[DPG Grow] Inflatie heeft invloed op reisgedrag

Wat voor invloed heeft de huidige financiële situatie van de Nederlandse consument op ons reisgedrag? Maken we meer gebruik van andere soorten mobiliteit? Of blijven we vaker thuis? Samen met Panel Inzicht heeft DPG Media weer onderzoek gedaan naar het mobiliteitsgedrag van de Nederlandse consument.

Eén van de inzichten uit hetzelfde onderzoek vorig jaar was dat de opkomst van elektrisch rijden in volle gang was. Hoe gaat het nu met deze trend? We praten je bij in dit artikel. Wil je nog meer kennis opdoen over digitale media en marketing? Kijk dan op dpggrow.nl.

Verandering in reisgedrag

De inflatie heeft invloed op ons reisgedrag. 43 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun reisgedrag is veranderd door de huidige financiële situatie. Ruim twee derde van deze mensen geeft aan minder te zijn gaan autorijden en vaker de fiets te pakken.

Extra klimaatmaatregelen voor duurzaam vervoer en transport

In de nieuwe klimaatmaatregelen, die eind april 2023 zijn aangekondigd door minister Jetten, is te lezen dat duurzaam vervoer en transport steeds belangrijker wordt. Het doel is om in 2050 in Nederland zonder uitstoot van schadelijke uitlaatgassen te rijden. Het kabinet wil het rijden van elektrische auto’s snel aantrekkelijker maken en subsidieert de aanschaf van een tweedehands elektrische auto. Daarnaast worden werkgevers geprikkeld om zowel voor zakelijk rijden als voor woon-werkverkeer het gebruik van elektrische auto’s, OV of fiets te stimuleren.

Nederlandse consument vindt duurzaamheid belangrijk

Meer dan de helft (57 procent) van de ondervraagden geeft aan het goed te vinden dat er voor nieuwe auto’s strengere regels bestaan voor CO2-uitstoot. Daarnaast geeft 42 procent aan bij de volgende aankoop voor een elektrische of hybride auto te kiezen.

Nieuwe vormen van mobiliteit nog in de kinderschoenen

De Nederlandse consument maakt steeds duurzamere keuzes. Maar nieuwe vormen van mobiliteit lijken nog in de kinderschoenen te staan. Zo geeft 79 procent van de mensen aan waarschijnlijk geen deelauto’s te gaan gebruiken en 80 procent geeft aan waarschijnlijk geen deelfietsen te gaan gebruiken.

Download de onderzoekresultaten

Wil jij ontdekken hoe consumenten denken over duurzaamheid? Welke mensen hebben plannen voor het aanschaffen van een nieuwe of andere auto dit jaar? En welke leeftijdscategorie maakt er het meest gebruik van deelauto’s en deelfietsen? Je leest het in het Onderzoek Mobiliteit 2023. Vul je e-mailadres in op Grow van DPG Media en je ontvangt de onderzoeksresultaten per mail.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Panel Inzicht in maart 2023 onder 500 respondenten (18-65 jaar). Een deel van de vragen is in 2022 ook gesteld waardoor een vergelijking mogelijk is.

www.dpggrow.nl

www.dpgmedia.nl

Lees ook:

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Zakelijke beslissers bereiken? Deze 6 contentvormen raken

22-08-2025 | 09:40:00
Je kunt adverteren met advertorials en branded content, maar ook zelf verhalen delen met klantcases en expertblogs om je merkwaarde te versterken

Podcasts populair, maar nauwelijks in audiobudgetten

21-08-2025 | 10:36:00
Roger Verdurmen en René Zeedijk over de impact van AI en algoritmes op de nieuwsvoorziening.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.