[Column] Erwin Fisser: Vaccinaties, leuker kunnen we het niet maken

Kennen we nog de oude Belastingdienst-payoff Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker? Typisch geval van prachtig vakwerk van een reclamebureau op basis van een op onvoldoende inzichten gebaseerde briefing van de klant. Of misschien had de opdrachtgever wel teveel te maken met scoringsdrift van een verantwoordelijke minister. Je moet als ambtenaar natuurlijk wel uit kunnen leggen waarom je iets doet.

Wat er mankeert aan die slogan, is natuurlijk dat men wil communiceren dat het aangifteproces elk jaar wat makkelijker wordt gemaakt (voor u, beste burger) en als vehikel om die boodschap over te kunnen dragen, wordt het nut van belasting betalen onder de bus gesodemieterd. In de Vrij Nederland van januari staat een artikel* van Sander Heijne en Hendrik Notenmet met de prachtige titel Fantoomgroei en daarin de volgende zin: "We hebben het idee dat bedrijven geld verdienen en de overheid geld kost collectief zo geïnternaliseerd dat we nauwelijks nog in staat zijn buiten de beleidskaders te denken die ons zoveel fantoomgroei hebben opgeleverd."

Belasting betalen heeft een onterecht slecht imago. Niet eens alleen omdat die belastingen ervoor zorgen dat verpleegkundigen, rechters en leerkrachten betaald kunnen worden. En ook niet eens alleen omdat, zoals Rutger Bregman betoogde voor een verbijsterd publiek in Davos, "netjes belasting betalen meer goed doet voor de wereld dan als miljardair een goed doel ter meerder eer en glorie voor jezelf op te richten". Belasting betalen zorgt ervoor dat overheden kunnen investeren en overheden investeren beter dan ondernemingen (VNO-NCW voorman Hans de Boer zou zich moeten schamen). Zij creëren namelijk geen geld voor een paar inviduen, ze creëren waarde voor samenlevingen. Dat hoef je niet van mij aan te nemen, neem dat maar aan van bijvoorbeeld University College of London-professor Mariana Mazzucato**: "Waar waren Google, Apple en Amazon nu geweest zonder het internet?” En wie heeft het internet ontwikkeld? Precies, de overheid.

We moeten er vanaf dat je ongestraft op verjaardagen kan zeggen dat je een mannetje hebt die er met wat trucjes voor zorgt dat je minder belasting hoeft te betalen. We moeten af van het idee dat btw een kostenpost is. We moeten af van het idee dat ondernemers de kar trekken. De kar waar ondernemers het over hebben is de overheid. En waar haalt de overheid de middelen vandaan om al die welvaart voor ons allen te creëren: belastingen. Een schitterende gelegenheid voor een imago-campagne.

De belastingdienst kan wel eens gaan praten met de campagnemensen van het RIVM die er blijkbaar toch in zijn geslaagd, zonder dwang, de vaccinatiegraad in Nederland weer omhoog te brengen. Het is dus mogelijk door helder en transparant wetenschappelijke feiten te communiceren desinformatie een halt toe te roepen. Dat was vast niet gelukt als ze hadden gekozen voor Vaccinaties, leuker kunnen we het niet maken.

* Mocht je geen tijd of zin hebben om te lezen; Vrij Nederland heeft ook een zeer prettige podcast over dit artikel gemaakt.
** Een interview van Stephen Dubner met Mariana Mazzucato kun je beluisteren in de Freakonomics Podcast.

---

Erwin Fisser is zelfstandig verhalenmaker en campagneleider.

@fisserman
Kijk hier voor meer columns van Erwin Fisser.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Zuivelhoeve kiest Creative Media Network als bureau

01-10-2025 | 11:24:00
Zuivelhoeve heeft na een bureaukeuze Creative Media Network (CMN) aangesteld voor de ontwikkeling en productie van marketingcampagnes.

Wehkamp kiest na pitch voor Dawn

01-10-2025 | 10:00:00
Wehkamp heeft na een landelijke pitch gekozen voor bureau Dawn. Het resultaat is een merkplatform met de pay-off Altijd Wehkamp. Sinds 1952.

Salsa Shop kiest New Story als digitaal bureau

30-09-2025 | 18:18:00
Met plannen voor uitbreiding in Nederland en daarbuiten wil Salsa Shop zijn digitale fundament versterken

The Kitchen, Dentsu en PRSSKD werken samen aan Heinz-campagne

30-09-2025 | 17:42:00
Heinz mengt zich de komende weken in de campagnekoorts met het grote Friet vs. Patat debat 2025.

mønaerk produceert Organic-campagne voor Prominent

30-09-2025 | 16:14:37
Prominent zet rust en zitcomfort centraal tijdens de woonmaand en presenteert de Organic collectie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door:

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.