[Content Marketing Awards] Matter Content Agency: Duurzaam duwtje

Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2024

Elevator Pitch

Duurzaam Duwtje is de interne contentmarketingcampagne waarmee alle 30.000 collega’s van AS Watson een activerend duwtje krijgen om nog duurzamer te doen, zowel op het werk als thuis. De content bestaat uit aanstekelijke video’s van mvo-ambassadeurs en toegankelijke tips, te vinden op alle interne kanalen. Samen duwen we harder, creëren we kracht, meer energie en effect voor een betere wereld. Duurzaam Duwtje: samen maken we meer impact. Hoe mooi is dat!

Briefing

AS Watson (ASW), de organisatie achter o.a. Kruidvat en Trekpleister, verduurzaamt continu zijn assortiment en processen. Belangrijk in deze transitie is het activeren van alle collega’s na een fase van informeren en inspireren. Het doel van deze interne activatiecampagne is het verduurzamen van ons merk én het dagelijkse werk en leven van collega’s met toegankelijke tips en to do’s. 

De grootste uitdaging is om medewerkers te motiveren dat duurzamer doen effect heeft en begint met kleine stapjes. We brengen de ASW-visie tot leven en geven de mvo-pijlers planet, people & products handen en voeten. Dit maken we tastbaar en toepasbaar met onderwerpen zoals het duurzamere assortiment, producten zonder microplastics, recycling, afvalscheiding, energieverbruik, GSES, (navul)verpakkingen en CO2-verbruik. Met deze aanpak zetten we stappen richting een duurzamere toekomst, waarbij iedere medewerker een verschil kan maken. Impact creëren en bouwen aan een leefbare planeet samen met onze klanten, stakeholders én collega’s.

Insights

Uit intern onderzoek komt naar voren dat de duurzame inspanningen van ASW al redelijk bekend zijn bij medewerkers. De campagne is de volgende stap in de strategie, van informeren naar activeren, door ruim 30.000 medewerkers in beweging te krijgen. Door hen inspiratie te geven dat ‘duurzamer doen’ voor iedereen bereikbaar is. Hiermee versterken we ook onze merk- en organisatieboodschap; Bij AS Watson maken wij je gezond, mooi en goed voelen bereikbaar voor iedereen. Het uitganspunt: een duurzamere toekomst waarin welzijn van klanten, medewerkers en partners centraal staat.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Strategie: 
De activatiecampagne is gebaseerd op bewezen gedragsbeïnvloedingstechnieken, met als doel om de dagelijkse handelingen te versterken met duurzame acties zonder extra tijdsinvestering. We houden het simpel en positief (1). De visie en strategie van ASW is vertaald in 12 maandthema’s (2) en in de activatie van de campagne zit een wekelijkse duurzame tip (3), 52 weken lang. In een herkenbaar format (4) met de vaste tune Duurzaam Deuntje (5). Alle interne kanalen worden hiervoor ingezet (6). De boodschap wordt op een positieve manier gebracht, waarbij verschillen worden omarmd en er ruimte is voor open dialoog (7). We werken stap voor stap en evalueren en optimaliseren regelmatig (8). 

Conceptrationale:  
Als je samen duwt, duw je harder, creëer je kracht, meer energie en effect voor een leefbare planeet. Duurzaam Duwtje, samen maken we impact. Hoe mooi is dat!

Aanpak & middelen:  
Elke 1e dinsdag van de maand om 9 uur ontvangen alle collega’s een Duurzaam Duwtje via een video op WatsOnline (intranet) met een stelling van de mvo-ambassadeurs. Dit activeert (inter)actie. Iedere dinsdag volgt een praktisch uitvoerbare tip voor de werkvloer en het dagelijks leven, zichtbaar om 9 uur via WatsOnline, WatsinOffice en in weekberichten. De tune Duurzaam Deuntje versterkt de content.

Resultaten: 
De eerste voorzichtige resultaten zijn zowel zichtbaar in gedrag: van ‘dat wat ik doe heeft vast geen effect en geeft extra werk’ naar ‘wat kan ik zelf duurzamer doen?’, als in houding: winkelteams delen eigen duurzame tips op de interne social media met andere winkels en collega’s.

www.mattercontentagency.com
 

Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024

Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.