[Column] Annemarije Tillema: Merk en duurzaamheid

Het jaar is nog maar net begonnen en er is een hoop zorgwekkends gaande dat primair of zijdelings gaat over klimaatverandering en verantwoordelijkheden in dit kader. Dichtbij, onze boeren bereiden alweer nieuwe acties voor, en natuurlijk Down Under: Australië staat in brand als nooit tevoren, en het vuur neemt een ongekende heftigheid aan waarbij er een duizelingwekkend aantal van meer dan een miljard dieren kwam te overlijden.

Misschien is water ons vuur

Vorige week tekende Bert Wagendorp zijn gedachten op in een kernachtig stuk. Misschien hebben we grote rampen nodig om te zien dat we moeten stoppen met denken dat het allemaal wel meevalt met het klimaat. De zin die mij het allermeest bijbleef: Misschien is water ons vuur.  Het water stond symbool voor innovatie, en het implementeren hiervan, iets waarin wij als Nederland veelal te boek staan als gidsland.

Het valt helemaal niet mee

Het is vaak moeilijk om specifieke gebeurtenissen toe te schrijven aan klimaatverandering, maar er gebeuren duidelijk bizarre dingen. Behalve in Australië, zomaar een paar dwarsstraten: in India hebben hele steden geen water meer. In Syrië wordt door de wetenschappers geloofd dat de gruwelijkheden ten minste gedeeltelijk zijn aangewakkerd door klimaatgerelateerde droogte en opwarming.

Het vuur van verandering

Goed, het is dus droevig gesteld met de wereld om ons heen, ver weg en dichtbij, maar de wereld om ons heen is aan het kantelen. Ik merk dit aan de mensen. Je voelt dat mensen, burgers, consumenten, kiezers, willen veranderen. En verandering verwachten. Zij laten hun inzichten voortschrijden en veranderen wat kan. Vandaag! Van onderaf, zonder in afwachting te zijn van de volgende ramp. 
Alle stapjes voorwaarts zijn alvast mooi meegenomen. We hebben het immers niet meer over gevolgen van klimaatverandering voor toekomstige generaties. We hebben het over de gevolgen nu, voor ons en iedereen om ons heen. Of het nu gaat om bosbranden, water of migratie

Merkenbouwers, bouw bruggen naar de nieuwe wereld!

Dit is een oproep aan alle merkenbouwers, communicatiestrategen en managers: verander vandaag wat kan en laat je inzicht zoals gezegd voortschrijden. Laat je merk voor je werken en probeer je verantwoordelijkheden vanuit je merk over te brengen op je doelgroepen, in het bijzonder op de consument. Alles begint bij bewustwording, of het nu gaat om minder plastic gebruiken, groene energie of verantwoord geproduceerde voedingsmiddelen. Alles begint dichtbij. Met kleine stapjes. En de juiste toon, zeker niet belerend, maar juist hoopvol. 
Help de consument zich bewuster te gedragen. Het is te belangrijk om over het hoofd te zien, zeker in 2020. Vermors je tijd niet.

---

Annemarije Tillema adviseert en ondersteunt bedrijven op gebied van strategie, communicatie, branding en activatie bij duurzaamheidsvraagstukken.

www.bureaupluck.nl 
www.sb-index.nl
@AMSTillema

Lees hier meer columns van Annemarije Tillema.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ACM start campagne over rechten gebruikers online platforms

26-08-2025 | 09:21:00
Veel gebruikers van online platforms weten weinig over hun rechten onder de Europese Digital Services Act (DSA). Dat blijkt uit onderzoeken die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tussen 2023 en 2025 liet uitvoeren.

Finally an Agency brengt Share a Coke van Coca-Cola tot leven met OOH specials

26-08-2025 | 09:15:00
De campagne, gericht op Gen Z, draaide om het terugbrengen van offline momenten van verbinding in een tijd waarin digitaal contact vaak de boventoon voert.

Bob Koigi: Waarom merken gaming niet meer kunnen negeren

25-08-2025 | 15:03:49
Het publiek ziet er vandaag de dag anders uit dan twintig jaar geleden. Volwassenen boven de 50 jaar vormen bijna 30 procent van alle gamers in de VS

Wilde Ganzen zet in op herpositionering met Henry Handsome

25-08-2025 | 12:47:31
Henry Handsome en Wilde Ganzen hebben samen de landelijke actieweek De Wilde Week gelanceerd

Anne Stokvis: Creatieve vrijheid is geen vrijbrief voor toondoofheid

25-08-2025 | 12:35:00
[Column] Creative Director N=5 over de ophef rondom de Walibi Halloween campagne
 

Dit artikel is gepubliceerd door:

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.