
Coopr grote winnaar Dutch PR Awards 2024
Coopr is de grote winnaar geworden van de Dutch PR Awards 2024.
Coopr werd PR Bureau van het Jaar en Jos Govaart, Co-Founder & Managing Director van Coopr, werd uitgeroepen tot PR Persoon van het Jaar.
Daarbovenop werd Coopr ook nog een winnaar in de categorie Automotive.
De winnaars van de Dutch PR Awards 2024 werden bekendgemaakt op woensdag 26 juni tijdens M100 Summer Edition.
Andere grote winnaars waren Hibou en HvdM Public Relations met beide 3 awards. TEAM LEWIS en Het PR Bureau wonnen 2 awards.
Klik hier voor een overzicht van alle nominaties
Hier vind je alle foto's van Dutch PR Awards en M100 Summer Edition
DE WINNAARS

PR Talent van het Jaar
Maud van der Elsen, Senior Campaign Executive bij Team Lewis
De Jury: De jury is blij om te zien dat er zoveel aanstormend talent binnen het vak is, gedreven professionals die de toekomst van ons vak willen vormgeven. Voor de jury sprong Maud er uit. Ze kijkt met een kritische blik naar haar werk en omgeving en blijft bovenal nieuwsgierig, wat zo ontzettend belangrijk is. In deze tijd van veel desinformatie pleit Maud ervoor om datagedreven te werken, ze heeft daarbij een duidelijk doel voor ogen. We denken dat Maud met haar drive en aanpak het vak verder kan brengen en dat moedigen wij van harte aan.
Lees ons interview met Maud hier

Woordvoerder van het Jaar
Gerd de Smyter | KPN | Lees ons interview met Gerd hier
De Jury: Gerd de Smyter heeft meer dan eens laten zien dat KPN veel meer is dan een technisch netwerk; het is een sociale verbinder in Nederland. Gerd combineert integriteit met overtuigingskracht en zet communicatie professioneel in om zowel binnen als buiten de organisatie verbinding te creëren. Hij slaagt erin complexe boodschappen helder over te brengen en weet altijd de menselijke kant centraal te stellen. Zijn krachtige en inspirerende benadering staat als het ware synoniem voor de toonaangevende rol die hij vervult. Zijn aanpak bij de merkcampagne "Beter Internet" en de bekroonde "Stukje van Mij"-campagne toont zijn vermogen om belangrijke maatschappelijke thema's zoals online shaming aan te pakken met impact. Zijn visie en betrokkenheid bij deze campagnes maken hem een boegbeeld van effectieve en empathische communicatie.

PR Persoon van het Jaar
Jos Govaart, Co-Founder & Managing Director Coopr | Lees ons interview met Jos hier
De Jury: De jury vond alle genomineerden zeer kundige en waardige kandidaten. Toch was de jury het unaniem eens om Jos Govaart, vooral door zijn jarenlange inzet voor dit vak, tot PR Persoon van het Jaar 2024 te kronen. De jury zegt over hem: Als je Jos zegt, dan zeg je naast vakmanschap ook ondernemerschap. Hij heeft zijn stempel gezet op Merkmanagement, PR en Corporate Communicatie. Hij is al 15 jaar lang toonaangevend en trendsetter op dit gebied. Omdat hij breder denkt dan PR alleen en begrijpt dat een scherpe merkstrategie ook over de reputatie van de organisatie gaat. Hij weet als geen ander dat PR geen op zichzelf staand specialisme is, maar een belangrijk en onmisbaar ingrediënt voor echt succesvolle en krachtige merken. Dat en al zijn andere wapenfeiten tezamen maken hem de PR Persoon van 2024.

Social Media
Silence Social Hate | Het PR Bureau
De Jury: De Ajax Silence Social Hate-campagne herinnert ons eraan dat het voetbalveld niet alleen een plek is voor passie en strijd, maar ook voor respect en menselijkheid. Met de Ajax Silence Social Hate-campagne is aangetoond dat stilte soms de krachtigste stem tegen online haat kan. Dat werd vooral bewezen door omvangrijke publiciteit die de campagne heeft weten te genereren.

