[Column] Laurien Vest (Gardeners): 2020 heeft voor pr meer gedaan dan alle jaren ervoor

Het staat buiten kijf dat 2020 voor pr meer heeft gedaan dan alle jaren ervoor. En dan bedoel ik de kracht van goede pr. Die versnelling komt voornamelijk door de zucht naar informatie in plaats van commercie. In tijden van crisis willen we het liefst alles weten, zo duidelijk en snel mogelijk. Commercie wordt minder belangrijk. Contact des te meer. 

Zo zagen we ontelbaar veel initiatieven van merken en bedrijven die zich centreerden om het thema samen of afstand. Het persoonlijke contact, het intieme en de drang om iets goeds voor een ander te doen, voerden de boventoon vorig jaar. Mooi, en nodig. 

Na alle over-de-top pr-campagnes die vooral focusten op het uiterlijke plaatje, zien we nu dat merken zich willen richten op de beleving. En die moet goed zijn. In alle opzichten. 

Resultaat is dat we eerlijke en oprechte content creëren, die op de merkwaarden van de klant zitten. Die oprechte content is hard nodig. Want wat moeten we nog geloven in het tijdperk van fake news en deepfakes. Pr speelt een belangrijke rol in de strijd tegen desinformatie.

Deze beweging in de markt, in combinatie met een goed begrip van de doelgroep is de sleutel tot succesvolle pr. Nu we weten wat de maatschappelijke tendens is, kijken we met een vergrootglas naar de doelgroep, die per merk sterk verschillen kan. Wat willen ze? Waar is behoefte aan? En wat verwachten ze van hun go-to brands in tijden van crisis? 

Dit jaar willen mensen meer dan ooit betekenisvolle producten of diensten hebben. Het moet iets positiefs en veiligs aan hun leven toevoegen. Ze willen persoonlijk benaderd worden, wat betekent dat bijvoorbeeld pr lanceringen intiem, super op-maat-gemaakt en zonder opschmuck ontwikkeld worden. Die hunkering naar menselijk contact blijft en wordt groter, de uitdaging ligt ‘m voor 2021 om die intimiteit ook digitaal te realiseren.

Vermoedelijk gaan we op deze tendens door. Het oprechte, persoonlijke en kleinschalige. Voeg daar data (niet nieuw, maar blijft goud in je handen) en een goede dosis energie en creativiteit aan toe en je hebt een prachtige pr-strategie. En toch... zo snel als de doelgroep zich aanpast aan de tijd, zo wendbaar en flexibel ben je als bureau als het ook ineens de andere kant uitslaat. We sluiten een tegenreactie – al is die tijdelijk van aard – niet uit. Pr kan je merk dan helpen om in die situatie alsnog de kernwaarden van 2021 te behouden. 

Laurien Vest is pr-directeur bij Gardeners

www.gardeners.nl


Deze column is onderdeel van ons forum over de ontwikkeling van pr in 2021. Dat forum staat hier

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

BMW start wereldwijde campagne voor iX3

15-09-2025 | 15:51:00
BMW heeft samen met Jung von Matt HAMBURG een internationale campagne gelanceerd rond de introductie van de BMW iX3.

Supermarkt Dirk benadrukt betaalbaarheid met Telegraaf-bijlage

15-09-2025 | 14:05:00
Supermarktketen Dirk heeft een bespaarbijlage uitgebracht in De Telegraaf. Daarmee speelt de keten in op de discussie over koopkracht en prijzen

Univé Zakelijk kiest Zandbeek na creatieve pitch voor zakelijke marketingcampagnes

15-09-2025 | 12:31:00
Verzekeraar Univé heeft na een pitch Zandbeek verkozen als creatief bureau voor zakelijke marketingcampagnes en content

[Vacatures] iO zoekt een Marketing Strateeg

15-09-2025 | 08:50:00
iO is per direct op zoek naar Marketing Strateeg - Campus Den Bosch

[Vacatures] Influentials zoekt een Medior Campaign Manager

15-09-2025 | 07:49:00
Influentials is per direct op zoek naar Medior Campaign Manager (36-40 uur) Fulltime · Rotterdam / Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.