
[Column] Ernst-Jan Smids (JUMP! RETAIL): De jump van ALDI
Deze maand heb ik ALDI gekozen als het merk dat sinds 2020 echt een jump laat zien en wat nog maar het begin is van wat er gaat komen. ALDI is in de winning mood om in 2025 Nr. 1 Discounter van Nederland te zijn.
De discounter in hart en nieren van destijds slaagt erin om zich op alle terreinen opnieuw uit te vinden.
De knop werd in 2019 omgezet. Na een neergaande spiraal van circa 15 jaar op alle KPI’s werd de beslissing genomen het tij te keren, de daling te stoppen en weer op te stomen naar een leiderschapspositie als discounter. Dit besluit is de basis, waardoor er geen sprake is van stap, maar van een jump.
De neergang is intussen gestopt en de stijgende lijn ingezet. Een fijn hart onder de riem is het winnen van een SAN Accent. “Een mooie en tastbare mijlpaal in onze strategie op weg naar Discounter no1!” zegt Managing Director Nienke van de Streek.
De jump van ALDI is een transformatie volgens het boekje.
Van een stille in zichzelf gekeerde organisatie naar een leidende positie.
De winkels, MarCom, category management, IT, supplychain, HR.. alles is en wordt aangepakt.
De eenvoud tot je kracht maken en dat maximaal uitnutten. Less is more met de intelligentie en technische mogelijkheden van nu. De in de roots zittende kracht van het operational excellence-denken van het 100j-arige familiebedrijf in een nieuw en perspectief plaatsen in de tijdgeest binnen het echte leven van vandaag.
De merkwaarden Eenvoud, Verantwoord en Betrouwbaar zonder concessies en met trots opnieuw gestalte geven en daarmee koers zetten naar een first stop shopper positie.
De jump van ALDI is een hoopgevend voorbeeld voor veel lang bestaande merken en formules die aan kracht hebben ingeboet en worstelen met het vinden van de weg omhoog.
--
Ernst-Jan Smids is oprichter van JUMP! RETAIL. Iedere maand schrijft hij een column over een in het oog springende jump van een merk of een formule. Een jump waarbij een merk of formule zichzelf next level positioneert, heruitvindt, een nieuwe delta aanboort of talk of the town is. Een jump, een doorbraak, een shift, een statement, een commitment, een gamechanger. Een keuze waar moed voor nodig is.
Lees ook:
JUMP Retail ontwikkelt campagne Kinderboekenweek
JUMP Retail lanceert SPAR FoodClub-campagne
Xenos kiest na pitch voor JUMP Retail
[Marketing Report TV] Ernst-Jan Smids (JUMP! RETAIL): Het vraagstuk is altijd leading
[Column] Ernst Jan Smids: De oerkracht van ons vak
Gepubliceerd door: Saskia van Weert