[Column] Cees Faes: Krijg nou tieten!

Of: is je concurrent wel wie je denkt..?

In de jaren ‘90 kon je geen bushokje passeren zonder dat Eva Herzigová je aankeek met een blik die ergens tussen speels en triomfantelijk in zat. Onder haar de legendarische woorden: “Hello Boys.” Geen uitleg nodig. Iedereen wist: dit was de push-up bh van Wonderbra. Een marketingmeesterwerk destijds van Trevor Beattie en Jay Pond-Jones (TBWA London).

Maar laten we eerlijk zijn: Wonderbra heeft de push-up bh helemaal niet uitgevonden. Die bestond al decennia. Wat ze wél deden? Ze begrepen als geen ander waar hun product écht over ging. Niet over lingerie, niet over cups en bandjes, maar over een gevoel. Vrouwen wilden geen bh. Ze wilden zelfvertrouwen.

En als je dát eenmaal doorhebt, dan besef je ook dat je concurrent misschien niet Triumph of Aubade is, maar eerder een plastisch chirurg. Of zelfs Chanel No. 5.

De Levit(t)ation van Wonderbra

Dit is marketing 101 volgens Theodore Levitt, de man die marketeers leerde dat je niet in producten moet denken, maar in behoeften. Mensen kopen geen boormachine, ze kopen een gat in de muur. En vrouwen kopen geen bh, ze kopen een extra dosis zelfverzekerdheid.

Wonderbra snapte dat als geen ander. Terwijl de rest van de lingeriewereld zich druk maakte over kant, pasvormen en elastieken bandjes, begrepen zij dat ze in een heel andere competitie zaten. Ze verkochten geen lingerie. Ze verkochten de illusie van een borstvergroting, zonder operatie.

En dat op een moment dat plastische chirurgie booming was. In de jaren ‘90 waren borstvergrotingen nog net geen statussymbool, en toch koos Wonderbra ervoor om die route niet te bewandelen. In plaats van mee te gaan in een wereld van naalden en siliconen, creëerden ze een simpel, betaalbaar alternatief dat – en dit is misschien nog wel het slimste – je elke ochtend en avond weer kon aan- en uitdoen.

Concurrentie is een mindset, geen marktsegment

Dit is waar zoveel merken de mist in gaan. Ze definiëren hun markt veel te nauw. Ze kijken naar de concurrent die exact hetzelfde product verkoopt en denken dat dát de vijand is. Maar vaak ligt de echte uitdaging buiten de categorie.

Uber concurreert niet met taxi’s, maar met het idee dat je überhaupt een eigen auto nodig hebt. Netflix vecht niet tegen andere streamingdiensten, maar tegen de keuze om een boek te lezen of gewoon lekker vroeg naar bed te gaan. En McDonald’s? Die hebben eerder een probleem als je besluit thuis te koken dan wanneer de Burger King een nieuwe Whopper introduceert.

Dus, wie is jouw echte concurrent?

Dit is de vraag die elk merk zichzelf zou moeten stellen. Verkoop je koffie, of verkoop je een reden om even uit je werkmodus te stappen? Verkoop je sportschoenen, of verkoop je een identiteit? Verkoop je bh’s, of verkoop je een houding waarmee vrouwen zich onweerstaanbaar voelen?

Wonderbra begreep het. Ze zagen verder dan hun rek in de lingeriezaak en claimden een positie die veel sterker was dan die van hun directe concurrenten. Ze verkochten geen bh’s. Ze verkochten een attitude. En eerlijk? Dat is een stuk lastiger te kopiëren dan een stukje stof met een beugel erin.

Dus de volgende keer dat je je afvraagt wie je concurrent is, kijk dan eens verder dan je eigen schap (…). Misschien zit je échte strijd niet met het merk naast je, maar met iets dat je nooit had verwacht. Net als Wonderbra.

Cees Faes is oprichter van Fightclub

www.fightclub.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

8 AI-use cases in marketing die je morgen kunt inzetten

17-12-2025 | 15:36:00
In een presentatie op BAM Marketing Congress x Fightclub schetst Dennis De Cat 8 praktische AI-use cases die volgens hem direct inzetbaar zijn.

Fightclub doet activatie met Marketing250

12-12-2025 | 15:06:00
Fightclub en Dutchfame hebben tijdens het M100 Event, dat op 3 december plaatsvond in theater PHIL Haarlem, een fan shop gebouwd.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:00
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

Fightclub start Growth & AI Survey voor 2026

12-12-2025 | 08:43:43
De benchmark geeft inzicht in verschillen tussen koplopers en achterblijvers en laat zien waar kansen en knelpunten liggen.

Total Design ontwikkelt merkcampagne voor M line

04-12-2025 | 14:57:00
M line heeft gekozen voor Total Design voor de ontwikkeling van de merkcampagne Get ready for greatness, die deze week van start gaat op televisie, online, out-of-home, print en radio.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.