Mode
Lancering online training Mijn Stijl iD | Smith Communicatie
De Jury: Een sterk statement tegen fast fashion. Hoe een goed idee van Milieu Centraal en gedegen PR-executie leidt tot landelijke awareness en hopelijk tot gedragsverandering. Extra aandacht voor een goed gekozen media-partnership met Psychologie Magazine en een drukbezocht event bij Pakhuis de Zwijger.

Beauty
Drs Leenarts – geen betaalde maar verdiende aandacht met een duidelijke missie | HIBOU
De Jury: Sterk doordachte propositie en insight. Het échte verhaal achter beauty met Marjolein als gezicht voor het merk. Hierbij goed gebruik gemaakt van onderzoek en wetenschap om zo de dominante beauty industrie het tegengeluid te geven. Resulteert in mooie organische mediawaarde met een gedegen verhaal.

B2B
GOUD
Nederlands Influencerregister | Issuemakers
De Jury: Alle ingezonden cases in deze categorie van bijzonder hoog niveau. Het was een plezier om deze inspirerende cases te mogen beoordelen. Dit is een niet te missen en complete PR campagne. Knap stakeholdermanagement en agendasetting. Met rake resultaten in online en offline earned media. Maar bovendien ook met mooie resultaten terug te zien in het aantal aanmeldingen. Momentum voor dit belangrijke onderwerp was goed en knap hoe alles bij elkaar heeft opgeteld.

ZILVER
De Snel Thuis-aanpak | HvdM Public Relations
De Jury: Ontzettend creatieve PR insteek waarmee landelijke media bereikt werd. In combinatie met een tailormade PA benadering. Met fantastisch resultaat.

BRONS
Visma YouServe | Marcommit
De Jury: Bijzonder mooi PR resultaat behaald met landelijke coverage voor een klant waarbij dat niet per se dagelijkse kost is en die geen B2C merk is. Tijdens de campagne is het bureau flexibel omgegaan met tegenslagen. De jury roemt ook hoe de eerste en tweede campagne bij elkaar optellen en de doorvertaling naar klanten en prospects

Overheidscommunicatie
150 euro verdienen in 10 minuten? | HvdM Public Relations
De Jury: De Belastingdienst heeft samen met onder meer HvdM een baanbrekende PR-campagne opgezet die Nederlandse jongeren succesvol heeft geactiveerd om belastingaangifte te doen. Door het gebruik van diepgaand onderzoek onder jongeren over hun kennis en houding ten opzichte van de Belastingdienst wist het bureau wat hen te doen stond: de jongeren informeren en activeren. Er is slim nagedacht over de inzet van het juiste medium en dankzij succesvolle pitches bij NOS Stories, is een indrukwekkend aantal jongeren bereikt. Dankzij de combinatie van een heldere strategie, goede tactieken en een strakke executie hebben drie keer zoveel jongeren aangifte gedaan ten opzichte van vorig jaar. De jury was het erover eens: deze campagne heeft met sterke insights van de doelgroep een indrukwekkende impact gecreëerd.

Automotive
De Jury: Knap hoe Volvo als automerk middels PR zo'n specifieke en nieuwe (fashion & design) doelgroep heeft weten te bereiken. Het is jong, fris en vernieuwend. Daarnaast tikt Volvo ook nog eens qua communicatie een stuk duurzaamheid én veiligheid aan.

Finance
GOUD
De Jury: You can't argue data, weten ze bij Hibou. Dat data key is in een campagne, onderdeel is van PR-strategie en anno nu ook doorslaggevend kan zijn voor succes; die ervaring hebben meerdere partijen. Hibou gaf daar in de campagne voor iDEAL vakkundig extra verdieping aan. En dat met én vakmedia én consumentenmedia op het PR-netvlies. Voor de niet eenvoudige drieledige boodschap van iDeal - overname, naamswijziging en doorontwikkeling - is op meerdere niveaus en binnen meerdere doelgroepen optimale en constante zichtbaarheid gerealiseerd, juist ook dankzij de mindset binnen Hibou over data. Onder meer de realisatie van een voor de media toegankelijk data dashboard over de transactie-aantallen, ziet de jury als slimme move. Het versterkte nadrukkelijk het vertrouwen in een merk als IDEAL, waar het in dit geval ging om snelheid als focus message. Met meerdere geslaagde voorbeelden wordt deze boeiende case door de gedurfde, onderscheidende aanpak en de behaalde resultaten, gewaardeerd met Goud.

