanden, gericht op landelijke dagbladen, vakmedia (automotive/logistiek) en duurzaamheidsplatforms.

Door de inhoud en actualiteit te combineren, groeide Ayvens in korte tijd uit tot een herkenbare en betrouwbare stem in het debat. Met kennisexpert Roy Driessen van Ayvens als gesprekspartner werd de strategie ook persoonlijk en herkenbaar.

De case

In juni 2024 werd Ayvens gelanceerd: het nieuwe merk na de fusie van ALD Automotive en LeasePlan. Een nieuwe naam in een markt vol gevestigde spelers. Hoe zorg je dat zo’n merk niet alleen wordt opgemerkt, maar ook wordt gezien als autoriteit? Hoe laat je een eigen geluid horen tussen partijen als ANWB, de Rijksoverheid en brancheorganisaties als de BOVAG en RAI Vereniging?

Naast merkbekendheid wilden we ook een gezicht geven aan de ambities van Ayvens. Daarom was een belangrijke doelstelling om Roy Driessen, verantwoordelijk voor de divisie bestelwagens, te positioneren als inhoudelijke kennisspeler en toegankelijke expert binnen het maatschappelijke debat over stadslogistiek en emissievrije mobiliteit.

Onze aanpak: een gelaagde PR-strategie rond een maatschappelijk urgent thema – zero-emissiezones. Dit onderwerp raakt ondernemers direct en biedt ruimte voor relevantie, opinie en inhoud. We ontwikkelden een langlopende PR-campagne met meerdere haakjes:

  • Een sterk overkoepelend narratief over stadslogistiek en regelgeving;
  • Een marktonderzoek onder ondernemers naar houding en perceptie t.o.v. zero-emissiezones;
  • Publicatie van eigen data, o.a. TCO-berekeningen waarin elektrisch voor het eerst voordeliger blijkt;
  • Een samenwerking met o.a. Spijkstaal over de ‘last mile’ als illustratie van een praktische oplossing.

Kennisexpert Roy Driessen fungeerde als consistent gezicht en stem. Zijn inhoudelijke expertise en persoonlijke manier van communiceren maken hem tot goede gesprekspartner voor media.

De campagne resulteerde in een golf van zichtbaarheid: publicaties in o.a. Het Financieele Dagblad, AD, Trouw, Automobiel Management en Duurzaam Bedrijfsleven. Media-aandacht leidde tot nieuwe LinkedIn-connecties, leads en uitnodigingen voor congressen en bijeenkomsten. Ayvens werd niet alleen herkend als merk, maar ook erkend als autoriteit.

Zo transformeerden we een nieuwe naam naar een betekenisvolle speler in de publieke ruimte.

www.dutchpr-awards.nl

Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier


Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.

www.pr-dashboard.nl

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dutch PR Awards 2025 - Voel je vrij, geef je bloot

21-07-2025 | 16:23:44
Voel je vrij, geef je bloot is de jaarlijkse multimediale campagne van NFN Open & Bloot

Dutch PR Awards 2025 - Philips OneUp

21-07-2025 | 15:40:00
UPR heeft OneUp gepositioneerd als de onmisbare schoonmaak tool in ieder huishouden in Nederland

Dutch PR Awards 2025 - Become a Lord or Lady with DFDS

19-07-2025 | 15:39:00
Dutch PR Awards 2025 - Brand Potential. Become a Lord or Lady with DFDS

Dutch PR Awards 2025 - Pensioen Lotto Trekkingmachine

19-07-2025 | 15:39:00
Nederlandse Loterij: Lotto Trekkingmachine met pensioen na 50 jaar trouwe dienst
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.