
[Buzz] Jur Baart (Fitzroy): 25 shifts waar de CMO rekening mee moet houden (deel 3)
Dit is het derde en laatste artikel van een serie van drie.
Het nieuwe jaar staat weer voor de deur en dat betekent natuurlijk ook weer lijstjes. De CMO’s hebben alle plannen en budgetten twee maanden geleden ingeleverd, maar misschien zijn er nog twee of drie shifts in dit lijstje die nog interessant kunnen zijn voor dit nieuwe jaar.
8. Iedereen houdt van Local Love
Nederlanders zijn de jutters van Europa. Ze pakken uit ieder land het beste en brengen dat in hun eigen cultuur. Maar 2025 zal het jaar worden van local love. Alles wat hier gemaakt is krijgt nog meer kudo’s. Want de liefde voor het vaderland in tijden van wereldwijde crisis wordt alleen maar groter. Dus kijk wat je in Nederland kunt laten maken en leg dat in communicatie onder een vergrootglas.
Tip: label producten expliciet met ‘Made in [Nederland]’ en combineer dat met storytelling over de mensen achter de productie.
7. Kom met een ‘zero party data’ strategie
Verzamel vrijwillig gedeelde data van klanten door waardevolle interacties, zoals quizzen, exclusieve aanbiedingen, of gepersonaliseerde aanbevelingen. Want ook in de cookie-vrije samenleving wil je toch iets weten van je doelgroep. Stel daar ook iemand binnen je team voor verantwoordelijk want je doelgroep kennen gaat verder een titel ‘opwaartse mobielen’.
Tip: speel met interactieve tools, zoals gepersonaliseerde quizzen die fun én nuttige data bieden.
6. Hoe inclusief is je merk?
Merken zullen ethische standaarden en inclusiviteit centraal moeten stellen in hun communicatie. Degenen die diversiteit en eerlijkheid niet naleven, verliezen hun geloofwaardigheid bij hun doelgroep. Inclusiviteit gaat verder dan kleur. Ik blijf me nog steeds verbazen dat er bijna geen rol is voor bijvoorbeeld mensen met een visuele beperking of minder validen zoals wij met Eva Eikhout hebben gewerkt voor VGZ. Het zal echt inclusiever worden.
Tip: betrek echte mensen met diverse achtergronden in je campagnes en laat hen hun eigen verhalen vertellen.
5. Generatie G ofwel Grey
Generatie G ofwel Grey groeit. De actieve en bewuste groep ouderen, verdient specifieke aandacht in marketing. Ze hebben koopkracht, levenservaring en zoeken producten die bij hun levensstijl passen. Authenticiteit is essentieel: je communicatie moet respectvol en realistisch inspelen op hun behoeften. Humor, eenvoud en inclusiviteit werken goed, zonder te vervallen in stereotypen.
Tip: ontwikkel campagnes die humor en nostalgie combineren waardoor je een emotionele connectie legt.
4. Mindblowing in de winkel
Consumenten willen meer vermakelijke winkelervaringen. Dat begint al met winkelpersoneel dat meer haar best doet. Maar ook het integreren van gamification en onverwachte samenwerkingen met andere merken en beroemdheden. Het mag allemaal spannender in de winkelstraat. Want waarom zou je anders niet gewoon online je spullen kopen.
Tip: voeg interactieve displays toe waarmee klanten in de winkel een digitale "extra laag" kunnen ervaren, zoals productgames.
3. De content creator economie groeit stevig door
De invloed van content creators neemt toe, met een geschatte marktwaarde die stijgt van $250 miljard in 2024 naar $480 miljard in 2027. Merken zullen meer gaan samenwerken met deze creators om authentieke relaties met doelgroepen aan te gaan. Dit betekent dat contentbureaus snel creators om zich heen om relevant te blijven. Want waarom zou je niet als CMO rechtstreeks met deze creators werken?
Tip: laat creators samenwerken met je team om unieke, authentieke content te produceren.
2. Kies niet voor een bureau, maar voor talent
Hoewel AI routinetaken kan overnemen, blijft menselijke creativiteit cruciaal voor het ontwikkelen van onderscheidende merkstrategieën en diepgaande consumenteninzicht. De kloof tussen arme en rijke bureaus als het gaat om talent zal groter worden. Een bureau moet blijven investeren in superstrategen en - creatieven om bijzondere ideeën te ontwikkelen. Een CMO moet zich bewust zijn van het talent dat in zijn/haar bureau rondloopt. En dat weet niet iedereen.
Tip: vraag tijdens pitches niet alleen naar het proces, maar laat de strategen en creatieven zelf een paar minuten presenteren – talent herkent talent.
1. Schrijf ‘market getter’ op de deur van de CEO
Ons vak draait om market getting. Daar komt het woord marketing vandaan. Slimme keuzes, doordachte strategieën en uitmuntende creatie kunnen ervoor zorgen dat deurtjes geopend worden. Ons vak is verdomd lastig, maar ooh zo leuk als iets lukt.
Tip: go get them in 2025!
---
Het artikel is geschreven door Jur Baart, Oprichter van Fitzroy en partner van United Playgrounds.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gewoon het roer stevig beethouden en gas op die lolly
Jur Baart: AI, een nieuwe jonge collega met heel veel talent
Jur Baart: 25.360 reclamebureaus
[Buzz] Jur Baart (Fitzroy): 25 shifts waar de CMO rekening mee moet houden (deel 2)
[Buzz] Jur Baart (Fitzroy): 25 shifts waar de CMO rekening mee moet houden (deel 1)
Gepubliceerd door: Daan Dekkers