ZILVER
De Duurzame Kieswijzer van ASN Bank | HvdM Public Relation
De Jury: De jury is van mening dat HvdM het PR-component van de ASN Duurzame Kieswijzer-campagne award-winning is. Er is juist in een politiek mediadrukke periode herhaaldelijk slim met het momentum omgegaan; een van de redenen van het succes van deze campagne. De flitspeiling en het moment van livegang waren relevante keuzes die hebben bijgedragen aan media-aandacht en de uiteindelijke 90.000 bezoekers. Dat was boven verwachting. 20% daarvan was het resultaat van de PR-inspanningen en heeft bijgedragen aan het succes van de totale campagne. Met ook oog voor de PR-waarde die ruim 4,5 keer hoger lag dan de doelstelling van 40k, feliciteert de jury HvdM met de zilveren award.

FMCG
GOUD
Pedigree Dogfishing | Weber Shandwick x Mars
De Jury: Pedigree bracht de ziel terug in het asiel. Baas zoekt Hond werd nooit zo makkelijk met de AI-gedreven matchmaker. Deze innovatieve case laat zien dat creatief en resultaatgericht denken ook de hondenwereld een stukje beter maakt.

ZILVER
Aardappelverkiezing | Food Cabinet
De Jury: Nederland had nog een aardappeltje te schillen met onze iconische volksheld. Massaal stemden mensen op kruimig of vastkokend en zetten hiermee de aardappel weer op de menukaart.

BRONS
Donnie: De Vegetarische Schlager | Glasnost
De Jury: Een schlager van een slager maken, wie wil hier geen vegetarische burger van? De creatieve samenwerking met de goedgekozen Donnie maakte de introductie tot een heerlijk PR-succes!

Tech
GOUD
T-Mobile en Tele2 worden Odido | Bijl PR
De Jury: De campagne van T-Mobile en Tele2, uitgevoerd door Bijl PR, wint in de tech categorie vanwege de indrukwekkende omvang en de grote impact van de campagne op een breed publiek. Het bereiken van zo'n groot publiek met deze campagne had anders kunnen uitpakken, maar de doordachte communicatieaanpak heeft hierin een cruciale rol gespeeld met uitstekend resultaat tot gevolg. De samenwerking met andere bureaus die hieraan hebben gewerkt, zoals het reclamebureau, heeft bijgedragen aan het succes, waarbij Bijl PR zorgde voor een uitstekende PR uitvoering. Deze zorgvuldige en effectieve benadering maakt deze PR campagne een uitblinker in de tech categorie.

ZILVER
Beter Internet van KPN | Het PR Bureau
De Jury: De muziekvideo met Meau raakt je recht in het hart. En dát maakte het gesprek over online shaming los in Nederland. Iedereen sprak erover. En dat zie je terug in de resultaten: de PR-doelstellingen zijn ruim overtroffen.

Travel
Sunweb Group Vroegboekcampagne | TEAM LEWIS
De Jury: Door de inzet van PR is het Sunweb gelukt het merk dat eerder bekend stond vanwege scherpe prijzen op te schuiven naar een merk dat draait om het concept "Liefde voor Vakantie", waarbij Sunweb bestemmingen op een vernieuwende manier belicht.De jury vond de PR-aanpak niet direct vernieuwend, maar dat hoeft ook niet altijd. Want het is goed uitgevoerd en het werkt. En daar gaat het om.

Zorg
Ok Bloomer. Dit is het appartement waar je wel dood gevonden wil worden | SuperRebel
De Jury: Niemand wil het zijn maar iedereen wil het worden: 50+er. Deze case is zo creatief dat het ouderenwoningen sexy maakt. De pakkende copy maakt hier het verschil. En omdat in het PR-vak draait om taal is dit de winnaar.

