[Column] Sjef Kerkhofs (daily dialogues): Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

Clubhouse is op dit moment nog een redelijk marcom- en mediafeestje. Dat zie je vaak bij nieuwe platforms. Ik stel mezelf als marketeer eigenlijk altijd twee vragen. Ten eerste: wat is de kans dat dit nieuwe medium echt voet aan de grond krijgt? En ten tweede: welke doelstelling kan ik met behulp van dit medium realiseren?

De eerste vraag is voor mij helder. Ja, Clubhouse heeft het in zich om een blijvertje te zijn. Of beter gezegd, het construct erachter in ieder geval. Het is een logische combinatie tussen de steeds populairder wordende podcasts en socialmedia-interacties. Het is eigenlijk een  interactieve podcast. En dat voelt logisch in de huidige tijd en gezien de trends van de afgelopen jaren.

En in antwoord op de tweede vraag – wat kan ik ermee als organisatie? Ik denk ik dat er meerdere interessante toepassingen mogelijk zijn voor Clubhouse en zijn toekomstige concurrenten. Belangrijk is om je te realiseren dat Clubhouse over mensen gaat, niet over merken. Er is geen bedrijfsprofiel, zoals op Facebook of Instagram. Via Clubhouse kun je wel heel krachtig een vertegenwoordiger van je organisatie op de voorgrond zetten. Eén van je medewerkers bijvoorbeeld, of een influencer. Of de CEO zelf. Vooral voor B2B-bedrijven kan Clubhouse een effectief middel zijn om thought leadership kracht bij te zetten.

Daarnaast biedt Clubhouse een platform om een niche-onderwerp ter sprake te brengen en daarmee gericht een doelgroep te bereiken. Net als dat met podcasts veel gebeurt, maar dan veel interactiever. Er zijn meerdere soorten rooms die je kunt gebruiken. Geplande rooms waarin een thema centraal staat. Actuele rooms waarin een onderwerp wordt besproken dat op dat moment context heeft. En spontane rooms voor gesprekken die zomaar ineens ontstaan. Het spreekt voor zich dat merken vooral de thematische en actuele rooms goed kunnen gebruiken.

Tot slot kan Clubhouse een prima tool zijn om te luisteren naar wat er zoal speelt onder je doelgroep. Hiermee biedt Clubhouse dus een nieuwe vorm van social media monitoring (social media listening).

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Wat kunnen marketeers met Clubhouse?

Dat forum staat hier


Sjef Kerkhofs is Managing Director van daily dialogues en Partner bij CANDID

www.dailydialogues.nl
www.candidplatform.com

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Higuita en Ocean Outdoor maken campagne Het Nationale Ballet

08-09-2025 | 14:46:17
Voorbijgangers konden afgelopen week zelf balletdansers in beweging zetten tijdens een interactieve campagne van Het Nationale Ballet.

Peter Jan de Werk en Matthijs Haagsman over campagnes Maritiem Museum

08-09-2025 | 12:23:00
XYZ Creative Agency ontwikkelde een aantal campagnes voor het Maritiem Museum in Rotterdam. We spreken hierover met Peter Jan de Werk, medewerker Marketing & Communicatie bij het Maritiem Museum en Matthijs Haagsman, Creative bij XYZ Creative Agency

DOOH x Social - succesvolle crossmedia-campagnes

08-09-2025 | 12:09:00
Ola wist wel raad met de hitte, tijdens de heetste weken hingen de posters in bushokjes

Nike herinterpreteert Just Do It met Why Do It?

08-09-2025 | 10:13:19
De campagne richt zich op jonge atleten die hun weg zoeken in een tijd vol kansen en uitdagingen.

NEEW ontwikkelt eerste merkcampagne voor Norah

08-09-2025 | 10:04:02
Norah richt zich sinds de oprichting in 2014 op vrouwen van 35 jaar en ouder, een doelgroep die in de Nederlandse modebranche vaak onderbelicht blijft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.