[Column] Jelle Klerx (Qmusic): Met PR van het leven weer een feestje maken

In de PR worden authenticiteit en echtheid nog belangrijker. 2020 heeft een belangrijk beroep gedaan op de flexibiliteit en volgzaamheid van mensen, maar ze zijn ook kritischer geworden in wat ze geloven en aannemen. In PR hebben we de belangrijke taak om verantwoord te communiceren. We mogen niet laks zijn en een al te doorzichtig statement geven, of men met een kluitje in het riet sturen. In tijden van valse claims en fake news, is het belangrijk om eerlijk en transparant te zijn. Ik denk en hoop dat de journalistiek nog scherper wordt en dat dit dus ook van ons pr managers en woordvoerders verwacht wordt. Helemaal met de verkiezingen in het vooruitzicht. 

Tegelijkertijd zijn snelheid en bereikbaarheid van groot belang. Tijdens de coronacrisis is het dagritme van mensen totaal veranderd. Waterbedrijven zien dat mensen later opstaan (en douchen) en meer verspreid water nuttigen en hetzelfde geldt voor nieuwsconsumptie. Eerder waren er meer vaste momenten, nu wordt de hele dag nieuws geconsumeerd. Hierdoor moeten persvoorlichters sneller zijn en altijd bereikbaar.

Mijn grootste zorg is dat een grotere groep invloedrijke mensen oproept tot het wantrouwen van de traditionele media. Zij beschuldigen die traditionele media van opruiing en sensatie en van klakkeloos overnemen van informatie van peers (zoals de overheid). Ze hebben vaak niet door dat dit exact is wat ze zelf doen. Ik hoop daarom dat de journalistiek minder gaat voor aantrekkelijke koppen en nog meer voor gedegen inhoud om het vertrouwen van deze mensen te behouden of terug te winnen.

De geschiedenis vertelt ons dat na een sombere periode altijd een tegenbeweging komt. Na de Eerste Wereldoorlog kwamen de uitbundige roaring twenties. Als de coronacrisis voorbij is, verwacht ik dat de focus van PR en de consument nog meer op feel good komt te liggen. We zijn klaar met het gezeik en willen een feestje bouwen. Dit sluit naadloos aan op het DNA van Qmusic, waar we luisteraars positiviteit en een goed gevoel geven. In pr wordt het een uitdaging om mooie berichtgeving, leuke acties en bijzondere content aan te bieden om het leven weer een feestje te maken.

Jelle Klerx is PR-manager van Qmusic

Deze column is onderdeel van ons forum over de ontwikkeling van PR in 2021. Dat forum staat hier


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Peter Jan de Werk en Matthijs Haagsman over campagnes Maritiem Museum

08-09-2025 | 12:23:00
XYZ Creative Agency ontwikkelde een aantal campagnes voor het Maritiem Museum in Rotterdam. We spreken hierover met Peter Jan de Werk, medewerker Marketing & Communicatie bij het Maritiem Museum en Matthijs Haagsman, Creative bij XYZ Creative Agency

DOOH x Social - succesvolle crossmedia-campagnes

08-09-2025 | 12:09:00
Ola wist wel raad met de hitte, tijdens de heetste weken hingen de posters in bushokjes

Nike herinterpreteert Just Do It met Why Do It?

08-09-2025 | 10:13:19
De campagne richt zich op jonge atleten die hun weg zoeken in een tijd vol kansen en uitdagingen.

NEEW ontwikkelt eerste merkcampagne voor Norah

08-09-2025 | 10:04:02
Norah richt zich sinds de oprichting in 2014 op vrouwen van 35 jaar en ouder, een doelgroep die in de Nederlandse modebranche vaak onderbelicht blijft.

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Junior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-09-2025 | 08:11:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Junior Display, Video & Audio (DVA) Consultant  • Hoorn
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.