
Chris Verhoef met 5 optimalisatietips voor AI-search
[Buzz] Search Specialist van Matter content agency over Generative Engine Optimisation
Google is niet automatisch meer de eerste reflex van een vakantieganger die wil weten waar in Europa het nog zonnig is in oktober. Of een student die op zoek is naar de beste laptop, vindt zijn antwoord ook steeds vaker via AI-tools als ChatGPT, Perplexity en Copilot. Vraagt deze ontwikkeling om een drastisch nieuwe onlinestrategie? Ontdek wat jij kunt doen om te optimaliseren voor AI-search.
TL:DR
· Met AI-search vind je antwoorden via tools als ChatGPT, Gemini of Copilot.
· Deze AI-tools citeren bronnen van het internet, de enige manier om nog organisch verkeer te verkrijgen.
· De tactiek om in deze citaties te verschijnen, heet GEO (Generative Engine Optimisation).
· Onder meer topicautoriteit, structuur en online zichtbaarheid vergroten je kansen om in AI-search te verschijnen.
· Traditionele SEO vormt het fundament voor GEO.
Wat is AI-search?
Bij AI-search stellen mensen hun online zoekvragen aan ChatGPT, Gemini of Perplexity, en niet meer via Googles zoekmachine. De AI-tools geven direct antwoord op een persoonlijke zoekvraag, hoe lang en gecompliceerd die ook is. Daarvoor verzamelen ze razendsnel relevante bronnen. En zo stellen ze een heel concreet antwoord voor je samen. Dit bespaart de zoeker gefrustreerd doorgeklik en teleurstellende SERP-resultaten.
Van SEO naar GEO?
De opkomst van AI-search is een uitdaging voor online marketeers. De tools zorgen namelijk voor een daling van het organisch verkeer naar websites. Dat Googles langverwachte SERP-functie AI Overviews inmiddels ook in Nederland is uitgerold, versterkt die daling nog eens. Om organisch verkeer te krijgen via AI-search, wil je dat jouw website als bron wordt gebruikt. Je optimaliseert daarom content om genoemd te worden in generatieve antwoorden. Dat wordt door searchgoeroes GEO (Generative Engine Optimisation) genoemd, al circuleren er ook andere termen rond, zoals AEO (Answer Engine Optimisation) en LMO (Language Model Optimisation). Welke naam je het beestje ook geeft, het is belangrijk om te snappen hoe je de kans vergroot om geciteerd te worden.
5 tips om te genoemd te worden in AI-search
Als SEO-specialist wil je dus dat AI-zoekmachines jouw content citeren. Het is lastig te meten wanneer je wel en niet genoemd wordt. GEO werkt namelijk niet met rankings, in tegenstelling tot traditionele SEO. Ook verschilt het per tool, per persoon en zelfs per tijdstip welke bronnen een AI-tool geeft. Om je kansen te vergroten gebruik je deze tips:
1. Bouw topicautoriteit
Autoriteit is belangrijk. Als de tool ziet dat er over een bepaald onderwerp veel informatieve content is, is de kans groter dat jij geciteerd wordt. Schrijf dus meerdere informatieve blogs waar je verschillende zoekvragen over een topic beantwoordt. Link deze blogs op een natuurlijk manier aan elkaar. Dit worden ook wel pillar pages genoemd en zorgen voor topicautoriteit.
2. Structureer je content
AI-searchtools struinen het internet af op zoek naar antwoorden op (deel)vragen van gebruikers. Door je content goed te structuren, begrijpen zoekmachines sneller of jouw content bruikbaar is. Dat doe je bijvoorbeeld met:
· Een korte samenvatting (TL;DR) bovenaan je content
· Opsommingen
· Lijstjes
· Grafieken
· Tabellen
Het implementeren van Structured Data is een belangrijke technische manier om je content te structureren. Je geeft met een stukje code aan welke informatie precies waar op een pagina staat. De meeste CMS’en hebben hier extensies voor.
3. Maak AI-friendly content
AI-vriendelijk is eigenlijk het simpel houden. Met klare, eenvoudige taal begrijpen AI-tools jouw content sneller en beter dan ingewikkeld jargon. Gebruik ook duidelijke headers, het liefst met (zoek)vragen. In de alinea geef je vervolgens direct en duidelijk antwoord op die vraag.
4. Werk aan je online zichtbaarheid
AI-zoekmachines scannen meer dan alleen websites. En kijken bijvoorbeeld ook naar socialmediakanalen als YouTube en Instagram. Ook spelen reviewsites als Reddit een rol in de antwoorden van AI-tools. Daarom is het steeds belangrijker dat je op meerdere kanalen en met verschillende contentvormen zichtbaar bent. Bouw aan een holistische contentaanpak met tekst, video en afbeeldingen op verschillende platformen.
5. Sleutel verder aan je traditionele SEO-strategie
Het was je misschien al opgevallen: bovenstaande punten zijn onderdeel van een goede SEO-strategie. Niet gek, want uiteindelijk baseren generatieve zoekmachines antwoorden op basis van relevante informatie dat al goed rankt in traditionele zoekmachines. Een goed SEO-plan is dan ook het fundament voor een succesvolle GEO-strategie. EEAT-principes, social search-verschuivingen, helpfull content: alle belangrijke SEO-ontwikkelingen zijn ook relevant voor citaties in AI-search.
Wil jij hier hulp bij? Maak vrijblijvend een afspraak met Eefje Gubbens van Matter content agency! Eefje@mattercontentagency.com
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Angelique de Hont: Content die raakt staat centraal bij Matter
Angelique de Hont Managing Director Matter
David Barens over de impact van AI op de marketingindustrie
ANWB kiest contentmarketingbureau MPG voor doorontwikkeling Kampioen
Matter integreert labels MPG, SOCIAL.INC, Gicom en Matter New York
Gepubliceerd door: Daan Dekkers