[Buzz] Jur Baart (Fitzroy): 25 shifts waar de CMO rekening mee moet houden (deel 2)

 

Dit is het tweede artikel van een serie van drie.

Het nieuwe jaar staat weer voor de deur en dat betekent natuurlijk ook weer lijstjes. De CMO’s hebben alle plannen en budgetten twee maanden geleden ingeleverd, maar misschien zijn er nog twee of drie shifts in dit lijstje die nog interessant kunnen zijn voor dit nieuwe jaar.

17. Betaal ook de project manager van je bureau

De bureauwereld staat onder druk. Bureaus doen steeds meer voor veel minder. Ze zijn bang om een klant te verliezen en belasten daarom ook minder vaak de extra uren door. Zeker als je kijkt naar de uren van de project manager die op de offerte staat. Dat is vaak slechts 10 procent. Een opdrachtgever gaat echt geen 20 procent betalen. Maar soms zijn dat wel de uren die gemaakt worden. Dus hou je relatie met je bureau gezond en betaal die project manager.

Tip: bespreek samen met je bureau wat precies de scope is en hoeveel uren project management hierbij horen. Alles draait namelijk om verwachtingen.

16. Brief je bureau op slimmer

Natuurlijk kan je met je team veel zelf doen, maar veel CMO’s zweren nog bij hun bureau. Toch dagen ze hun bureau in hun briefing te weinig uit. Als je dan slimme strategen en creatieven aan het werk zet, vraag dat ook iets slims. Een nieuwe techniek, een nieuwe methodiek, een nieuw medium of toepassing. Zodat je niet alleen je doelgroep kan enthousiasmeren maar ook je eigen organisatie.

Tip: vraag je bureau in de briefing niet alleen naar ideeën, maar ook om nieuwe technieken.

15. De joyconomy smeekt om een glimlach

In deze onzekere tijden waar mensen hunkeren naar een beetje positiviteit, kunnen merken daar zeker een steentje aan bijdragen. Zorg ervoor dat in je uitingen hier en daar een glimlach zit. Niet ieder merk kan dat continu doen, maar dat ene filmpje op televisie of Instagram kan mensen wel even laten wegdromen.

Tip: introduceer "happiness triggers" in je campagnes: kleine, onverwachte momenten van humor of herkenbaarheid die blijven hangen.

14. De nieuwe 4 P’s

Eigenlijk is het heel simpel: er zijn consumenten en die willen alleen maar voordeel, een goedkopere prijs. Maar er zijn ook consumenten en die willen een goed product, dat goed is gemaakt, door goede mensen. Dat is dan niet de P van Price, maar de 3 P’s van Product, Process en People. Maak een scherpe keuze en als je niet voor prijs gaat, maak dan op een authentieke manier duidelijk dat je beter bent dat de rest.

Tip: kies één van je P’s en maak daar in 2025 een strategisch statement van: bijvoorbeeld radicale transparantie in je ‘Process’, waardoor je merk zich onderscheidt.

13. Heeft je bureau een fotografisch oog voor AI?

De wereld lijkt wel een grote AI bubble. Niet alleen zul je als CMO AI moeten inschakelen voor efficiëntere processen, je kan het ook inzetten voor het creëren van beelden. Sommige merken doen het zelf en anderen schakelen toch hun bureau daarvoor in. Maar let op: niet iedere prompter heeft een goed fotografisch oog. Schakel altijd een fotograaf, een stylist en graphic designer aan om de juiste beelden te ontwikkelen. AI is makkelijk in gebruik, maar lastig om de juiste kwaliteit eruit te halen.

Tip: zorg dat altijd de fotograaf de sign-off doet.

12. Claim een maatschappelijk thema in 2025

Dit jaar schreef ik al een artikel waarin ik pleitte voor meer ‘societal marketing’. De overheid laat belangrijke thema’s liggen in communicatie en komt in mijn ogen niet verder dan ‘Bob zeg het hardop’ of ‘Een tegen eenzaamheid’. Maar thema’s zoals obesitas, vapen, mobiel telefoongebruik of het zwerfafval in de grote steden blijven onbenoemd. Grote merken maar ook merken met het hart op de goede plek zouden een deel van hun budget moeten besteden aan issues die leven in de samenleving. Dan blijf je authentiek en krijg je meer fans.

Tip: werk samen met lokale gemeenschappen of influencers die het thema authentiek kunnen vertalen naar je doelgroep.

11. Performance-Based Branding - het bestaat

Branding en performance marketing zullen steeds meer samensmelten, met een grotere focus op meetbare resultaten. Alleen maar branding of een paar views is verleden tijd. CMO’s moeten ROI aantonen, zelfs bij merkgerichte campagnes. Dat betekent dat je big idea bureau heel goed moet samenwerken met het bureau dat de data-analyse verzorgt. Alleen dan kun je resultaat boeken.

Tip: combineer branding- en conversiecampagnes door een "tussenlaag" te introduceren, zoals een interactief merkverhaal dat leidt naar directe actie.

10. Meer cultuur in je strategie

Laat je goed informeren als het gaat om (pop)cultuur en de shifts binnen je doelgroep. Als jij als merk dit op de juiste - maar ook subtiele - manier kan omarmen, dan kun je echt meters maken ten opzichte van je concurrenten. Je kan ergens voor staan en dat wil de (jonge) doelgroep.

Tip: gebruik platforms zoals Reddit of Discord om vroegtijdig trends te spotten en erop in te spelen.

9. Je loyaliteitprogramma moet slimmer

Gebruik technologie zoals blockchain om loyaliteit transparanter, eerlijker en waardevoller te maken. Je kunt zoveel doen om nieuwe kopers aan te trekken, maar niks zo belangrijk als het beperken van de churn. Een slim loyaliteitsprogramma draait om personalisatie en waarde. Gebruik data om gepersonaliseerde beloningen en aanbevelingen te bieden die aansluiten bij klantvoorkeuren. Integreer gamification-elementen om deelname leuk en aantrekkelijk te maken.

Tip: voeg exclusieve ervaringen toe aan je loyaliteitsprogramma, zoals early access tot nieuwe producten of een kijkje achter de schermen bij je merk.

---

Het artikel is geschreven door Jur Baart, Oprichter van Fitzroy en partner van United Playgrounds.

www.fitzroy.nl

www.unitedplaygrounds.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Gewoon het roer stevig beethouden en gas op die lolly

25-05-2025 | 11:48:00
Jur Baart: Fitzroy moest een bureau worden waarbij experimenteren een groot goed zou zijn

Jur Baart: AI, een nieuwe jonge collega met heel veel talent

12-05-2025 | 17:13:00
AI kan sneller dan tien vingers maar zal altijd het fingerspitzengefühl missen

Jur Baart: 25.360 reclamebureaus

30-04-2025 | 14:43:00
Tegen 2030 zal 7,5 procent van de banen bij reclamebureaus verdwijnen door automatisering en AI

[Buzz] Jur Baart (Fitzroy): 25 shifts waar de CMO rekening mee moet houden (deel 3)

24-12-2024 | 08:30:00
Het nieuwe jaar staat weer voor de deur en dat betekent natuurlijk ook weer lijstjes. Dit is een drieluik in drie artikelen over de 25 shifts in 2025.

[Buzz] Jur Baart (Fitzroy): 25 shifts waar de CMO rekening mee moet houden (deel 1)

17-12-2024 | 08:30:00
Het nieuwe jaar staat weer voor de deur en dat betekent natuurlijk ook weer lijstjes. Dit is een drieluik in drie artikelen over de 25 shifts in 2025.
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.