[Column] Ernst-Jan Smids (JUMP! RETAIL): De jump van ALDI

Deze maand heb ik ALDI gekozen als het merk dat sinds 2020 echt een jump laat zien en wat nog maar het begin is van wat er gaat komen. ALDI is in de winning mood om in 2025 Nr. 1 Discounter van Nederland te zijn.

De discounter in hart en nieren van destijds slaagt erin om zich op alle terreinen opnieuw uit te vinden.

De knop werd in 2019 omgezet. Na een neergaande spiraal van circa 15 jaar op alle KPI’s werd de beslissing genomen het tij te keren, de daling te stoppen en weer op te stomen naar een leiderschapspositie als discounter. Dit besluit is de basis, waardoor er geen sprake is van stap, maar van een jump.

De neergang is intussen gestopt en de stijgende lijn ingezet. Een fijn hart onder de riem is het winnen van een SAN Accent. “Een mooie en tastbare mijlpaal in onze strategie op weg naar Discounter no1!” zegt Managing Director Nienke van de Streek.

De jump van ALDI is een transformatie volgens het boekje.

Van een stille in zichzelf gekeerde organisatie naar een leidende positie.

De winkels, MarCom, category management, IT, supplychain, HR.. alles is en wordt aangepakt.

De eenvoud tot je kracht maken en dat maximaal uitnutten. Less is more met de intelligentie en technische mogelijkheden van nu. De in de roots zittende kracht van het operational excellence-denken van het 100j-arige familiebedrijf in een nieuw en perspectief plaatsen in de tijdgeest binnen het echte leven van vandaag.

De merkwaarden Eenvoud, Verantwoord en Betrouwbaar zonder concessies en met trots opnieuw gestalte geven en daarmee koers zetten naar een first stop shopper positie.

De jump van ALDI is een hoopgevend voorbeeld voor veel lang bestaande merken en formules die aan kracht hebben ingeboet en worstelen met het vinden van de weg omhoog.

-- 

Ernst-Jan Smids is oprichter van JUMP! RETAIL. Iedere maand schrijft hij een column over een in het oog springende jump van een merk of een formule. Een jump waarbij een merk of formule zichzelf next level positioneert, heruitvindt, een nieuwe delta aanboort of talk of the town is. Een jump, een doorbraak, een shift, een statement, een commitment, een gamechanger. Een keuze waar moed voor nodig is.

www.jumpretail.nl

www.aldi.nl

Lees ook:

JUMP Retail ontwikkelt campagne Kinderboekenweek

14-10-2024 | 09:47:53
JUMP Retail maakte met het CPNB een campagne voor de Kinderboekenweek en die is te zien in vrijwel alle boekenwinkels.

JUMP Retail lanceert SPAR FoodClub-campagne

09-10-2024 | 15:56:47
Deze campagne presenteert de FoodClub als een plek binnen SPAR-winkels waar klanten terecht kunnen voor versbereide broodjes, tosti’s van The Tosti Club en pasta- en wokmaaltijden.

Xenos kiest na pitch voor JUMP Retail 

30-08-2024 | 08:27:00
De retailer zocht een bureau voor een aanscherping op de strategie en de ontwikkeling van een nieuw creatief concept.

[Marketing Report TV] Ernst-Jan Smids (JUMP! RETAIL): Het vraagstuk is altijd leading

22-02-2024 | 11:59:00
Ernst-Jan Smids is te gast bij Marketing Report TV. In gesprek met Bas Vlugt en Elzemieke Olsthoorn spreekt hij over het belang van het vraagstuk

[Column] Ernst Jan Smids: De oerkracht van ons vak

07-02-2024 | 13:05:00
Een momentopname van het jaar. En wat voor jaar? Of moet ik zeggen: In wat voor turbulente jaren bewegen we ons al even?


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.