[Onderzoek] Consumentenbestedingen in Nederland stijgen met 6 procent

De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods FMCG en Tech & Durables T&D stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. De hogere bestedingen werden vooral gedreven door prijsstijgingen voor voedingsmiddelen en drogisterijproducten, terwijl tegelijkertijd een premiumisatie kan worden waargenomen voor T&D-producten. De nieuwe NIQ Retail Spend Barometer verzamelt gegevens van zowel NIQ als GfK om de omzet te meten van FMCG- en T&D-producten die in Nederland worden verkocht.  

De NIQ Retail Spend Barometer geeft een compleet overzicht van de bestedingen in de FMCG-sector, alledaagse producten, zoals verse- en houdbare levensmiddelen, dranken en drogisterijproducten, en in de T&D-sector, consumptiegoederen, huishoudelijke apparaten, doe-het-zelf en kleding, in Nederland. Dit cross-category en cross-channel big data-overzicht, gebaseerd op echte verkoopgegevens, is uniek. De NIQ Retail Spend Barometer zal in de toekomst elk kwartaal verschijnen. 

FMCG: Dalende volumes, stijgende prijzen, maar selectieve bereidheid om meer te betalen 

Consumenten in Nederland gaven in 2023 in totaal 7,9 procent meer uit aan FMCG-producten dan in 2022, terwijl het totale verkochte volume in dezelfde periode daalde. De reden voor de daling van het verkoopvolume is een herstel naar normaal van de sterk door Covid beïnvloede volumes in 2022. Want, in 2023 na de pandemie, nam de consumptie buitenshuis en onderweg weer toe. Ook speelde in 2023 de inflatie een belangrijke rol: de omzetgroei is vooral gerealiseerd door stijgende prijzen en was in de eerste helft van 2023, door de genoemde inflatie, beduidend hoger dan in de tweede helft van het jaar. De prijzen in de supermarkten stegen het afgelopen jaar met 12.4 procent. Een voorbeeld is olie, dat in de loop van twee jaar een cumulatieve prijsstijging van 55 procent kende. Daarnaast besteden consumenten door de prijsstijgingen een groter percentage van hun FMCG-uitgaven aan essentiële zaken zoals brood 15 procent omzetgroei en zuivelproducten 12 procent omzetgroei. 

Consumenten reageerden op de hogere prijzen door hun winkelgedrag aan te passen. Ze besteedden meer aandacht aan kortingsacties en kozen voor de huismerken van de retailers, die meestal goedkoper zijn. Daarnaast winnen soft discounters marktaandeel. 

Tegelijkertijd bleek uit de data van 2023 dat consumenten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor producten met toegevoegde waarde. Dit geldt in het bijzonder voor innovatieve, milieuvriendelijke artikelen of producten met een Good for You-claim. Dit zijn bijvoorbeeld melkdranken, desserts of gekoelde zuivelproducten met de productclaim eiwitrijk of voedingsmiddelen die vrij zijn van suiker, lactose of gluten. 

Techproducten: groei mogelijk door innovatie 

In totaal stegen de detailhandelsuitgaven in de T&D sector in 2023 met 1,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, vooral door groei van huishoudelijke apparaten 2 procent en artikelen zoals kleding, fietsen, e-bikes en kleinere categorieën 5 procent. Technische consumentengoederen kenden daarentegen een omzetdaling van 1 procent, als gevolg van marktverzadiging in belangrijke categorieën zoals tv's, pc's en laptops die tijdens de pandemie zijn gekocht en geen vervanging behoeven. 

Innovatie speelde een grote rol in de markt voor T&D producten. Kleinere huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsapparaten kenden bijvoorbeeld een groei als gevolg van premiumisatie: innovatieve producten zoals handstofzuigers 26 procent omzetgroei en moderne haarstylingapparaten 10 procent omzetgroei veroverden een grotere positie op de markt doordat consumenten bereid waren een hogere prijs te betalen voor deze innovaties. Daarnaast was ook in elektrische tandenborstels sprake van premiumisatie 17 procent omzetgroei. 

Gecombineerde gegevens maken uitgebreide inzichten mogelijk 

Jasper Bins, Retail Vertical Director Benelux, NIQ en GfK: "The Full ViewTM, zoals blijkt uit de NIQ Retail Spend Barometer, biedt retailers en fabrikanten een 360-graden beeld van de markt. We kunnen bijvoorbeeld de geaggregeerde gegevens gebruiken om aan te tonen dat de hoge prijsstijgingen voor olie hebben geleid tot een daling van de totale verkoopvolumes. Tegelijkertijd nam de verkoop van airfryers, die minder olie verbruiken, toe. Dit opende weer kansen voor diepvriessnacks voor airfryers. Met dit overzicht kunnen retailers en fabrikanten kansen in de markt vroegtijdig herkennen en hun strategie daarop aanpassen om op deze kansen te kunnen inspelen." 

Michael McLaughlin, President, Global Retail bij NIQ: "De marktdynamiek en het consumentengedrag veranderen steeds sneller. In een competitieve omgeving zijn gefragmenteerde data en een dosis onderbuikgevoel niet meer voldoende. Daarom gebruiken we The Full View om onze klanten een uitgebreid, datagestuurd inzicht te bieden in marktontwikkelingen en duidelijke, bruikbare aanbevelingen voor toekomstige groei."

www.nielseniq.com

www.gfkpanel.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Merken500: deze 500 merken komen in de lijst

19-11-2025 | 12:02:00
De wereld in 2025 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld innemen, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs, hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.

Merken500, new Currency for Brands

11-11-2025 | 09:36:00
De wereld in 2025 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld innemen, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs, hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.

[Vacatures] Nielsen zoekt een Data Entry Clerk - Football

19-09-2025 | 09:22:00
Nielsen is per direct op zoek naar een Data Entry Clerk - Football - Utrecht

YouTube vergroot voorsprong als grootste tv-distributeur

27-08-2025 | 11:09:00
YouTube blijft de grootste televisiedistributeur volgens Nielsen en stond in juli voor de zesde maand op rij bovenaan de Media Distributor Gauge

Nielsen introduceert Ad Intel Connected TV in Australië

13-08-2025 | 11:06:00
Nielsen lanceert in het vierde kwartaal van 2025 Connected TV (CTV)-inzichten binnen de Nielsen Ad Intel-oplossing in Australië.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SEA Water positioneert Santa als waterambassadeur

23-12-2025 | 10:55:00
Na jarenlange samenwerking met een wereldwijd frisdrankmerk verruilt Santa Claus zijn vertrouwde rol voor een positie bij SEA Water.

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.