bvA-symposium: Merken mogen niet meer wegduiken voor ingewikkelde dilemma’s

De maatschappelijke en financiële impact van het coronavirus, alle discussies over racisme, diversiteit en de verantwoordelijkheid van online platforms als Facebook hebben de druk op merken om hun maatschappelijk verantwoordelijkheid te nemen verder vergroot. Dit blijkt uit het symposium MerkKracht dat bvA ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan heeft georganiseerd. 

Dat de invloed van merken op maatschappelijke beeldvorming extreem groot is, was al eerder bevestigd in verschillende wetenschappelijke onderzoeken die bvA in aanloop naar het symposium had uitgevoerd.  Onder anderen Merijn Everaarts (oprichter en voormalig CEO Dopper) en Helen Mets (Executive Vice President Materials DSM) vertelden hoe merken en bedrijven hun merken kunnen inzetten als een force for good. De huidige situatie ten gevolge van het coronavirus maakt dat volgens hen extra noodzakelijk.

Merijn Everaarts: “Deze pas op de plaats is óók goed voor ons. Als je je impact op de wereld positief wilt laten zijn, wil je niet meer van vliegtuig naar bus springen om alsmaar evenementen te organiseren.”

Geïnspireerd door de voorbeelden en ervaringen van Paul Polman bij Unilever, kwam schrijver/journalist Jeroen Smit, met een dringende oproep aan merkleiders om positie te kiezen in maatschappelijke issues. Jeroen Smit: “Juist als merken en merkenbouwers het aandurven om verantwoordelijkheid te nemen, dan zul je echt wat zien gebeuren. Dat vraagt lef, en niet iedereen is je dankbaar, maar uiteindelijk wel noodzakelijk als je wilt dat je merk en je bedrijf in 2030 nog gezond zijn.”

Erik van Engelen
, voorzitter van bvA: “De marketingwaarheid is soms ongemakkelijk. We voelen vaak intuïtief aan dat niet alles wat we doen verantwoord is. En als je je realiseert dat je merk ook nog onbedoeld kan bijdragen aan negatieve beeldvorming, stelt dat marketeers voor extra dilemma’s. We moeten die niet uit de weg gaan, maar juist ten positieve benutten.”.

De bvA-voorzitter benadrukte dat merken en bedrijven niet alleen individueel hun verantwoordelijkheid moeten nemen, maar dat het ook essentieel is om daarbij samen op te trekken. Voor het aanpakken van racisme in reclame en het bestrijden van haatberichten op digitale platforms bijvoorbeeld is een gezamenlijke aanpak noodzakelijk. De recente gesprekken van bvA met Facebook zijn daar een voorbeeld van. Erik van Engelen: “Dat is waar bvA 100 jaar geleden voor is opgericht en wat we ook in de toekomst blijven doen: samen zorgen voor een steeds verantwoorder en transparanter marketing landschap.”

www.bva.nl

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Multi-Gyn kiest voor AndAgencyAmsterdam

12-09-2025 | 11:01:00
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne.

Bob Koigi: Bureaus kiezen planeet boven fossiele winst

12-09-2025 | 08:48:43
In sectoren variërend van reclame tot bankwezen heroverwegen professionals de kosten van het faciliteren van uitbreiding van fossiele brandstoffen.

KPN start campagne tegen online buitensluiten jongeren

12-09-2025 | 08:08:00
Dentsu Creative Amsterdam maakt Iedereen Behalve-campagne, opvolger van de Stukje van mij

[Vacatures] ACT.agency zoekt een Creative Copywriter

12-09-2025 | 07:43:00
ACT.agency is per direct op zoek naar Creative Copywriter - Amsterdam (hybride)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.