Dorien Kuiken over ACE | Fitzgerald

Dorien Kuiken,is mede oprichter en Managing Director van ACE | Fitzgerald. Wij spreken haar.

Kun jij ACE | Fitzgerald introduceren?

Fitzgerald is een strategische communicatiepartner voor merken en organisaties met een missie. De grote vraag voor veel bedrijven en organisaties anno 2024 is: hoe blijft je relevant wanneer de enige constante verandering is? Maatschappelijke veranderingen dwingen deze organisaties te transformeren en zich te verhouden tot thema’s als duurzaamheid, goed werkgeverschap, eerlijke ketens, diversiteit en inclusie, etc. Wij helpen deze merken met eerlijke, transparante communicatie rondom deze thema’s vanuit een sterke, onderscheidende strategie. 

Van het vinden, tot het formuleren en verspreiden van deze ‘purpose’: wij voeren je vraag van A tot Z uit en zijn specialisten in het creëren van opvallende, earned campagnes en verhalen die impact maken.

Wat is jouw visie op de ontwikkeling van het PR-vak?

Het draait allemaal om Reinventing relevance: Hoe blijf je relevant als merk in een wereld die sneller dan ooit verandert en waarin opkomende generaties kritischer zijn dan ooit? Die vraag helpen we klanten te beantwoorden. Dit doen we vanuit research en analyse: welke trends en macro-bewegingen zien we in de maatschappij en hoe kunnen we deze verbinden aan jouw verhaal? Zo creëren we telkens opnieuw relevantie en urgentie voor je merk. 

 

Het medialandschap is enorm veranderd de laatste paar jaar; iedereen kan een nieuws-shaper zijn, merk-reputaties zijn niet langer vanuit een ivoren toren te beschermen. PR wordt veel meer een dialoog, het is belangrijk om te luisteren naar je stakeholders en te laten zien dat je kritiek omarmt. Naast een traditionele top-down dynamiek bestaat er ook een bottom-up dynamiek: . Door hier slim gebruik van te maken en je merk te durven los te laten, krijgt het opnieuw relevantie, in een nieuwe vorm. 

Welke nieuwe klanten hebben jullie gewonnen in 2023 en 2024?

In de categorie Corporate Comms, Public Affairs & B2B zijn wij gaan samenwerken met: YoungOnes, fritz-kola, TBAuctions / Troostwijk en Greener Power Solutions. In de categorie MarCom zijn wij gaan samenwerken met National Geographic (voor wie we recentelijk hun eerste summit in Europa hebben georganiseerd), TicketSwap en werken wij as we speak aan een purpose campagne voor L'Oréal in de Benelux, dat voortkomt uit een pitch die wij in januari 2024 hebben gewonnen.

Kun je een PR-campagne uit 2023 of 2024 beschrijven waar je trots op bent?

SIRE wil Nederland een beetje mooier maken. Met een campagne waarin SIRE mensen aanspoort om na te denken over hoop en wat hen hoopvol maakt. Omdat er altijd wel een lichtpuntje te vinden is, ook in moeilijke tijden. Daarmee kan een enorme positieve stroom in de samenleving op gang gebracht worden. Wakker schudden is de mechaniek. Die is in het licht van dit onderwerp misschien wat zwaar, maar tegelijk wil SIRE mensen aansporen om voor zichzelf een ideaalbeeld te creëren. Dat is ook een soort wakker schudden.

SIRE heeft aan Fitzgerald gevraagd een strategische en concrete PR aanpak te maken voor deze nieuwe campagne - ontwikkeld door N=5 - met een inhoudelijke onderbouwing.

Wat is de daarbij behorende case?

Het verfijnen van de boodschap had tijd nodig, deze moest krachtig en toegankelijk zijn voor een breed publiek. Het onderzoek, uitgevoerd door Ruigrok, vormde hiervoor de basis. Daarnaast werd de podcast ‘Lichtpuntjes’ gemaakt, waarin bekende gasten zoals Prinses Laurentien, Louis van Gaal en Frank Lammers in gesprek gingen met journalist Diana Matroos.

De uitrol van de PR campagne focuste zich eerst op de campagne en het onderwerp zelf. In de weken daarna werd er aandacht gegeven aan de podcast, waarmee er per aflevering nog meer verdieping werd aangebracht en het onderwerp daarmee persoonlijker werd.

Om het abstracte onderwerp relevant te maken voor (nieuws)media hanteerden we een persoonlijke persbenadering, waarin we per mediadoelgroep de voor hen relevante cijfers en experts naar voren schoven. Dit resulteerde in een breed resultaat, waarin opviel dat media echt even op het onderwerp moesten ‘kauwen’, maar ook dat het onderwerp ruimte vond in media met een meer levensbeschouwend karakter. Dit zorgde voor een mooie diepgang in artikelen, waarmee de rijkheid - maar ook complexiteit - van het thema goed naar voren kwam.

Er verschenen ook columns en opiniestukken die sceptisch waren over de campagne, zoals de column ‘Niemand zit te wachten op goed nieuws’. En dat is prima; kritiek is onvermijdelijk, zeker bij een campagne voor zo’n brede doelgroep en met zo’n lastig te vatten onderwerp. Belangrijk is om zo transparant mogelijk te zijn en de cijfers en experts voor je te laten spreken. Daarbij is het ook het doel van SIRE om gesprek te openen en het debat aan te jagen; daar zijn verschillende standpunten voor nodig.

www.fitzgerald.amsterdam

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Nog 5 dagen om mensen voor te dragen voor de Dutch PR Awards 2025

21-05-2025 | 08:40:00
Op dinsdag 14 oktober worden Woordvoerder, PR Talent en PR Persoon van het Jaar 2025 bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de Dutch PR Awards 2025 in de Stadsschouwburg van Haarlem

Logitech G lanceert G522 gaming headset

21-05-2025 | 07:00:00
Dit model is geschikt voor pc, PlayStation en mobiele apparaten en komt medio juni beschikbaar in zwart en wit.

Samsung en Van Gogh Museum starten meerjarige samenwerking

16-05-2025 | 09:52:00
Doel is om kunst en technologie samen te brengen en zo de bezoekersbeleving in het museum te verrijken.

ACE PR wint pitches voor L’Oréal Groupe, Paris en Garnier

15-05-2025 | 13:59:00
Het bureau won drie afzonderlijke pitches eind 2024 en begin 2025. De samenwerking richt zich op corporate communicatie, merkcampagnes en duurzaamheid.

Smartshore: Werknemerswelzijn verdient vaste plek in beleid

15-05-2025 | 10:35:07
Werkgevers investeren volop in groei en innovatie, maar besteden volgens Smartshore te weinig aandacht aan hun medewerkers.
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.