Digitale toegankelijkheid vanaf 28 juni verplicht

Vanaf zaterdag 28 juni 2025 zijn organisaties wettelijk verplicht om digitale diensten toegankelijk aan te bieden. Dan treedt de Europese Toegankelijkheidswet (EAA) in werking. De wet stelt eisen aan onder meer webwinkels, bankdiensten, telecommunicatie en pinapparaten, zodat ook mensen met een beperking zonder belemmeringen gebruik kunnen maken van digitale producten en diensten.

Webwinkels, officieel benoemd als e-handelsdiensten, vallen nadrukkelijk onder de wet. Websites en apps moeten voldoen aan de toegankelijkheidsstandaarden zoals opgenomen in de bijlagen van de EAA. Volgens digital agency Level Level voldoen veel Nederlandse websites en apps hier nog niet aan, wat leidt tot beperkte bruikbaarheid voor een deel van de consumenten.

Toezicht op webwinkels en communicatiediensten

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten. Daarbij gaat het om diensten als bol, Wehkamp, Albert Heijn, WhatsApp en Gmail. Voor deze diensten geldt geen overgangsregeling: zij moeten per direct voldoen aan de EAA.

De ACM biedt op haar website informatie voor bedrijven over de wetgeving. Via ConsuWijzer kunnen consumenten melding maken van ontoegankelijke webwinkels.

Özlem Sehirli-Kaya, manager consumentenbescherming bij de ACM: “Digitale toegankelijkheid is niet langer optioneel. De richtlijn vormt een wake-upcall: digitale diensten moeten beschikbaar zijn voor iedereen, ongeacht beperking. Vanaf 28 juni a.s. start het toezicht van de ACM. We richten ons in de eerste periode vooral op ernstige toegankelijkheidsproblemen die veel negatieve impact hebben op gebruiksmogelijkheden door mensen met een beperking. De ACM betrekt in de aanpak ook de opstelling van bedrijven en hun inspanningen om te voldoen aan de richtlijn. Toegankelijkheid is de wet, inclusie is de waarde. Pas als we beide omarmen, bouwen we een digitale samenleving voor álle mensen.”

Toegankelijkheid als kans voor digitale transformatie

De EAA wordt gezien als meer dan een wettelijke verplichting. Volgens Level Level biedt de wet ook een kans om digitale dienstverlening structureel te verbeteren en meer gebruikers te bereiken.

Christien van de Sande, managing partner van Level Level: "De inwerkingtreding van de EAA is een cruciaal moment voor digitale inclusie in Europa. Onze jaarlijkse onderzoeken laten keer op keer zien dat er nog veel werk aan de winkel is, maar ook dat toegankelijkheid grote kansen biedt. Door een inclusiever internet te omarmen, ontsluit je een bredere en loyalere markt. Toegankelijkheid stimuleert innovatie en creëert een digitale omgeving waarin iedereen kan meedoen. De rol van toezichthouders, zoals de ACM, onderstreept de ernst van deze wetgeving en de noodzaak voor bedrijven om nu actie te ondernemen. Het is geen last, maar een investering in een inclusievere en succesvollere digitale toekomst voor iedereen. Het moment om werk te maken van toegankelijkheid is nu."

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Michaël Van Damme spreker op Contentmarketing & Webredactie 2025

28-10-2025 | 16:56:00
Tijdens zijn sessie laat hij zien hoe AI organisaties helpt om razendsnel grote groepen te bereiken, zonder de persoonlijke verbinding te verliezen.

All Your BI kiest Alpha Tango voor merkidentiteit en website

28-10-2025 | 15:31:00
De samenwerking markeert een volgende stap in de groei van All Your BI, dat organisaties helpt complexe datavraagstukken te vertalen naar concrete actie en meetbare groei.

Dimi Albers: Groeien is geen keuze meer – het is een manier van denken

27-10-2025 | 13:37:00
Global CEO Dimi Albers deelt zijn inzichten over ondernemerschap binnen DEPT, de kracht van snelheid en wat groei anno 2025 écht betekent.

Ayvens kiest Traffic Builders als digitale groeipartner

27-10-2025 | 10:45:32
Ayvens gaat in Nederland een samenwerking aan met Traffic Builders. Met dit partnership wil Ayvens haar digitale verkoopkanaal uitbreiden


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.