Non-Profit
GOUD
Better Time Stories | Clarity Gobal
De Jury:De Better Time Stories-campagne heeft de jury geraakt door haar innovatieve aanpak en impact. Deze campagne introduceerde gepersonaliseerde (luister)boeken, speciaal ontwikkeld om Oekraïense vluchtelingenkinderen in Nederland en Duitsland te herenigen met hun families, een hartverwarmend initiatief te midden van een wereldwijde crisis. Door middel van deze boeken konden kinderen de stemmen van hun geliefden horen, tijdens hun aanpassing aan nieuwe omstandigheden in NL en DL. De strategische samenwerking tussen Clarity, Boomerang Agency, IKS Book en Number 5 Foundation die resulteerde in deze campagne, zorgde voor veel media-aandacht en een breed bereik via toonaangevende Nederlandse kanalen. De campagne overtrof haar doelen met meer dan 11.000 boekaanvragen, een sterke gemeenschap van vrijwilligers en prominente ambassadeurs, en een internationaal bereik van meer dan 64 miljoen mensen. Dit maakte "Better Time Stories" een overtuigende winnaar in de non-profitcategorie vanwege haar innovatie, effectiviteit en positieve impact op duizenden kinderen en gezinnen.

ZILVER
WikiTruth | Publicis Groupe NL
De Jury: Oorlog en PR. De waarheid laten zien, aan in dit geval inwoners van Rusland. In deze internationale case wist Publicis Group België en Nederland, met Ukrainian Witness als opdrachtgever, gedurfd gebruik te maken van de figuurlijke maas in het digitale net in de strijd tegen Russische propaganda. Het sublieme idee om op Russische Wikipedia-pagina's van Oekraïense steden recente foto's van verwoestingen te publiceren bleek al snel een succesvolle campagne: WikiTruth. Opdrachtgever- en nemer gezamenlijk wisten de wereldwijde Wikipedia-gemeenschap te mobiliseren nadat het Kremlin reageerde met bots. En waar de PR-machine met deze sterke, unieke case als vanzelf begon te draaien, internationaal, trokken de bewerkte pagina's ruim 20 miljoen Russische views. Beschouwend dat PR een van de middelen voor WikiTruth is, honoreert de jury, deze inzending met zilver.

BRONS
Het Vergeten Kind | 2twintig PR
De Jury: 2twintig PR levert met deze campagne voor Het Vergeten Kind gedegen vakwerk. PR zoals PR is bedoeld.Een zorgvuldig uitgewerkte strategie op basis van gedegen onderzoek mondde uit in een gedifferentieerde media-aanpak waarbij landelijke en lokale media op maat exclusieve content werd aangeboden. Kom daar nog maar eens om, tegenwoordig. En die moeite loont: bijna 600 publicaties en ruim 116 miljoen potentieel bereik. Meer belangrijk: ruim 141.000 handtekeningen onder de petitie, waarmee het verdwijnen van leeftijdsgrenzen in de jeugdzorg nadrukkelijk op de kaart staat bij overheid en politiek. Campagne meer dan geslaagd!

PR Driven Campaign
GOUD
Unveiling the hidden gem | Progress Communications
De Jury: IG&H's samenwerking met Progress heeft bewezen hoe krachtig en strategisch een PR driven campaign kan zijn. Door een tactische media-analyse en een uitgedachte communicatiestrategie, lukte het IG&H de share of conversation met 50 procent te verhogen en de kernboodschappen effectief over te brengen in de vak- en landelijke media. Deze door volledig PR gedreven aanpak resulteerde niet alleen in een significante toename van media-aandacht, maar ook in concrete business leads, wat de impact en waarde van doordachte PR-strategieën duidelijk onderstreept.

