Cheil Benelux ontwikkelt vuurwerkcampagne: De loterij die je niet wil winnen

Cheil Benelux bedacht en produceerde de nationale vuurwerkcampagne De loterij die je niet wil winnen voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De kans op vuurwerkletsel is namelijk een stuk groter dan het winnen van een grote geldprijs in een oudejaarsloterij.

Je maakt 241 keer meer kans op een knaller op je hoofd dan een knaller van een hoofdprijs in een oudejaarsloterij. Een manier om mensen te confronteren met de loterij die je niet wil winnen. En het meest schrijnende: iedereen speelt automatisch mee, want uit onderzoek van VeiligheidNL is maar liefst 46 procent van de slachtoffers toeschouwer. Uitschrijven is makkelijk: draag een vuurwerkbril, gebruik een aansteeklont en houd afstand.

De loterij die je niet wil winnen

Voor de nationale vuurwerkcampagne heeft Cheil Benelux de vierdelige campagne De loterij die je niet wil winnen gecreëerd, met de dubbelzinnige boodschappen:

"10x meer kans op een vingertje minder dan een tonnetje meer"

"241x meer kans op een knaller op je hoofd dan een knaller van een hoofdprijs"

"4,6x meer kans op een klapper in je oog dan op jouw postcode"

"13x meer kans op oogletsel dan een € 2.500 winnen met een oudejaarslot"

Met de bewustwordingscampagne wil het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat iedereen stimuleren om op een veilige manier met vuurwerk om te gaan en het aantal vuurwerkslachtoffers terug te dringen.

Vivianne Heijnen, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: "Oud en Nieuw is een feest van tradities. Oliebollen, vuurwerk en de oudejaarsloterij. Maar het moet ook een feest blijven en niet eindigen in ongelukken. Mensen moeten zich realiseren dat de kans op letsel door vuurwerk vele malen groter is dan de kans op een mooie prijs bij een oudejaarsloterij. Daarom is het goed dat iedereen zich bewust is van de risico’s en van de grote kans op letsel bij vuurwerk. Wil je vuurwerk kijken of afsteken? Doe het dan veilig: draag een vuurwerkbril, gebruik een aansteeklont en houd afstand. Want dit is een loterij die je niet wil winnen."

Daniel Samama, Creative Director Cheil Benelux: "Ondanks extreem kleine kansen, doen we ieder jaar toch weer massaal mee aan een oudejaarsloterij. De kans op letsel door vuurwerk is vele malen groter en dat onderschatten we dan juist weer. In voorgaande jaren was de vuurwerkcampagne vooral gericht op jongeren, terwijl bijna de helft van de slachtoffers omstanders zijn. Dit rake inzicht bood ons de gelegenheid om slim in te haken op het enorme advertentie-geweld waarmee loterijen aan het einde van het jaar communiceren. Zo ontstond: de loterij die je niet wil winnen."

Campagnemiddelen

De campagne start op 18 december en omvat OOH, DOOH, verschillende bumper-ads op platforms zoals Youtube, Twitch, Instagram en Snapchat, evenals influencer content.

Credits:

Klant: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | DPC: Anouk Drechsel | IenW: Karin van de Meeberg, Chantal Wals, Liesbeth Spoelma | Bureau: Cheil Benelux | Concept: Daan Haak, Kahraman Cinar, Tim de Waard (CD), Daniel Samama (CD) | Account: Judith Langeslag | Visual designs: Danny Bakker, Marilia Gavri, Raphael Bartels | Sound design: Amp.Amsterdam | PR: Ovide Agency, Agency Engines | Media: Initiative

www.cheil.nl

www.rijksoverheid.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Zie ook:

Cheil Benelux lead agency voor Nongshim

10-11-2025 | 12:06:00
Centraal staat het thema ruimte: ruimte voor vrijheid, vooruitgang, het klimaat en voor elkaar.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Account Director

30-10-2025 | 08:13:00
Cheil Benelux is directly looking for Account Director - Fulltime - Amsterdam

Cheil Benelux ontwikkelt campagne voor D66

07-10-2025 | 09:30:00
Centraal staat het thema ruimte: ruimte voor vrijheid, vooruitgang, het klimaat en voor elkaar.

[Vacatures] Cheil Benelux zoekt een Creatieve Content Creator (NL) – Social First

29-09-2025 | 08:52:00
Cheil Benelux is per direct op zoek naar Creatieve Content Creator (NL) – Social First - Fulltime - Amsterdam

Sanne Houterman: Succes op social vraagt lef en timing

17-09-2025 | 10:54:39
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Sanne Houterman
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.