[Content Marketing Awards 2024] Medal voor ACT.agency: Een organische distributiestrategie die zichzelf terug verdient

Dit is een winnende inzending voor de CMA 2024

Op 6 november 2024 won ACT.agency een Medal in de categorie Beste organische conversie in distributie tijdens de Content Marketing Awards.

Jury-oordeel

Dat content-recycling werkt blijkt uit deze case. Bestaande blogs werden herschreven en gekneed tot een effectieve nieuwe blog. In combinatie met Paid inzet werd de hele search funnel succesvol gevuld.

Hier vind je alle winaars

Dit is de case:

Elevator Pitch

Op 5 september 2023 zijn Tele2 en T-Mobile verdergegaan als Odido. En wie nieuw is, vraagt zich dingen af. Zoals waarom is digitale technologie soms zo ingewikkeld? Hoe geven we antwoord op deze vragen en brengen we Odido’s merkbelofte, Het kan ook zo, tot leven? Met een slimme distributiestrategie die gebruikt maakt van data-insights en AI om altijd relevante content te creëren. Dit leidde tot een stijging in organisch verkeer, transacties en hoge merkbekendheid.

Briefing

Op 5 september 2023 zijn Tele2 en T-Mobile verdergegaan als Odido, met een nieuwe merkpositionering. ACT.agency kreeg de taak het merk tot leven te brengen via content op het blog. De twee oude blogs werden samengevoegd tot één nieuw Odido-blog, wat een grote migratie betekende naar een nieuw domein, met potentieel grote gevolgen voor de organische resultaten. Doel was om 1: een succesvol nieuw blog te bouwen, dat rendabel is qua kosten én geld oplevert. 2: een succesvolle migratie uit te voeren, met zo min mogelijk organisch verkeersverslies. 3: Het blog inzetten om de merkbekendheid en engagement van Odido te vergroten.

Insights

Onze contentkalender voor de komende maand is deels gebaseerd op de marketingcommunicatiekalender, maar vooral op data-insights. Deze inzichten halen we uit zoekwoordenonderzoek, dagelijkse (social media) trendanalyses, onderzoeken over gebruik van technologie en nieuwsberichten. Zo schrijven we bijvoorbeeld blogs over populaire nieuwe apps, omdat we zien dat ze vaker worden gedownload, of juist rondom lanceringen van nieuwe telefoons, aangezien we zo direct kunnen bijdragen aan de conversie van de shop.

Onze hele strategie is data gedreven en alles wordt realtime gemonitord in een SEO-dashboard.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Op basis van de nieuwe merkstrategië hebben we een unieke content- en distributiestrategie bedacht. Hierin staat centraal dat er een eigen blogomgeving (her)ontwikkeld moest worden. Het blog dient als het centraal communicatiekanaal. En door ze nauw aan te laten sluiten bij de social kanalen, kunnen we kruisbestuiving stimuleren.

Organische vindbaarheid verbeteren
Een blogomgeving is dé plek om op een duurzame manier – via SEO-geoptimaliseerde content – de organische vindbaarheid te verbeteren. Zo zorgen we voor extra verkeer naar de website, kunnen we merkvoorkeur sturen en ook nog eens kwalitatieve leads binnenhalen.

Via deze strategie kunnen het merk laden door middel van non-branded content. En het koppelen aan een nieuwe provider met producten en diensten. Oftewel: het blogplatform dient als branding- én leadgeneratiekanaal, dat we op elk moment nauwkeurig kunnen doormeten. Ook meten we wat bezoekers van de kwaliteit vinden van de content en hoe positief ze zijn over het merk.

Informeren, inspireren en overtuigen van de doelgroep
We hebben eerst een duidelijk doelgroepsegmentatie gemaakt voor het nieuwe merk. En elke doelgroep gekoppeld aan een contentdomein. Zo kunnen we in de verschillende blogs de doelgroep informeren met relevante en inspirerende content.

Ook zorgen de blogs voor een zachte landing vanuit organische én paid ads. Zo krijg je je doelgroep geïnteresseerd voor je merk, zonder dat dit er té dik bovenop ligt. Met slimme, native, shopkoppelingen kan direct vanuit een blog een bepaald product, dienst of service gekocht worden.

www.act.agency

Dit is een inzending voor Content Marketing Awards 2024

Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe in te zenden op www.cmta.nl

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.