ZILVER
Stukje van Mij | Het PR Bureau
De Jury: KPN heeft zonder twijfel een impactvolle campagne neergezet. Deze campagne is gestart vanuit een TV-commercial en niet zozeer PR-driven. Het nummer van MEAU is de drijvende kracht achter het succes. KPN heeft echter slim en snel ingespeeld met PR toen de campagne ging vliegen en het publiek ermee aan de haal ging. Zo heeft PR de merkcampagne tot een gedragscampagne gebracht, verrijkt en bijgedragen aan het succes van de indrukwekkende song van MEAU en vervolgens van KPN. Dat is knap gedaan door Het PR Bureau.

BRONS
Don Julio x Amsterdam Dance Event | The Romans
De Jury: Ondanks dat dit een keurige PR-aanpak is die niet vernieuwend is, heeft deze case een bepaalde flair. Het is een stevige PR-gedreven case. De aanpak is grondig en alles is goed geïntegreerd, de fun straalt ervan af. En met alle influencers en de complexe dynamiek van ADE geen gemakkelijke klus. Bureau The Romans laat duidelijk zien dat deze scene hun domein en expertise is.

Cases ingestuurd door bedrijven en organisaties
#mygirlwithapearl | Mauritshuis
De Jury: Deze winnende case laat zien dat creativiteit en vindingrijkheid belangrijke componenten zijn voor een geslaagde PR en impactvolle campagne. Ondanks een laag budget wist deze partij toch een ontzettend groot publiek te bereiken en bovendien in beweging te brengen: van jong tot oud. De jury looft ook de mix van middelen die strategisch goed ingezet zijn: social, owned en earned tellen bij elkaar op.

PR Bureau van het Jaar
Coopr
Lees het case interview met Jos Govaart hier
De Jury: Coopr is door ons unaniem verkozen tot PR Bureau van het Jaar vanwege hun onmiskenbare en substantiële bijdrage aan het PR-vak, onder de inspirerende leiding van oprichter en eigenaar Jos Govaart. Hoewel de ingediende cases niet uitzonderlijk opvielen, overtuigde Coopr over de gehele linie met consistent kwalitatief werk en een indrukwekkende klanttevredenheid. Hun sterke reputatie in de branche en de professionele uitstraling van het bureau maken ze een baken van betrouwbaarheid en innovatie. De jury waardeert daarnaast de oprechte en prettige uitstraling en samenwerking binnen (en buiten) het team van Coopr.Dit alles maakt Coopr een terechte en opvallende winnaar in deze categorie. Van harte gefeliciteerd!

PR Stunt van het Jaar
Staatsloterij NK Klunen | NewsLab | House of Sports
De Jury: De case met het hoogste stuntgehalte. Precies op het moment dat je zin krijgt in een Elfstedentocht lanceert Staatsloterij deze ludieke hommage. Door klimaatverandering gaat de Tocht der Tochten steeds minder vaak door. Zo houden we hem in ere.

PR Introductie van het Jaar
Introductie van Touch Card | Mastercard | Lees deze winnende case hier
De Jury Hoe financiële inclusie dankzij uitmuntend productontwerp een best practice krijgt in de Universiteit van Public Relations. Topintroductie!

PR Innovatie van het Jaar
Boiler Room | HIBOU
De Jury: De jury is kritisch op de kwaliteit van de ingezonden innovatiecases. Dat gezegd hebbende: innovatie is bij veel prijzen in de marketingcommunicatie industrie een lastige en vaak controversiële categorie. En tegelijkertijd cruciaal want zonder innovatie komt het PR vak niet verder. De jury moedigt de sector dan ook aan om volgend jaar ruim in te zenden voor innovatie.Dit jaar was HIBOU het enige bureau dat het lef had om in deze categorie in te sturen en alleen daarom al verdient dit bureau deze prijs. Alweer de derde prijs die HIBOU ophaalt, op deze voor dit bureau hoe dan ook gouden avond
Over de founding partners van de Dutch PR Awards

PR-Dashboard is het bedrijf waar De Perslijst, PR-Newsroom, Persvragen en PR-Bootcamp onder vallen; diensten die het leven van pr professionals makkelijker en meer succesvol maken.

De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: Bas Vlugt