Cheil Benelux ontwikkelt vuurwerkcampagne: De loterij die je niet wil winnen

Cheil Benelux bedacht en produceerde de nationale vuurwerkcampagne De loterij die je niet wil winnen voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De kans op vuurwerkletsel is namelijk een stuk groter dan het winnen van een grote geldprijs in een oudejaarsloterij.

Je maakt 241 keer meer kans op een knaller op je hoofd dan een knaller van een hoofdprijs in een oudejaarsloterij. Een manier om mensen te confronteren met de loterij die je niet wil winnen. En het meest schrijnende: iedereen speelt automatisch mee, want uit onderzoek van VeiligheidNL is maar liefst 46 procent van de slachtoffers toeschouwer. Uitschrijven is makkelijk: draag een vuurwerkbril, gebruik een aansteeklont en houd afstand.

De loterij die je niet wil winnen

Voor de nationale vuurwerkcampagne heeft Cheil Benelux de vierdelige campagne De loterij die je niet wil winnen gecreëerd, met de dubbelzinnige boodschappen:

"10x meer kans op een vingertje minder dan een tonnetje meer"

"241x meer kans op een knaller op je hoofd dan een knaller van een hoofdprijs"

"4,6x meer kans op een klapper in je oog dan op jouw postcode"

"13x meer kans op oogletsel dan een € 2.500 winnen met een oudejaarslot"

Met de bewustwordingscampagne wil het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat iedereen stimuleren om op een veilige manier met vuurwerk om te gaan en het aantal vuurwerkslachtoffers terug te dringen.

Vivianne Heijnen, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: "Oud en Nieuw is een feest van tradities. Oliebollen, vuurwerk en de oudejaarsloterij. Maar het moet ook een feest blijven en niet eindigen in ongelukken. Mensen moeten zich realiseren dat de kans op letsel door vuurwerk vele malen groter is dan de kans op een mooie prijs bij een oudejaarsloterij. Daarom is het goed dat iedereen zich bewust is van de risico’s en van de grote kans op letsel bij vuurwerk. Wil je vuurwerk kijken of afsteken? Doe het dan veilig: draag een vuurwerkbril, gebruik een aansteeklont en houd afstand. Want dit is een loterij die je niet wil winnen."

Daniel Samama, Creative Director Cheil Benelux: "Ondanks extreem kleine kansen, doen we ieder jaar toch weer massaal mee aan een oudejaarsloterij. De kans op letsel door vuurwerk is vele malen groter en dat onderschatten we dan juist weer. In voorgaande jaren was de vuurwerkcampagne vooral gericht op jongeren, terwijl bijna de helft van de slachtoffers omstanders zijn. Dit rake inzicht bood ons de gelegenheid om slim in te haken op het enorme advertentie-geweld waarmee loterijen aan het einde van het jaar communiceren. Zo ontstond: de loterij die je niet wil winnen."

Campagnemiddelen

De campagne start op 18 december en omvat OOH, DOOH, verschillende bumper-ads op platforms zoals Youtube, Twitch, Instagram en Snapchat, evenals influencer content.

Credits:

Klant: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | DPC: Anouk Drechsel | IenW: Karin van de Meeberg, Chantal Wals, Liesbeth Spoelma | Bureau: Cheil Benelux | Concept: Daan Haak, Kahraman Cinar, Tim de Waard (CD), Daniel Samama (CD) | Account: Judith Langeslag | Visual designs: Danny Bakker, Marilia Gavri, Raphael Bartels | Sound design: Amp.Amsterdam | PR: Ovide Agency, Agency Engines | Media: Initiative

www.cheil.nl

www.rijksoverheid.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Zie ook:

Cheil maakt van koning Piloot van Oranje

24-04-2025 | 09:36:00
In aanloop naar Koningsdag nam Cheil Benelux op aanvraag van actualiteitenprogramma EenVandaag het imago van de koning eens kritisch onder de loep.

AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards

18-04-2025 | 12:41:00
Tijdens de 59e editie van de ADCN Awards zijn in Theater Amsterdam de meest opvallende campagnes en concepten uit het afgelopen jaar bekroond

Be More Challenger: Luci Santema over Ziemi

13-03-2025 | 08:00:00
In de rubriek Be More Challenger gaan Tim de Waard & Daniel Samama op zoek naar de mensen achter de beste challenger-merken van Nederland

[Forum] So Win: het begin van de wederopstanding van Nike?

10-02-2025 | 21:50:00
Nike was als merk compleet de weg kwijt. Marktaandeel, beurswaarde, zichtbaarheid en bravoure smolten in de afgelopen jaren weg

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Strategy Director

06-02-2025 | 08:49:00
Cheil Benelux is directly looking for Strategy Director - Full Time
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.